Project Byron F16 en Zoder 300

Met deze twee ga ik me de komende tijd vermaken. De Byron was een showmodel welke nooit heeft gevlogen. Wel voorzien van alle hardware. Ik ga de kleurstelling veranderen naar het huidige model welke hier bij ons op Leeuwarden vliegt. En proberen om 'm elektro aan te drijven. Moet waarschijnlijk de bekleding eraf trekken, aangezien ie hier en daar bellen vertoont en loslaat.

De Zoder is nagenoeg klaar, maar moet nog in de kleur en van de juiste motor voorzien. Wordt een 45 cc benzine.
De romp is polyester en de vleugels balsa. Kan ik straffeloos het hele model met Oracover bekleden of moet ik de romp spuiten? :confused:
f16byronqo.jpg

fotobxe.jpg

Edit Alexzzz: foto's onder elkaar gezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
sdc11470au.jpg
Byron F16. Richtingsroer is vastgelopen. Zo te zien niet zo raar.
Triplex steun voor servobediening ligt los en blokje hout in richtingsroer ligt los.

Laatst bewerkt:
sdc11471t.jpg
Toestel heeft waarschijnlijk toch een klapper gemaakt. Beetje simpel gerepareerd met witte tape erover. Zal het richtingsroer er toch maar afzagen.

Laatst bewerkt:
sdc11480s.jpg
Wie weet waar ik deze banden nog kan krijgen? Er staat op: 32x8 airplane Goodyear All Weather en op de andere kant : continental deutsches fabrikat 690x200. Soort luchtband.

sdc11472u.jpg
Verder ga de romp geheel uitelkaar halen/snijden. Hier en daar wat slordig in elkaar gezet, wat schade en die triplex vinnen komen in de open haard!
sdc11473i.jpg
sdc11475o.jpg

Hee,ron. Op de Byron zitten haakse servo (robbe) aansluitingen. Mannetje aansluiting.
Hoe kan ik hier een vrouwtje van maken?

Je zult andere stekkertjes er aan moeten zetten, zie bijgevoegde plaatjes. Maar aangezien je nog nul bouw-, vlieg- en rc-elektronica ervaring hebt, zou ik dit project nog aan jaar of vijf laten rusten.

full
full

Een jaar of vijf? Wel heel veel overdreven...

Koop op ebay of hobbyking female stekkers, en een krimptang en je hebt op een aantal uurtjes alle stekkers vervangen.

Jij hebt de bespreking van dit toestel in Hobby Bulletin, eind zeventiger jaren, niet kunnen lezen Sandor. Ik wel, helaas heb ik al die exemplaren een keer weggegooid. Desondanks, vijf jaar is natuurlijk een ruwe schatting. En nee, ik ben niet oud! ;)

Laatst bewerkt:
full
Richtingsroer
full

.
full

full

full

full

full

Het richtingsroer stond scheef, dus maar verwijderd. Nu blijkt dat er geen solide verbinding is met de romp. Zal een versteviging aanbrengen in het richtingsroer en dan verankeren in de romp.

Die beugel voor het hoogteroer moet maar weg. Zal de servo's van voren(onder de cockpit) verplaatsen naar achteren.

De scheur ook gerepareerd. Van binnen met glasvezel verstevigd.

Servo's naar achteren betekend ook gewicht naar achteren !!! Pas op dat hij niet erg staartlastig wordt. Risico is dus dat er dan veel lood voorin moet om dit te compenseren waardoor het vlieggewicht weer omhoog gaat en dus het vliegen (dit is toch al een lastig toestel) nog kritischer wordt. Wat dit aangaat heeft Ron zeer zeker gelijk, eerst goed leren vliegen en dan komen toestellen als deze pas aan de beurt :yes:

Back