Project Carrier 2020

Hallo Henk,
ein tolles Resultat! Du wirst bestimmt noch viel einstellen. Ich fliege gerne Kopflastiger. und Deine Leinen sind sehr weit hinten.
Bei Deinem Erstflug war nicht viel Wind und er hat schon Disqualification wegen Stillstand bzw. rückwärts :wave
Das sieht lustig aus wenn der Flieger um die Hochachse sehr weit nach außen dreht. Ich freu mich den "Wilden" live zu sehen und die Stoppuhr dabei zu haben.
LG Robert
 
De Savage blijkt in de praktijk een heel behoorlijk Carrier model te zijn. Mijn eerste wedstrijdvlucht in Herentals dit jaar was meteen een PR! En vorige maand won ik zelfs de carrierwedstrijd in Hanau, bij Frankfurt. Maar dat viel meer onder beginnersgeluk. Afgelopen weekeinde, bij de wedstrijd in Karken werd ik 4e, en dat kwam deels vanwege een onhandige constructie van het vanghaak mechanisme. Ik had voor de Wildcat een vernuftig mechaniekje gemaakt, met een pen, messingbuis en een balpenveertje, en dat had ik voor de Savage herhaald.
IMG_1200.JPG

Je ziet boven de carbon stootstang naar het roer, met daaronder de staaldraad vanghaak en het mechaniekje; als je DOWN op het roer geeft wordt de pen tegen het veertje in getrokken en komt de vanghaak los. Werkt redelijk goed. Maar, gisteren had ik met mijn 1e landingspoging van een verder prima vlucht niet de vangkabels geraakt maar het voordek, en een doorstart gemaakt. En opeens zag ik geen haak meer! Na de landing bleek dat de haak weer omhoog was geklapt, en achter het mechaniekje was blijven hangen! Dus geen landing op het dek, dus geen landingspunten, dus geen verbetering van mijn wedstrijdscore.
Dat vroeg om maatregelen. Ik heb de vanghaak naar de andere kant van de romp verzet, zodat stootstang en vanghaak mekaar niet meer in de weg zitten. Ik heb de nieuwe vanghaak meteen maar van carbon buis gemaakt, met staaldraad uiteinden. Is ook nog lichter. Op de uiteinden zijn dunne aluminium hulsjes gelijmd ter versteviging. Verder heb ik de vanghaak nu steviger aan de romp bevestigd, met een bout dwars door het beuken blokje, in plaats van met een blikken busje onder tegenaan het blokje geschroefd
IMG_2017.JPG

Aan de vanghaak is een dun staaldraad lusje gelijmd om hem aan te kunnen hangen. Hij wordt nog steeds aangetrokken door een elastiekje. Ik heb nagedacht over een constructie met een veer, maar daar ben ik nog niet uit. De vanghaak wordt nu tegengehouden door een dun staaldraad haakje, wat in een messing buisje door de romp loopt, naar de andere kant. Daar is het staaldraad haaks omgebogen en er weer een haakje aan gemaakt, wat met een stukje koord aan de stootstang is bevestigd.
IMG_2018.JPG

Voilà, hiermee moet het blijven hangen van de haak tot het verleden behoren.....
 
Laatst bewerkt:
Dat Marinevliegtuigen aan boord hardere klappen krijgen dan luchtmachtkisten aan wal, heb ik inmiddels afdoende kunnen bewijzen. De Savage heeft de laatste twee wedstrijden behoorlijk op z'n donder gekregen! Tijdens de LB dag dreigde zelfs de hele neus er af te vallen, zodat ik ter plaatse een noodreparatie moest doen. Nu werd het tijd om het herstel grondig aan te pakken, dus ben ik begonnen om de bekleding van de verdachte plekken te verwijderen. Onder de bekleding zat voornamelijk versplinterd hout! Tegen de tijd dat ik alle slechte plekken had weggehaald, zag het er zo uit:
IMG_2089.JPG

Waarbij ik moet toevoegen dat het cockpitsilhouet tijdelijk is weggehaald maar niet beschadigd was. De beschadigde plek moet nog worden gefatsoeneerd, en dan kan er vers balsa worden toegevoegd. Voor in de neus ze je nog resten van klittenband in wat oorspronkelijk de accuruimte was, voordat bleek dat hiermee het zwaartepunt te ver naar voren kwam en de accu in de voorlijst werd ondergebracht. Daarboven zie je resten van een eerdere reparatie toen de bovenste bevestiging van de neuspoot los was gekomen.
 
Nadat ik alle gammele houtjes uit het interieur nog had vervangen door vers balsa, zag het er al een stuk beter uit. Vervolgens was er nog een nieuw stuk rompzijkant nodig, ligt op de voorgrond al klaar.
IMG_2090.JPG

Daarna was het een kwestie van goed vastlijmen, alles weer glad schuren, een nieuw stukje blauw plastic, en je ziet er geen barst meer van! De Savage kan weer de lucht in!
IMG_2091.JPG
 
Back
Top