De Savage blijkt in de praktijk een heel behoorlijk Carrier model te zijn. Mijn eerste wedstrijdvlucht in Herentals dit jaar was meteen een PR! En vorige maand won ik zelfs de carrierwedstrijd in Hanau, bij Frankfurt. Maar dat viel meer onder beginnersgeluk. Afgelopen weekeinde, bij de wedstrijd in Karken werd ik 4e, en dat kwam deels vanwege een onhandige constructie van het vanghaak mechanisme. Ik had voor de Wildcat een vernuftig mechaniekje gemaakt, met een pen, messingbuis en een balpenveertje, en dat had ik voor de Savage herhaald.
Je ziet boven de carbon stootstang naar het roer, met daaronder de staaldraad vanghaak en het mechaniekje; als je DOWN op het roer geeft wordt de pen tegen het veertje in getrokken en komt de vanghaak los. Werkt redelijk goed. Maar, gisteren had ik met mijn 1e landingspoging van een verder prima vlucht niet de vangkabels geraakt maar het voordek, en een doorstart gemaakt. En opeens zag ik geen haak meer! Na de landing bleek dat de haak weer omhoog was geklapt, en achter het mechaniekje was blijven hangen! Dus geen landing op het dek, dus geen landingspunten, dus geen verbetering van mijn wedstrijdscore.
Dat vroeg om maatregelen. Ik heb de vanghaak naar de andere kant van de romp verzet, zodat stootstang en vanghaak mekaar niet meer in de weg zitten. Ik heb de nieuwe vanghaak meteen maar van carbon buis gemaakt, met staaldraad uiteinden. Is ook nog lichter. Op de uiteinden zijn dunne aluminium hulsjes gelijmd ter versteviging. Verder heb ik de vanghaak nu steviger aan de romp bevestigd, met een bout dwars door het beuken blokje, in plaats van met een blikken busje onder tegenaan het blokje geschroefd
Aan de vanghaak is een dun staaldraad lusje gelijmd om hem aan te kunnen hangen. Hij wordt nog steeds aangetrokken door een elastiekje. Ik heb nagedacht over een constructie met een veer, maar daar ben ik nog niet uit. De vanghaak wordt nu tegengehouden door een dun staaldraad haakje, wat in een messing buisje door de romp loopt, naar de andere kant. Daar is het staaldraad haaks omgebogen en er weer een haakje aan gemaakt, wat met een stukje koord aan de stootstang is bevestigd.
Voilà, hiermee moet het blijven hangen van de haak tot het verleden behoren.....