Project Carrier!

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 10 nov 2016.

  1. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Terwijl ik nadacht over de vleugel, heb ik als vingeroefening een paar andere dingen toegevoegd, zoals de motordrager van 6mm multiplex, verstevigd met balsa driehoeklatten.
    [​IMG]
    De 1mm triplex vierkantjes zijn om de neuspoot te ondersteunen. Vervolgens het stabilo en de roeren voorzien van scharnieren en U'tjes van fietsspaak om ze te koppelen.
    [​IMG]
    Daarna toch maar aan de vleugel verder gewerkt. Ik had besloten om zoveel mogelijk van de indekking te plaatsen, om de vleugel zo veel mogelijk stabiliteit te geven voordat de alu buizen er uit gingen. Om toch nog de besturing te kunnen plaatsen, kwam dat neer op alle bovenindekking en de buitenste onder indekking. De bovenste middenindekking zat er al in, maar ik bedacht dat ik eerst een box voor de accu moest toevoegen. Die had als onverwacht voordeel dat hij, mits goed ondersteund, de voorrand van de vleugel veel stabieler maakte.
    [​IMG]
    Daarna de bovenste neusindekking, en de indekking over de buitenste ribben. Dit laatste ook weer voor de stabiliteit van de vleugel. Deze 4 kleine stukjes indekking voegen nauwelijks gewicht toe.
    [​IMG]
    Vervolgens de buitenste onderste indekking. Voordat de indekking bij de buitentip er op ging, heb ik eerst 30 gram tipgewicht toegevoegd. Deze loodjes zijn overigens wel met een 3mm hulprib en flink wat epoxy gezekerd! Later bij het trimmen zal er nog wel meer lood bij moeten.
    [​IMG]
    En toen konden de buizen er uit, en de besturing worden geplaatst! En natuurlijk ook de stroomdraad naar de buitentip. De gaten in de ribben van de binnenvleugel zijn groter gemaakt om voldoende ruimte aan de lead-outs te bieden.
    [​IMG]
    De binnenvleugel is met het ontbreken van de onderste indekking nog vrij slap, dus ik zal tamelijk voorzichtig moeten zijn bij het aanbrengen van de laatste indekking! Voor je het weet is de boel krom...
     
    Ramses vindt dit leuk.
  2. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    197
    Henk;

    Welke kant laat jij je motor op draaien?
    Meestal kom ik uit op 60 tot 80 gr. tiplood. ( Hangt van de wind af.
    Gaat tie lekker naar buiten hangen bij de langzame vlucht.
    Ook denk ik dat de neiging tot "Dutch Roll" minder wordt naarmate je binnenvleugel en buitenvleugel meer verschillend zijn, in lengte, oppervlakte en gewicht.

    MVG

    Max
     
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    De props die ik op aanraden van Jan bij de motor heb gekocht, een 9x6 en een 10x5 draaien de 'normale' kant op, dus tegen de klok in. Mijn vleugel is overigens symmetrisch.
     
  4. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag verder gebouwd aan de vleugel. Om de laatste indekking goed te kunnen aanbrengen heb ik 2 balsa steuntjes gesneden, met behulp van de kleinste ribmal. Zo worden de vleugeltippen ondersteund. Het vleugelmiddendeel wordt weer ondersteund bij de batterijbox.
    [​IMG]
    Vervolgens de onderstelpoten gebogen uit 2,5 mm verenstaal, en met ijzerdraad vastgenaaid op 1 mm triplex hulpribben. Nog vanuit de gedachte dat het rompje over de binnenvleugel moest worden geschoven, heb ik eerst de buitenste onderstelpoot aangebracht, en zoveel mogelijk van de middenindekking aangebracht.
    [​IMG]
    Maar toen ging me een licht op: de stootstang zit in de weg! En die kon echt niet later geplaatst worden, dan krijg ik hem niet meer in de tuimelaar. Dus dan maar op de 'ouderwetse' manier:
    [​IMG]
    De zaag in het rompje gezet...
     
  5. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Kun je toch nog een boogje maken!;)
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.925
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ontwerp-adaptief bouwen noemen we dat....:D
     
  7. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag de laatste losse onderdelen gemaakt: de tipplaten (moeten de tiptanks voorstellen, maar we zijn aan het plankrompen, toch?). De binnenste krijgt verstelbare leadouts en een gaatje voor de bedrading, de buitenste een triplex plaatje met een blinde moer waar later extra tiplood aan geschroefd kan worden.
    [​IMG]
    Vervolgens de vleugel flink met de schuurklos bewerkt, en de opening voor de binnenste staartboom pas gemaakt. Eerder had ik al een opbouw van de neus gemaakt, zodat de motor niet als een kaal gebakje voorop zit. En als ik dan alle losse onderdelen op en in elkaar zet, ziet hij er zo uit:
    [​IMG]
    En van de andere kant:
    [​IMG]
    Het eerste wat dan opvalt is dat de accu niet van voren in de accubox kan worden geschoven, dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Zo te zien zal de het bovenste schot van de accubox ingekort worden. Volgende job wordt om de bouwkamer grondig op te ruimen en te stofzuigen, als voorbereiding op het bekleden! De kleurstelling wordt eenvoudig (navy blauw) maar die Franse kokardes zal nog wel een gedoe worden...
     
    Ramses en Harry van Melick vinden dit leuk.
  8. CL carrier

    CL carrier

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    197
    Nee hoor;

    Franse kokardes

    http://www.decorat.nl/

    Dat is een goede kennis van mij, heel redelijke prijzen en hij maakt wat je hebben wil.
    En stukken goedkoper dan wat je kan kopen op het net.
    Als je wilt, regel ik het voor je.
    Waarmee ga je de boel bespannen?
    ik gebruik sinds een tip van JanO Hobbyking bespanfilm, een veelvoud goedkoper dan Oracover en bijna dezelfde kwaliteit.
    Hobbyking heeft ook erg lichte wielen.

    MVG

    Max
     
  9. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Het houtwerk is inmiddels zo goed als klaar. Daarom ben ik maar begonnen met bekleden. Niet interessant om over te schrijven natuurlijk. Toen het rompje en de vleugel bekleed waren, ben ik, niettegenstaande vriendelijke tips van forumgebruikers, zelf maar aan de Franse kokardes begonnen. Eenvoudig met restjes solarfilm (en voor het geel zelfs een restje solartex) en een cirkelsnijder. De verhoudingen van de Franse kokardes zijn, net als de Engelse, 1:2:3. Dat wil dus zeggen dat het middendeel 2x zo groot is als het kleinste deel, en de buitenste ring 3x zo groot. Daaromheen zit dan een smalle gele rand.Alleen lijken bij kokardes uit de jaren 50 van de Franse marine, de omtrek van de gele rand van die van de rode ring afgetrokken te zijn, in plaats van er aan toegevoegd. Ik heb dat dus ook maar bij mijn model toegepast. Ik heb voor de vleugelkokardes een diameter van 12 cm gekozen, en voor de rompkokarde 6cm. Bij de vleugel is de 'middenstip' dus 4cm (straal 6 cm, dus 2x 2cm) de witte ring 8cm, en de rode ring 11,4. Ik heb eerst de gele ring uitgesneden, maar breder dan het uiteindelijke, om enige vormvastheid van het materiaal te houden. Dat ziet er dan zo uit:
    [​IMG]
    Op deze foto is overigens ook de oplossing te zien voor de ontoegankelijke batterijbox. De zijkant is ingekort en aan de achterkant is met een schuurklos voldoende ruimte vrij gemaakt voor klitteband. Onder en boven zijn stukken klittebandhaken met cyano vastgelijmd (de zwarte delen). De accu wordt met de zachte klitteband component op z'n plaats gehouden (het witte deel op de foto).
    De overige kleuren van de kokardes heb ik als volledige cirkels op de gele ring geplakt. Wel een koele bout gebruiken, anders begint de folie te krimpen voordat ie vastplakt. Zo begint het al een hele Aquilon te lijken:
    [​IMG]
    Als je van (heel?) dichtbij kijkt is het niet zo superstrak als van gekochte kokardes, en die op de romp loenst een beetje, maar we zijn toch modelbouwers die liever zelf maken dan kopen? Straks nog de zwarte ankers uitsnijden, en de rest van het spul in een blauw jasje hullen.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2016
  10. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Van weinig of niets "iets" maken is waar het wat mij betreft om gaat. Zodra het koop-gehalte te groot wordt is de lol eraf. Waar de grens ligt staat niet vast want per mens en project is het anders, maar als ik enigzins geloof dat ik iets met mijn eigen handen kan dan is de uitdaging een feit.
    Mooie cocardes, Henk!
     
  11. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb inmiddels flink wat uurtjes met het folieboutje in de hand gezeten, en de wereld kleurde steeds blauwer.... Saai werkje, maar moet gebeuren. Vervolgens is het stabilo op de staartbomen gelijmd, en gezekerd met stukjes satéprikker die door het stabilo heen in gaatjes in de staartbomen zijn gelijmd. Daarna de scharnieren en de verbindingsstukken tussen het binnenste hoogteroer en de buitenste delen op hun plaats gelijmd, en de roeren geplaatst. De originele Aquilon heeft geen hoogteroeren aan de buitenste delen van het stabilo, maar ik vond, voor modelbegrippen, het roer dan te klein vandaar dat ik de buitenste delen maar mee heb laten scharnieren. Daarna zijn de eindplaten van de vleugel ('tiptanks') op hun plaats gelijmd.
    [​IMG]
    Intussen zat ik na te denken over het aanbrengen van de ankers in de Franse kokardes. Mijn eerste gedachte was om dit uit te voeren in zwarte solarfilm, maar ik was er van overtuigd dat ik dan 4 verschillende ankers zou krijgen! Want solarfilm laat zich niet gemakkelijk in zulke kleine stukjes nauwkeurig snijden. Daarom heb ik in 2e instantie een mal uit dik papier gesneden.
    [​IMG]
    Vervolgens dacht ik om met behulp van deze mal en een airbrush de ankers in zwarte verf op te spuiten; maar omdat het gewoon dik papier is en geen kleeflaag aan de achterkant heeft, heb je dan altijd enige overspray onder de mal. Daarna kwam ik op het idee om met een fijne viltstift met de mal de omtrek van het anker te tekenen, en dat dan met de viltstift in te vullen. Ik heb een viltstift gebruikt die bedoeld is om namen op CD schijfjes te schrijven.
    [​IMG]
    Het resultaat is niet onaardig, vind ik. Maar, nu moet ik nog 2 kleinere mallen maken, voor de ankers op de rompkokarde en de richtingsroeren...
     
    Ramses en Harry van Melick vinden dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.925
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Jou kennende -en ik denk dat ik genoeg voorkennis heb :D- gaat dat best goed komen. Als het je bij 1:72 lukt, dan hier zeker...

    Tip: verklein je foto's ~3x minder. Dan krijg je in het artikel weliswaar net zulke kleine plaatjes, maar als je daar dan op klinkt krijg je een wat beter zichtbare versie te zien.
    Probeer maar hier boven.
     
  13. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Bruno,
    Bedankt voor je compliment, maar voor de rest spreek je in mijn oren onbegrijpelijke taal. Verklein je foto's 3x minder? Het enige wat ik doe is met de rechter muisknop klikken op een foto die ik in 'mijn album' op de site heb ingevoerd, en dan het adres van de foto kopiëren. En ik wil best klinken, maar zal ik dan eerst een glaasje wijn inschenken?
     
    classicracer vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.925
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Even kijken of ik het wel kan:
    [​IMG]

    Ik heb je foto naar 50% verkleind en toen geupload.
    Wat ook wel eens wil werken is met de rechter muisknop eerst de foto in je album op een nieuwe pagina openen, dan de URL (het webadres) daarvan (in de adresbalk) highlighten, kopieren en plakken in de open regel die je ziet als je het 'plaatjes' icoontje -met die twee bergen- aanklikt. Dan krijg je zoiets als ik hier heb....

    Nu een plaatje van de gemonteerde romp?
     
  15. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Tja, ook maar eens proberen.
    Een plaatje van het vastlijmen van het rompje (moest met enige overredingskracht gebeuren). Hij is nu in mijn scherm op 'ware' grootte.
    Nieuwe poging:
    Helaas lukt het niet om een plaatje op de aanbevolen manier op het scherm te krijgen, dus, Bruno, je zult toch eens langs moeten komen om het voor te doen...
    Hier het plaatje dan nog maar een keer op de oude manier:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2016
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.925
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik zie alleen "haakje IMG haakje":weetnie:
    Wat je kunt doen is, als je in een extra scherm je plaatje op ware grootte open hebt, rechts klikken in de foto. In het pull down menu zit zeker de optie "copy image location" of de nederlandse 'vertaling' hiervan.
    Als je op het punt bent aangekomen in je tekst waarje het plaatje wilt hebben, dan klik je in je bericht opmaakvenster op het icoontje bovenaan, rechts van het midden, met die twee bergen en een zonnetje. Dan komt er ineens die invulregel tevoorschijn. Cursor daar vooraan zetten en ctrl + V (=plakken) indrukken. Daar staat dan ineens het adres van je foto. Klik op 'invoegen' en het wonder geschiedt.....
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2016
  17. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.482
    Locatie:
    Hulshout België
    Geen plaatje te zien:( enkel (IMG)
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.925
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat lijken wel originele lijmtangen van de Franse marine......
     
  19. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Amersfoort
    Inderdaad, ben ze nog zelf in Landivisiau gaan halen. Maar, ze zijn ook met de franse slag gehanteerd... Het rompje staat een graad naar binnen.:(
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.925
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Gelukkig laat zoiets zich met twee onderlegringetjes ruimschoots corrigeren.
     

Deel Deze Pagina