stunthenk
PH-SAM
Zoals ik elders op dit forum schrijf, ben ik momenteel bezig met de herbouw van mijn Comet Lockheed Lightning, die ik misschien wel 30 jaar geleden gebouwd heb, maar nooit heb durven vliegen. Nu is dat een erg interessant project, maar als tweemotorig VV rubbermodel ook een zeer sterke uitdaging om succesvol aan het vliegen te krijgen. Kortom, leuk, maar daar ga ik mijn kansen op een mooie score tijdens de IIFI in november niet aan ophangen!
Nee, dan moet er weer een eenvoudig eenmotorig hoogdekkertje komen... En in de stapel nog te bouwen Comet kitjes bevond zich zowaar een geschikte kandidaat! Ook 40 jaar gelden bij De Wit in Zwolle voor de helft van de prijs (Twaalf gulden vijftig!) op de kop getikt. Het gaat om de Cessna C 37, een vooroorlogse Amerikaanse hoogdekker. Gelukkig zijn er nog een aantal exemplaren overgebleven, dus aan een kleurenschema is gemakkelijk te komen.
Ook nog makkelijk na te bouwen! Crème met brons, dat moet lukken.
Het Comet bouwdoosje van de C 37 is uit de zelfde serie als de Curtiss Robin, dus ook met een constructie voor beginners. De spanwijdte is 20 inch, dus een handzaam formaat.
Veel te veel hout in de constructie, vooral in de vleugel en de staartvlakken. Dus is de eerste stap -terwijl de spanlak op de Lightning ligt uit te harden jawel- om voor de vleugeltippen, het stabilo en het kielvlak malletjes uit te snijden van 3mm balsa. Deze malletjes worden vervolgens ingepakt in dus plasticfolie, en op een plastic laagje op de bouwplank vastgespeld. Dan worden er een aantal 1x2 mm latjes uit een erg zacht plankje 1 mm balsa gesneden, die latjes worden dan een tijdje geweekt in kokend water, waar een klein scheutje ammoniak is toegevoegd. door de ammoniak wordt het balsa nog weer iet soepeler dan het alleen met heet water zou worden. De eerste laag 1mm balsa wordt dan om de mallen gelegd en met spelden op z'n plaats gehouden. De 2e en 3e laag worden met verdunde witte houtlijm ingesmeerd en tegen de eerste laag aan gelegd, met veel spelden om de boel strak om de mallen te houden.
De volgende dag is dan de spanlak van de Lightning onderdelen uitgehard, en de witte houtlijm en het balsa van de nieuwe onderdelen opgedroogd.
Dus kunnen van de vleugeltip (links) en de stabilohelft (midden) elk een 2e exemplaar worden gemaakt, terwijl van de andere vleugelhelft van de Lightning de 2e laag spanlak kan uitharden. Als alle onderdelen klaar zijn, worden ze tot de uiteindelijk dikte van 1,6 mm geschuurd.
Intussen heb ik de tekening van de bouwdoos wat verder bestudeerd. Zoals ik schreef over het lichter bouwen van de constructie van mijn Curtiss Robin, moet ook bij dit model beduidend minder hout worden gebruikt. De vleugel is echter een grotere uitdaging, omdat in plaats van een rechte plank zoals bij de Robin, de C 37 vleugel zowel in planvorm als van voren gezien, taps is.
Een ander interessant punt van deze ontwerpen is de invalshoeken, en de eventuele domping en zijtrek van de motor. Als ik de Curtiss Robin tekening nameet, dan staan zowel de motortrekas als de vleugel instelhoek en de stabilo instelhoek op nul! Nu heb ik de Telco CO2 motor in de Robin zowel domping als zijtrek gegeven, maar voor zo ver ik weet niets aan de instelhoeken van de vleugel en staart gedaan! En toch vliegt het model prima.
Maar het nameten van de Cessna tekening wijst uit dat de motortrekas op 0 staat (wat in de praktijk zal blijken dat er wat domping en rechts zijtrek nodig zal zijn) maar de vleugel staat anderhalve mm met de voorlijst omhoog ten opzichte van de 0 lijn van de romp, en het stabilo 2 mm met de achterlijst omhoog. Dus de Cessna heeft wel degelijk een gezonde instelhoek. Ik kan dus met een gerust hart aan de romp beginnen.
Nee, dan moet er weer een eenvoudig eenmotorig hoogdekkertje komen... En in de stapel nog te bouwen Comet kitjes bevond zich zowaar een geschikte kandidaat! Ook 40 jaar gelden bij De Wit in Zwolle voor de helft van de prijs (Twaalf gulden vijftig!) op de kop getikt. Het gaat om de Cessna C 37, een vooroorlogse Amerikaanse hoogdekker. Gelukkig zijn er nog een aantal exemplaren overgebleven, dus aan een kleurenschema is gemakkelijk te komen.
Ook nog makkelijk na te bouwen! Crème met brons, dat moet lukken.
Het Comet bouwdoosje van de C 37 is uit de zelfde serie als de Curtiss Robin, dus ook met een constructie voor beginners. De spanwijdte is 20 inch, dus een handzaam formaat.
Veel te veel hout in de constructie, vooral in de vleugel en de staartvlakken. Dus is de eerste stap -terwijl de spanlak op de Lightning ligt uit te harden jawel- om voor de vleugeltippen, het stabilo en het kielvlak malletjes uit te snijden van 3mm balsa. Deze malletjes worden vervolgens ingepakt in dus plasticfolie, en op een plastic laagje op de bouwplank vastgespeld. Dan worden er een aantal 1x2 mm latjes uit een erg zacht plankje 1 mm balsa gesneden, die latjes worden dan een tijdje geweekt in kokend water, waar een klein scheutje ammoniak is toegevoegd. door de ammoniak wordt het balsa nog weer iet soepeler dan het alleen met heet water zou worden. De eerste laag 1mm balsa wordt dan om de mallen gelegd en met spelden op z'n plaats gehouden. De 2e en 3e laag worden met verdunde witte houtlijm ingesmeerd en tegen de eerste laag aan gelegd, met veel spelden om de boel strak om de mallen te houden.
De volgende dag is dan de spanlak van de Lightning onderdelen uitgehard, en de witte houtlijm en het balsa van de nieuwe onderdelen opgedroogd.
Dus kunnen van de vleugeltip (links) en de stabilohelft (midden) elk een 2e exemplaar worden gemaakt, terwijl van de andere vleugelhelft van de Lightning de 2e laag spanlak kan uitharden. Als alle onderdelen klaar zijn, worden ze tot de uiteindelijk dikte van 1,6 mm geschuurd.
Intussen heb ik de tekening van de bouwdoos wat verder bestudeerd. Zoals ik schreef over het lichter bouwen van de constructie van mijn Curtiss Robin, moet ook bij dit model beduidend minder hout worden gebruikt. De vleugel is echter een grotere uitdaging, omdat in plaats van een rechte plank zoals bij de Robin, de C 37 vleugel zowel in planvorm als van voren gezien, taps is.
Een ander interessant punt van deze ontwerpen is de invalshoeken, en de eventuele domping en zijtrek van de motor. Als ik de Curtiss Robin tekening nameet, dan staan zowel de motortrekas als de vleugel instelhoek en de stabilo instelhoek op nul! Nu heb ik de Telco CO2 motor in de Robin zowel domping als zijtrek gegeven, maar voor zo ver ik weet niets aan de instelhoeken van de vleugel en staart gedaan! En toch vliegt het model prima.
Maar het nameten van de Cessna tekening wijst uit dat de motortrekas op 0 staat (wat in de praktijk zal blijken dat er wat domping en rechts zijtrek nodig zal zijn) maar de vleugel staat anderhalve mm met de voorlijst omhoog ten opzichte van de 0 lijn van de romp, en het stabilo 2 mm met de achterlijst omhoog. Dus de Cessna heeft wel degelijk een gezonde instelhoek. Ik kan dus met een gerust hart aan de romp beginnen.