Project Carrier 2020

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 2 feb 2020.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.321
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat kan alleen veilig als je bij een regelaar voldoende extra (condensator) capaciteit plaatst om de toegenomen zelfinductietie van de accukabels te compenseren.
    Dat kan uiteraard, maar is in de praktijk zo'n gepruts, dat verlengen van de motordraden veel eenvoudiger is.
    Bovendien moet er dan, net als bij onze F2B outfits, een anti vonk geval bij de accuaansluiting komen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
  2. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Kun je niet beter het kale model eerst op twee oplegpunten leggen in de lijn van het zwaartepunt en m.b.v. de combinatie accu’s en regelaars proefondervindelijk vaststellen, door deze op het model te leggen, wat de plaats moet zijn. Als ik de foto’s zo zie dan moeten ze veel verder naar achteren en is gunstiger voor de bekabeling.
    Met wat rekenwerk vooraf, momentenstelling , of tegenwoordig met een excel spreatsheet kun je dit soort grote problemen veelal voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Amersfoort
    Erik en Bruno, kunnen jullie het even eens worden? Ik zou de regelaars graag tegen de hoofdligger plaatsen, maar ik heb geen verstand van die vonkenboel! Maar als ik in het fotoarchief kijk, kom ik deze foto's van Jan Odeyn tegen.
    IMG_5441.JPG
    IMG_5442.JPG
    Hij ziet er blijkbaar geen been in om de regelaars naast de motor, dus op enige afstand van de accu te plaatsen.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.431
    Locatie:
    Velserbroek
    algemene regel is dat je beter de draden tussen de regelaar en motor kan verlengen dan tussen accu en regelaar.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Rotterdam
    Tegen vonken heb je XT-90-S anti spark stekkers

     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    569
    De plaats van de regelaar staat los van de anti spark.

    Kijk eerst of de draden van de regelaar lang genoeg zijn om deze normaal aan de motor te verbinden, de regelaar achter de hoofdligger te plaatsen en de voeding naar het midden te brengen, als dat lukt heb je geen verlengdraden nodig. Zo te zien komen de motordraden bijna tot de voorlijst, dan moeten de motordraden van de regelaar lang genoeg zijn om vanaf de hoofdligger naar voren te steken. Hier is het een voordeel dat je de onderkant van de vleugel niet bespannen hebt.

    De voeding draden van de regelaar moeten dan lang genoeg zijn om naar het midden van de romp te komen, vervolgens kijk je of je de accu zover naar achteren kunt steken dat de draden van de accu ver genoeg reikt tot het punt waar de voeding draden van de regelaar samenkomen, dan controleer je het zwaartepunt, als dat goed is kun je het verder afwerken.

    Een anti spark is verstandig als je geen risico wilt lopen om je electronica te beschadigen tijdens het aansluiten van de accu. Naarmate de spanning hoger wordt loop je hier mer risico. Voor lagere spanning en beperkte accu capaciteit loop je veel minder risico. De meeste recreatieve vliegers gebruiken bij een dergelijk kleine accu en laag cellen aantal geen anti spark.

    Die mooie 90 Ampere stekker met geintegreerde anti spark is overkill voor jouw situatie, Als je het heel graag wil kun je van Jeti 4mm stekers verkrijgen die dat ook hebben. Ik zou het voor een carrier model (geen servo's en geen ontvanger) gewoon weglaten.

    De draden van de regelaars kun je samen aan een connector solderen, de zwarte samen en de rode samen aan het juiste pinnetje.
     
  7. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    214
    Ik zou zeggen gebruik glows, dan heb je deze problemen niet.
    Andere zaak; welke kant laat je de motoren opdraaien, bij de P-38 hebben ze alle 4 de mogelijkheden geprobeerd.
    Bij Savage hoefde dat niet, dat was een suffe bommenwerper.
     
  8. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Überlingen
    Bij deellast ziet de motorstroom er zo uit:

    Atlas outrunner waveform.jpg
    Daarom de draden tussen de ESC en de motor. zo kort mogelijk houden.

    Groeten,
    Wolfgang
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.321
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik denk dat de zelfinductie van de motorwikkelingen een vele malen grotere invloeg heeft dan 10 cm extra draadlengte.
    Zoals gezegd, ik maak me meer zorgen over de pieken aan de ingang van de regelaar, daar is de bedrading verantwoordelijk voor de gehele zelfinductie.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    569
    Ik maak me geen zorgen over de lengte van de kabels. Als leidraad gebruik ik de lengte van de draden die origineel met de Castle Creations Phoenix 45 geleverd werden, inkorten doe ik alleen als dat nodig is voor inbouw of besparen van gewicht.

    Anti spark doe ik alleen voor mijn F2B modellen op 4S, niet op mijn RC modellen op 2S-3S en 4S, groter heb ik niet.

    ESC.jpg

    Bij dit carrier model komt de SC puls komt direct van de lijnen, de electronica zit in het handvat daar 15m vanaf, dat lijkt me voldoende.
     
  11. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Amersfoort
    Hartelijk dank allemaal voor het meedenken en de suggesties. Ik moet natuurlijk kiezen wiens adviezen ik het beste kan volgen. En de winnaar is: ERIK! Het blijkt namelijk dat elke regelaar precies achter de voorlijst past, met de draden lang genoeg om respectievelijk de motor en de accu te halen, kijk maar:
    IMG_1201.JPG Foto iets te dichtbij genomen, maar links zie je de regelaar draden naar de motor uit de vleugel komen, en rechts de draden van de beide regelaars naar de accu ook. Bij het goochelen met de accu blijkt dat het zwaartepunt precies goed ligt als de accu in het zwaartepunt zit, wat natuurlijk veel voordelen met zich mee brengt; de minste is wel dat het gewicht van de accu geen rol meer speelt in de afstelling. De accu kan dus een plaatsje vinden tussen de hoofdliggers van de buitenvleugel (tussen de buitenste motorgondel en de romp).
    IMG_1204.JPG
    Daar nog even een goed ophangconstructie voor verzinnen, en dan kan de neus worden ontdaan van luikjes en gaten. Desnoods kan de accu ook onder de vleugel aan de romp worden bevestigd.
    Oh, en Erik, de lijnen zijn 17,4 meter lang, geen 15.
     
  12. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Rechts op de werkbank ligt een heel leuke oude glow motor
     
  13. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Amersfoort
    Enya 06
     
  14. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Het valt me op dat ik op mijn bericht van donderdag 5 maart nooit een reactie gekregen heb. Ben je niet op de hoogte van de mogelijkheid om voordat je begint te bouwen een momentenberekening te maken om een redelijk inschatting te maken van de ligging van het zwaartepunt? Dat voorkomt een hoop gesleutel achteraf en vooral als je het model al helemaal afgebouwd hebt.
     
  15. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.458
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Ripple effects', had ik onthouden. Onderwerp van veel discussies...

    Ik weet niet bij welke stromen dat echt gaat optreden. Meen hoge?

    Bart had in zijn Empire vliegboot vrij lange accudraden zitten. (-edit- Nope!! Lange motordraden!) Las niet over schades aan elektronica.
    Wetende van dat effect, heb ik destijds meen ik nog een vraag over gesteld?
    Je kan Bart nog even navragen hoe hij het ingericht had...
    Of het draadje doorvorsen... bijkans hier idd geen zorgen.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-short-s-23-c-class-empire-vliegboot.169834/.

    In het kader van het F5B vliegen, en bouwen, toen wel gelezen over optredende echo's.
    Ging over hoge stromen, en werd gebruik gemaakt van stevige regelaars... +150A en hoger...
    Maar daar zat ook altijd wel een stevig pakket condensatoren op de uitgang van zulke regelaars...
    Motoren piekten altijd zeer kort bij het trekken van hoge amperages.
    Secondenwerk om op hoogte te komen en het rak in te knallen. Maar werden alle
    draden ook zo kort mogelijk gehouden.

    Ik meen me te herinneren dat de fabrikant Schulze (bekend van hi-end acculaders en zware regelaars etc)
    setjes had, 2x condensator op een print, om de 20 of 25 cm in de motorkabel geplaatst.
    Schulze winkel is niet meer. In de Insolvenz geraakt...

    Ron van Sommeren, hier niet meer actief, had altijd wel een technisch advies hierover, en links om na te lezen.
    Het is hierboven al genoemd... motordraden tussen regelaar en motor kunnen verlengd worden,
    met de gedachte er achter, draden in de motor gewikkeld, hebben al een behoorlijke lengte.

    Langere draden zal wel voor spanningsval zorgen. Is vast een formuletje voor.
    Maar op mijn labvoeding is 1,5 meter lengte goed voor zowat +1 volt drop bij de regelaar :)


    Twee draadjes die de diepte in gaan, en snel een weekend lezen kunnen opleveren... die van RC-Groups...

    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/385526-Kondensator-zwischen-Regler-und-Akku

    https://www.rcgroups.com/forums/sho...C-over-time-precautions-solutions-workarounds


    Dan verder @Gerben of @GJVO... kunnen vast nog wel wat opperen?

    Maar ik vraag me af of je er bij deze setup er last van gaat krijgen?

    De condensator in de stekker zit er dacht ik niet zozeer om de elektronica te beschermen, maar
    om te voorkomen dat de stekkers snel achteruit gaan. Die kunnen behoorlijk inbranden.
    Zie je al snel optreden bij 4S lipo pakketten...
    en toenemend ingebrand, meer weerstand gaan geven door het geringere contactvlak.

    Leuk kistje geworden. Top!

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2020
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    569
    Ik denk het niet, als je deze motor in single engine setup gebruikt staat er een 11x6 propellor op, bij een tweemotorige setup twee keer een 8x6, dat is bij gelijke spoed maar een haartje meer oppervlak. De stroom per regelaar zal rond de 55% van de single setup zijn. Daarom hoeft de accu ook niet groter. De motordraden zijn niet langer dan in een single setup. Dus als die geen problemen gaf hoef je die nu ook niet te verwachten.

    En als je de "oude" bevestiging van accu en regelaar netjes dicht maakt met een stukje folie heb je voldoende ruimte voor het model nummer.
     
    Bruno van Hoek en H.B.Busking vinden dit leuk.
  17. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.458
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.321
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Met name doordat alles in een beter rendementsgebied terecht komt, denk ik nu ook dat het wel losloopt.
    Ik maak die koppelingen wel.
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    569
    Fijn, dan is dat in goede handen.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.321
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Jij zegt het....:rolleyes::rofl:
     

Deel Deze Pagina