Programmeren Budget 200A regelaar

Weet iemand hoe de 200A regelaar die je bij Hobbycity en RC-technics vind kunt programmeren? Ik heb hem gisteren in mijn excite geduwd met een HET-RC EDF-1W-30 - 4400KV eraan gesoldeerd en hij heeft wat opstartproblemen. Als ik het gas heel traag opzet krijg ik hem mee, maar als ik iets sneller de stick opentrek valt hij onmiddelijk uit. Hij krijgt ook te heet om slechts 135A door te krijgen. Ik vermoed dat de timing niet juist staat en zou deze eens willen veranderen.
Ondanks de moeilijke opstart toch een vluchtje of 2 gemaakt en moet zeggen voor een setup van ongeveer 110€ gaat hij toch wel erg hard.
Ik kijk uit naar de speedmeting in oktober ;)

Let wel op dat je de goede handleiding neemt.
De instellingen tussen de opto en de bec regelaar zijn anders.
Dus kijk even of je de goede hebt (het heeft mij ook een uurtje gekost voordat ik het merkte...)

GJ

De link boven is de handleiding zoals ik die gebruikt hebt.

GJVo had de Duitse en die klopte niet.

Groet,
Gerben

Regelaar wil zich niet laten programeren hij lijkt te blijven loopen in manual 1 en wil de andere manuals niet nemen. Hij krijgt ook geweldig heet na een 10 minuutjes programeren. Dit zal waarschijnlijk terugsturen worden.

Dat heet worden is vrij normaal.
Heb je 100% uitslag beide kanten op op je gaskanaal?

Hanteer je de volgende volgorde:
Zender aan
ontvanger aan
volgas
regelaar aansluiten
wachten op het dubbele toontje
Vervolgens krijg je een korte piep. Die herhaalt 3x, dan krijg je 2x een korte piep, die herhaalt 3x, dan 3x korte piep en zo verder.
Komt het aantal korte piepjes voorbij van de instelling die je wilt wijzigen geef je halfgas.
Voor manual 3 krijg je dan: 3x korte piep, 1x lange lage toon. herhaalt 3x en gaat dan naar 3x korte piep en 2x lage toon etc. Als de piep/toon van je keuze voorbij komt, weer volgas geven. Ben je klaar met instellen altijd eerst naar volgas, dan naar gas dicht. Motor geeft de normale toon als je de accu aansluit en klaar.

Wat krijg je wel en wat niet? Het dubbele riedeltje aan het begin? Korte tonen? korte en lange tonen?

Op hoeveel S lipo gebruik je de regelaar? Op 3S en lager schijnt hij niet te werken.

Groet,
Gerben

Ik krijg eerst het riedeltje
dan meteen het riedeltje met één biep
dit doet hij driemaal
dan het riedeltje met 2 biep
ook weer driemaal
enz tot het riedeltje met 7 biep driemaal is langsgekomen
dan begint hij gewoon opnieuw.
en als ik tussenin ergens de gas halfdicht zet geeft hij
het aantal maal biep waarbij ik gas heb dichtgegooid gevolgd door lange toon
driemaal
enz

Ik heb hem op 4S staan

Oef ik ben eruit geraakt.
Het riedeltje gevolgd door het aantal bieps is de manual die je wil selecteren.
In halfgasstand ben je in de manual aan het programmeren. Oef!
Ik heb het volgende geprogrameerd:
1: NIMH/NICD
2: High acceleration
3: No brake
4: ongewijzigd
5: 7°
6: 16KHZ

Alles werkt nu perfect

bedankt Gerben

Na wat testen lijkt hij toch nog het probleem te hebben om vanuit stilstand opgestart te geraken. Als ik rustig gas geef is hij weg, maar als ik in één korte beweging opentrek haalt hij het nog steeds niet.

Mooi dat het programmeren nu wel lukt. Is even wennen, maar ik vind het wel aardig werken eerlijk gezegd.

Je zou de timing eens op 1graad kunnen proberen en op 15 graden. 15 graden lijkt me erg hoog, in dat geval de temperatuur van de motor goed in de gaten houden, (te)hoge timing kan de motortemperatuur behoorlijk verhogen.
Daarnaast Manual 2 op Fixed Throttle range, zal hij wel iets trager opstarten, maar voor een F5D setup is dat niet heel dramatisch. Deze als eerste verandering proberen.

Groet,
Gerben

Het programmeren is niet zo makkelijk maar eens je de logica meehebt lukt het inderdaad wel.

De timing lijkt niks aan het opstartprobleem te veranderen.
Als ik fixed throttle range inschakel werkt de motor gewoon niet meer.
Er zal niet veel aan te doen zijn zeker?

grtz Johan

Fixed throttle werkt helemaal niet?? Staat je servoweg voor het gas op 100%, wat voor zender gebruik je trouwens?
En krijg je bij fixed throttle wel de 2 initialisatie piepjes ipv het rriedeltje bij opstarten?

Groet,
Gerben

Mijn zender is een T10CP van Futaba
De travel volume staat idd op 100%
Het programmeren naar fixed throttle lukt perfect, want ik kon daarna zonder problemen terugschakelen naar auto-set range.
Ik heb het zelfs een 2de maal geactiveerd

grtz Johan

Het probleem moet toch ergens in de timing zitten.
Probeer alle standen eens.
Als dat niet werkt is het jammer maar helaas, dan kan de software het gewoon niet aan.
Is bij de eerste serie YGE regelaars ook een probleem geweest.

GJ

Alles geprobeerd en niks helpt.
Vreemd toch, want op mijn feigao met ergens een 5300Kv werkte hij perfect.

Ik heb al een routine gevonden om hem op te starten:
Gas tweemaal snel na elkaar opntrekken en dan werkt hij.
Door de eerste maal krijgt hij een aanloopje en de tweede maal neemt hij op.
Handig is anders, maar het zal maar zo moeten.
Misschien dat hij nu zonder rem blijft draaien in de lucht en hij direct aanslaat.
We zien wel.

Dit weekend de excite gevlogen op de show van Denderleew.
Zoals ik verwachtte heeft de regelaar geen probleem om in de lucht de motor gestart te krijgen nu de rem is uitgeschakeld en de prop blijft draaien.
Enkel om hem op de grond te starten moet ik nog steeds een beetje omzichtig te werk gaan.
Wel heb ik een externe BEC moeten aansluiten, degene die in de regelaar zelf zit heeft het (gelukkig tijdens wat grondmetingen ) opgegeven.

Verder kreeg de regelaar extreem heet bij de eerste vlucht op 150A (statisch gemeten) met 4s met een 4.1x4.1 APC prop. Bij de landing heb ik het propje gebroken en ik had geen 4.1x4.1 APC meer bij.
Dus een 4.7x4.7 graupner gemonteerd, timing naar 1° en frequentie naar 8KHZ geprogrameerd. Resultaat 180A statisch, merkbaar sneller in de lucht en koelere regelaar.
Ik trek wel steeds ergens tussen de 5 en 10sec gas met een pauze ertussen,
mijn motorlooptijd is intussen ook wel beperkt tot 50sec.

grtz Johan

Zo, het is bijna zo ver!

Ben druk geweest met hulp van Simon en George om andere software op deze 200A regelaars te zetten. Veel betere software en die dan voor ons gebruikt in te stellen.

Open source firmware ESC for F5B - Page 3 - RC Groups

Als je geen rem wilt is dit zeker nu al een optie en deze software werkt veel beter met heel verschillende motoren. Een zachte rem is ook beschikbaar en morgen weer verder testen om de F5B rem goed te krijgen. Het is al veel beter dan het origineel maar het kan nog beter.

Tot nu toe getest met 6S en 4500W op een 4 polen Neu motor.

Stay tuned!

Ha Frank,

Kreeg net al een berichtje van iemand dat alle 200A regelaars out of stock zijn bij Hobbyking.

Hahahaahaha

Back