Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Ericjooo, 8 mrt 2010.

  1. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Sinds de GM120, Tekin RS en recentelijk de Mamba Max Pro is het toerwagenracen ernstig veranderd. Met 13.5T-motoren worden modified-snelheden bereikt. Tijdens het ETS in Warschau waren er veel mensen die vroeger vooraan reden maar nu door een "verkeerde" keuze ineens in het middenveld terecht kwamen. Vooral de LRP SXX Stock Spec bleek nogal wisselvallig qua prestaties.

    Is dit een slechte zaak of niet? De organisatie van het ETS wil volgend seizoen overgaan op een handout low tech-regelaar en motor voor Pro Stock.

    Volgens mij is dit weer een stap terug waardoor de accu (die nu totaal geen verschil meer maakt) weer extreem belangrijk wordt. Dit zal ongetwijfeld weer een voordeel opleveren voor rijders die dicht bij het vuur zitten.

    Goede of slechte zaak??

    Ik hoor graag jullie mening!!

    groet,

    Eric
     
  2. mikky32

    mikky32 Guest

    Dat is hoe je het bekijkt.
    Voor de beginner is het een goed ding maar zelf ben ik er niet voor.
    Ik zou eerder verschillende klassen oprichten met bijvoorbeeld 21.5, 17,5 en 13,5T motoren.

    Dat LRP problemen heeft met hun regelaars moet niet de rede zijn dat je daarom de snelheid moet aanpassen. Denk ook omdat de Speedpassion op het moment nog niet mee kan komen.
    Ze komen deze week met een Turbo functie.

    Voor een beginners klasse ben ik voor een vastgestelde regelaar of groep regelaars.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mrt 2010
  3. murky123

    murky123

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    2.874
    Locatie:
    alphen aan den rijn , zuidholland
    stilstand is achteruitgang. tegenwoordig moet je wel meegaan met de ontwikkelingen in de technologie die gebruikt word in de hobby.
     
  4. Gonzo

    Gonzo

    Lid geworden:
    17 sep 2007
    Berichten:
    180
    Als je het aan een offroader vraagt, is eerder de stock of spec klasse de hobbykiller!
    Elke keer als ik topics als deze zie passeren ben ik blij dat wij dat niet hebben.
    In de club waar ik zit (MBV Kampenhout) werd daarom ook dit jaar gekozen voor een apart junior klassement, maar ZONDER spec beperkingen, enkel leeftijd. Hun sponsor (lees: papa) zal dat meestal wel in het oog houden als de crashes te zwaar worden.

    Een quote uit een topic van vorig jaar:

    Dus eens piloten op nationaal niveau "dicht bij het vuur zitten" qua materiaal, zouden ze al lang modified moeten rijden. Schrijf je allemaal gewoon in als modified, en je gaat jezelf veel kosten, frustraties en discussies besparen. Wat ook interessant is aan modified, is de keuze maken hoeveel power je nu juist meeneemt. Want eens je teveel power hebt, gaan de rondetijden toch terug omhoog. Handout banden bij onroad kan ik nog snappen, maar de rest is enkel een voordeel voor RC winkels.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2010
  5. kramxel

    kramxel

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    370
    De evolutie kwa regelaars die je nu meemaakt zal ook wel eens weer ophouden,nadeel is dat je er nu midden in zit.

    Een hobby killer zal het wel niet worden.Maar meer in mijn ogen de format waar wedstijden op gebaseerd zijn.
    Dat lijkt mij eerder de grote boosdoener.
    In 1990 reed ik met 1700 sce een 5 minuten race.
    in 2010 rij ik met 6000 lipo's een 5 minuten race.
     
  6. patrickjo

    patrickjo

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Roosendaal
    Hey Eric

    Ik ben er geen voorstander van.

    Ik vindt dat we al die regelaars toe meoten laten want het licht toch aan je zelf ofdat je er zo 1 wil kopen of niet?

    Dat iemand een verkeerde keus maakt licht bij die persoon zelf (verzin eer dat gij begin).

    Dat elk merk elkaar voor wil blijven zal er ook altijd zijn en ook dat is competitie toch?
    En het is voor de rijder zelf met welk merk hij of zij zich lekker voelt.

    Als we dan toch overal een klasse willen die zo standaart mogelijk is maak er dan nog 1 bij met bijv 17,5 turns en een std regelaar, zodat een leveransier of fabriekant hier een sponsering aan kan binden.

    En dan bij met de 13,5 turns klasse, maak daar een pro stock van zodat daar dan ook bijv team rijders in uit kunnen komen.
    Zo blijf het voor een fabriekant ook reclame om in zo een pro stock klasse ook mensen te hebben rijden.
    En natuurlijk ook de modi klasse behouden dit voor de grote mannen die hier graag in rijden maar dit ook al heel hun leven doen.

    Dus als je het mij vraagt zou ik als ETS zijnde geen std regelaar doen in de zo al populaire stock klasse. (hou die vrij)
    Maak een 17,5 klasse.

    Gr Patrick
     
  7. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Patrick,

    Ik ben het met je eens; Pro Stock (zoals het nu al heet) heet niet voor niets zo; De modified was bijvoorbeeld dit weekend 50 man en Pro Stock het dubbele; het enige argument wat er was, was dat sommige deelnemers de "verkeerde regelaar" hadden en zodoende niet konden presteren wat ze eigenlijk konden. Volgens mij hoort de juiste regelaar ook bij de voorbereiding, alleen is dat onhandig als je door SpeedPassion, LRP of GM gesponsored wordt ;-)

    Misschien moet de gesponsorde rijder juist in de Pro Stock uitkomen en er voor de "gewone rijder" een soort echte stock-klasse komen. In Las Vegas was de 17.5T-klasse al zo, zonder sponsornamen op de auto en rijder. Ook niet echt interessant voor fabrikanten maar wel erg goede competitie voor de rijders.

    De 17.5-klasse met handout regelaar is er al (Hobbyclass) alleen wordt hier ook al geklooid met de regelaars, iedere controle vind men andere software op de regelaars dan dat erop stond, dit is namelijk zelfs geen SpeedPassion-software. De enige manier om dit te voorkomen is een speciale regelaar laten ontwerpen die niet te manipuleren is en ook niet vrij te koop....maarja ???

    groet,

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2010
  8. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Is het niet simpel een kwestie van als organisatie voor aanvang alle regelaars in te laten nemen en flashen met gelijke firmware (of bepaalde firmware voor elk type regelaar). Zo kan een ieder toch met zijn regelaar rijden en cheating is uitgesloten.

    Kan een rijder hier niet aan voldoen dan is duidelijk dat de rijder iets anders wilt uitvreten of iets anders uitgevreten heeft waardoor de regelaar niet meer te flashen is.
     
  9. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Helaas,

    Ik kan op mijn regelaar switchen tussen de standaard en vier andere versies; in de hobby-klasse op het ETS wordt er een SpeedPassion-versie van de EZRun gebruikt; gedurende het weekend worden alle regelaars gecheckt en indien nodig voorzien van de standaard firmware, helaas is hier geen systeem voor maar zijn er iedere race wel een paar regelaars die een onbekende versie erop hebben staan.....maargoed, ik doe de organisatie niet, anders zou ik hier wel strenger op toezien en overtreders zeker straffen!!

    groet,

    Eric
     
  10. mikky32

    mikky32 Guest

    Sensorloos is dan een oplossing. Dit is op rctech door meer fabrikanten voorgesteld.
    Je hebt dan een max timing van 30 graden.

    Het geen wat je in zo'n klasse krijcht is weer het geen wat zo vaak in dat soort klassen gebeurd. Ze gaan vals spelen.
    Dit zag je ook met de brushed motoren.
    Voordeel nu is, is dat de snelheid zo hoog is, dat het geen nut heeft om te doen.

    Mij hoor je niet klagen over mijn regelaar :D
     
  11. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het is leuk dat de techniek voortschrijd in rc rijden, maar de snelheid waarin de noviteiten elkaar opvolgen zou ik geen zegen willen noemen, zeker niet voor de hobbyist. Sorry dat ik geen medelijden heb met gesponsorde rijders die toevalliger wijs op het verkeerde paard hebben gegokt, wanneer zij in de goede stal hadden gezeten, dan had men ook geen medelijden met de ander, die bv minder snel is door de achterstand in techniek.

    Het probleem ligt meer op het bord van de rijders die alles zelf moeten bekostigen, wanneer ik hoor dat iemand het afgelopen jaar al 3 zeer goede (dure) regelaars heeft gekocht om mee te kunnen doen in de top, dan vrees ik het ergste voor de toekomst.

    De reden voor mij om dit jaar weer wedstrijden te gaan rijden, komt voort uit het feit dat onze club in de “beginnerklasse”, “F1” en “Mini’s” met een handout brushed motor komt. Het hele brushless verhaal zal daar echt geen gelijke competitie kunnen voortbrengen, brushed daarin tegen nog wel naar mijn mening, omdat dit nog “echte hobbyisten” zijn, en het is een uitgeplozen techniek, die voor bijna iedere wedstrijd controle commissie/leiding redelijk doorzichtig is.

    Wbt het modificeren van data bij handout of verplichte setjes, daar zou maar 1 regel moeten gelden, “Uitsluiten op alle belangrijke evenementen minimaal 1 raceseizoen”. Beter 1 man buiten het hek, dan vele ontevreden rijders die het gevoel hebben dat zij onrecht aangedaan zijn, door 1 man, + een slappe organisatie, die het hiermee ook nog eens aanmoedigt. Dergelijke klasse kan alleen maar voortbestaan door een volledig vertrouwen in gereglementeerd materiaal, en een geloofwaardige organisatie, anders is het een schijnvertoning waar niemand op zit te wachten. Kan men dit niet garanderen, dan niet doen, simpel is dat, want dat is nl de enige reden voor de rijders, om zich daar als deelnemer aan te melden.

    Ga er maar vanuit dat deze stroomversnelling van techniek nog wel enkele jaren voort zal duren en ons zal achtervolgen, en dat komt nu echt slecht uit met de achteruitgang in deelnemers van de laatste jaren, + een crisis buiten het circuit. Kan je niet tegen je verlies (bv door techniek achterstand) dan is competitie rijden toch als niet in je straatje, wen er maar aan!!
     
  12. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    ECU

    Binnen de echte motorsport heb je zo iets and een Electronic Controll Unit, oftewel het motor management systeem. Dit systeem wordt grotendeels vastgelegd door de FIA.

    Misschien moeten we eerder die richting op waarbij de overkoepelende organisaties een spec neerleggen waaraan fabrikanten moeten voldoen.
     
  13. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    omdat er een paar (gesponsorde) rijders met een nieuwe regelaar problemen hadden bij een grote wedstrijd moet er weer gediscusieerd worden over de voor en nadelen van deze regelaars?

    Lijkt me vrij logisch dat je problemen kunt verwachten als je iets niet eerst uitvoerig getest hebt. Zelfde geld voor nieuwe software. Als je nieuwe software op je regelaar zet en zonder te trainen/afstellen meteen een wedstrijd gaat rijden ga je ook problemen krijgen. Dat zag je wel bij de TITC wedstrijd waar een bepaald merk nieuwe software had ontwikkeld die een tekin killer zou zijn en deze zonder (goed) te testen aan de rijders had verstrekt. Veel afgebrande motoren en ook regelaars en veel ontervreden rijders als gevolg.
    Verantwoordelijkheid ligt dus puur aan de rijders die domweg niet de moeite neemt om het een en ander te testen en te begrijpen en blindelings de fabrikanten geloven en volgen. Nou, dat geloof is bij mij al lang weg. Eerst zien dan geloven.

    Dat moet geen basis zijn om het een en ander weer te herzien of weer oefenloze discussies te voeren hierover. Je blijft zelf verantwoordelijk, koop je 3 regelaars in een jaar omdat je er niet mee om kunt gaan en geen snelheid eruit krijgt is dat je eigen probleem en doe je waarschijnlijk zelf iets fout want blijkbaar zijn er andere rijders die er wel snelheid uit krijgen. (eigen ervaring)

    relativerent: die andere 2 regelaars verpats je hier of marktplaats en de verliezen vallen nog wel mee. Als je bij de top wilt horen hoort dat er bij. Moet je maar wat minder bier drinken of sigaretten roken gedurende het weekend. Het is en blijft je eigen keus.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het verhaal is simpel. De klasse is gedoemd op het moment als een hobbyïst mee moet gaan om een beetje competief moet zijn. Daarnaast (het klinkt een beetje cru maar het is gewoon zo) zorgen de hobbyïsten voor veldvulling die een wedstijd in zijn geheel enog betekenis kan geven.

    De hobbyïst haakt gewoon af als hij of zij met 5 regelaars en 6 motoren naar de baan moet komen om naast de setup en vertandingen uit te zoeken wat het beste gaat. Financiëel gaat hem dat zeker niet lukken en de tijd en zin om die juiste setup te zoeken zal hem ook te veel zijn.

    De ETS heeft het nu blijkbaar ook gezien dat dit niet zo verder moet gaan en denkt aan maatregelen.

    Een stap naar sensorless is een oplossing maar niet met de huidige regelaars, dan zal de software nog steeds een bepalende factor zijn. Wel zie ik heil in de goedkope EZrun setjes of bv. die Corally setjes (onder div. merken leverbaar), de eenvoud van plug and play en hooguit een programmeerkaart zonder de software te kunnen flashen zal het simpel houden.
     
  15. mikky32

    mikky32 Guest

    Dit is een goede klasse voor een beginner maar zo iets als een ETS of de klasse waar in in rijd is dit niet de oplossing.
    Die moet je zo laten.
    En dat ze met zo veel regelaars naar de baan moeten komen is onzin. Van te vooren goed informeren net als wat ze moeten doen met hun motor, banden, auto, accu's en dergelijke.
    Maarja als ze dat niet doen en eigenwijs zijn dan lekker laten klooien. Hun portomonee niet de mijne. :D

    Je van te vooren goed op de hoogte stellen met wat je wilt en hoeveel het mag kosten.
    De mamba kost 124 dollar en die gaat hard. Koop je een SXX ben je het dubbele kwijt. en die blijken nu problemen te hebben en zijn niet zelf te updaten.
    Scheeld een hoop geld.

    Heb een ezrun setje op ebay besteld omdat ik nergens anders de 17,5T combo set kon vinden.
    Nu afwachten of ik hem wel krijg want die winkel reageerd niet op mail.
    Als je weet waar te krijgen graag.

    Fijn die combo's die je nergens kunt krijgen.
    De corally fikt trouwens uit en is een afrader. heb er heel veel van mooi rood in heel mooi zwart zien verranderen.
     
  16. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Als het gaat om de "hobby" rijder die in het geweld mee moet rijden omdat er anders geen veld vulling is dan is het toch makkelijk op te lossen door de "pro" rijders met hun regelaars met alle toeters en bellen en de "hobby" rijders bij elkander te laten rijden en apart te tellen zodat er een gescheiden event uitslag / kampioenschap ontstaat. De "pro's" zullen vast gaan zeuren dat ze met hun geweld en snelle spullen tussen de langzamere rijders moeten zigzaggen maar wie weet gaat het lampje branden dat alleen snelheid ook niet alles is en beter is om een stapje terug te doen.

    Je kan gelijk voor de "hobby" rijders de nodige zaken vast leggen als regelaar, software en dergelijke. Wil iemand toch anders dan wordt het dus een "pro" en zal hij genoegen moeten nemen met de mindere goden op de baan.

    Afijn just my 2 cents
     
  17. mikky32

    mikky32 Guest

    2 klassen en probleem opgelost.
    Kun je met je snelle regelaar mee doen en als je dat niet wilt doe je in de andere klasse mee.
    Is nu bij ons ook.
    Werkt goed.
     
  18. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Werkt goed??? Is er bij jullie al een clubwedstrijd geweest dan? Bij ons is het nog guur koud, en sneeuwig.... En een clubwedstrijd is er ook nog niet geweest... :roll:

    Groet Robert
     
  19. Tonyv

    Tonyv

    Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Berichten:
    404
    Ach jee, deze discussie hebben we al eens eerder gehad.

    Voor degenen die denken dat de PRO rijders het probleem zijn, fout, het zijn de rijders die hard willen gaan en dan nog steeds niet mee kunnen komen waar het probleem ligt. Kunnen ze niet mee komen door de "menselijke" factor dan is dat ok, er is (of komt) altijd wel iemand die beter is. Maar als het probleem hem zit in het materiaal dan is dat erger. Het betekent namelijk dat die rijder geld uit gaat geven (in zijn/haar ogen moet geven) en dat gaat alleen goed zolang het geld er is en de uitgaven ook resultaat hebben. Maar helaas, het resultaat van vandaag is al snel weer achterhaald en dan begint het weer opnieuw.

    Naar een lagere klasse gaan is dan ook geen oplossing. Enerzijds zijn de rijders die een "stapje terug" doen eigenlijk te goed voor de lagere klasse, anderzijds vinden ze die klasse dan weer te langzaam gaan en... gaan op zoek naar meer snelheid (denk aan Alexander Stocker die ook in de modified al vooraan mee deed). Deze rijders willen dan weer meer vrijheid in de regels - dat kan, daar is de modified voor - maar zijn niet bereid om in de modified te rijden omdat ze het niet bij kunnen houden (menselijk/technisch maakt niet uit) en zo begint de carrousel weer van voren af aan.

    Ik geloof niet zo in al die klassen. Zeker in Nederland hebben we daar de rijders niet voor. Ik zie dan ook meer in de richting die Elvo vorig jaar al aangaf. Stock met echte stock regels voor de beginnende en hobby rijder, modified voor de rest en die hobby rijders die techniek en hard gaan het leukste vinden. Maar ja, die rijders waar het probleem zit zien dit niet zitten, want dan moeten ze dus modified rijden, of de trage snelheid van een echte standaard stock klasse accepteren.
     
  20. kramxel

    kramxel

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    370



    Spijker op z'n kop

    Maar het probleem zit hem dan dat je dan modified krijgt die eigenlijk te snel gaat.Dus waarom niet 8 of 9 mischien wel 10 minuten per race.

    wat ik al schreef
    in 1990 de 1700 accu in 5 minuten race
    in 2010 de 6000 accu in een 5 minuten race

    Er zijn geen 100 man meer per race tegenwoordig(nk) dus moet wel lukken lijkt mij.En evt kerstboom finales?????.
    Of de div klasse's op verschillende weekenden als er teveel animo is.






    En niet aankomen zeuren dat je je accu dan leegrijd in 10 minuten(of 8 of 9)!!!!!!!!!
     

Deel Deze Pagina