Project Daytona Beach van graupner

• Topicstarter Topicstarter cobraspeed
  • Startdatum Startdatum
C

cobraspeed

Guest
Hey

Dit is de eerste keer dat ik hier adverteer...

K ben al n tijdje bezig met boten , maar dat was altijd electro.

Nu zou ik graag ns een 2takt boot bouwen. K ben altijd al een beetje fan geweest van het DAYTONA BEACH model van graupner. K kan nog aan zo'n bouwdoos geraken , maar k wou eerst effe informeren of het model bij iemand van jullie gekend is... en wat de vaareigenschappen zowat zijn . Is het een goed model om met te beginnen?
Misschien is een crackerbox beter? Of een catamaran (zag eentje staan op marktplaats)?

Daytona%20Beach.jpg

Voor mijn eerste model zou k het graag zo cheap mogelijk houden , dus dacht ik aan een bosmaaiermotor of een tweedehands zenoah of zo.... standaard zou er in dat bootje een 22,5 cc zitten , maar mag dat ook wat zwaarder? K heb een 32cc op het oog (bosmaaier).

Hoe zit het met de motorbevestiging als ik werkelijk een bosmaaiermotor gebruik.... en moet dat dan een andere uitlaat op?

Alle advies of aanbiedingen van een motortje of zo zijn welkom

Sander

wat je het beste kunt doen is een beetje is een cat1 boot gaan (catamaran) zijn heel populair en is veel informatie over te vinden ook voor de motoren en zo hie is een site waar je wat op kunt verdiepen zijn allemaal cat1 boten ook met filmpjes en over het opbouwen van doe boten ben nu zelf ook bezig met het bouwen van een cat1 boot maar dan electro.

http://www.e-powerboat.de

Greetz Formi :evil:

...

je moet een boot kiezen aan de hand van dit lijstje.

wat voor soort water.
welk budget
welke groote
wat voor motor wil je gebruiken

@formi,
je zegt dat ie het beste een cat moet nemen omdat het populair is.
stel nou dat hij op ruig water gaat varen.. dan is die cat in 1 keer helemaal niet zo geschikt meer

en verder wil hij het zo cheap mogelijk houden en dan is een cat helemaal geen optie,
1 de rompen zijn duur.
2 met een bosmaaier zal dat niet lekker varen.

greetz jaimy

voor 1900 euro ???.... met gouden boutjes afgemonteerd zeker....
Daytona is best een leuke beginnersboot, maar houd er wel rekening mee dat de originele aandrijving absoluut niet werkt.. de romp is krom en dient uitgeplamuurd te worden...

ik heb zelf 80 Km+ uit een gemodificeerde weten te halen maar vraag niet wat voor klus dit is geweest...

hier wat foto's... en een stukje uitleg.. (eerder gepost op Xtreme forum)

aangezien er weer allerlei daytona's opduiken en ik dr ook nog een paar had, leek het me leuk om eens te kijken of ik de slechte naam van de daytona eens kon veranderen, we hebben ondertussen kennis genoeg om te zorgen dat het minstens een beetje knap vaart....

de eerste vereisten waren, het vervelende duiken en wegdraaien eruit te krijgen en ook op snelheid het chinewalken dr uit te krijgen...

wat heb ik veranderd ten opzichte van de originele beschrijving
Allereerst de motor veel verder naar onder gezet als bij de originele steun, ca 5 cm kun je zakken, hierdoor ook het zwaartepunt flink naar beneden weten te krijgen, met de doorlopende spanten direct ook de bodem wat vlakker naar buiten gedrukt.
daytona5.jpg

Hierna de bodem uitgeplamuurd, zodat alles recht loopt... de boot heeft nogal een ingebouwde trimklep en die moet er absoluut uit...

daytona7.jpg

de originele drive heb je niks aan, staat veel te kort op de boot, dus hiervoor een trimax middle gemonteerd, ook het originele roer staat nogal dicht op de boot, maar is evt bruikbaar..
wil je niet teveel geld uitgeven aan een dure drive, een ordinaire gundert strut en as zal het ook doen... zorg dat de voorkant vd dogdrive op 7 cm uit de spiegel komt..
Ook doordat het zwaartepunt erg ver naar achter ligt ( 25%) heb je trimkleppen nodig, ik ben Fan van de MTC nieuwe stijl kleppen... evt goedkopere van MHZ of eigenbouw kan natuurlijk ook...

daytona4.jpg

De radiobox had ik nog liggen van een ander project, het hangt een beetje af van de drive die je gebruikt maar veelal zal het op zelfbouwen uitkomen, eenvoudig van berkentriplex 4 mm of als je handig met glasmat bent kun je daar ook een box van maken..
In uiterste nood een kabeldoos oid nemen, deze zijn veelal te hard, en zullen snel scheuren, je apparatuur is veel te duur hiervoor !!

daytona1.jpg

Nou het varen ging boven verwachting, boot loopt lekker los, en was erg voorspelbaar, niet meer chinen, en gewoon goed te sturen, het doordraaien doet ie alleen nog met vol insturen !!!

hierna nog wat pics..... als voorbeeld....
vragen het beste in dit topic, dan hebben we dr allemaal wat aan....

...........................Peet.....................8)

daytona2.jpg

daytona3.jpg

daytona6.jpg

20041114155802.jpg

20041114155922.jpg

geen 1900 euri's.....

laat ik t ff voorrekenen,
Rompje is 259.00
aandrijfset 139.00
motor rc 230 249.00
bocht 40.00
uitlaat 90.00
verf 20.00
besturing 109.00
div kleinmateriaal en andere rommel.. 100.00

maakt totaal 1000.00 daarvoor wil ik nog wel een daytona bouwen.. 900 euro..

enne die van mij..

romp 259.00
trimax 89.00
roer 89.00
260 PUM 279.00
wtc QD uitlaat 199.00
stuurservo 89.00
gasservo 10.00
accu 20.00
plamuur 5.00
radiobox 35.00
div kleinmateriaal 100.00

zoals je ziet, niet heel overdreven veel meer,wel met de goede spullen.. heb niet de zender meegerekend, maar die kan je voor 60 euro inplannen....

...................................................Peet...............................................8)

Het scheelt inderdaad iets alleen het valt me wel op dat je de stuur- en gasservo, accu en radiobox, die je in je eigen opbouw wel meeneemt, niet in de standaard uitvoering meeneemt. (Besturing 109,00, volgens mij heb je daar een standaard tweekanaalszender met twee standaard servo's voor die niet geschikt zijn om de standaard Daytona mee te besturen).
Doe ik dat wel dan wordt het verschil tussen jouw uitvoering en de standaard alleen maar kleiner hetgeen betekend dat je een prijsbewuste en snellere uitvoering neerzet.:worship:

Anyway, er zou dan 800 euro overblijven tussen de 1100 euro materiaalkosten en de 1900 euro verkoopprijs , 160 euro van die 800 euro hiervan is BTW, en de winkelier zal er ook eens 100 euro op willen verdienen.
Dan blijft er dus 540 euro over om de Daytona te bouwen, is idd een hoop geld, Mocht ik het moeten doen en eens gemakshalve 12,50 /uur rekenen wat zeker niet te veel is in deze tijden heb ik een tijd van 43 uur om de Daytona in elkaar te sleutelen, te verven en af te stellen en proef te varen. Moet te doen zijn met ervaring in de materie. Het geeft echter wel aan dat gebouwde modellen veel meer geld kosten dan de ongebouwde. :oops:

Mocht je zelf willen (en kunnen) sleutelen, koop dan een nieuwe ongebouwde waar je je in uit kunt leven maar loop dan niet te $%&^%()* over het feit dat gebouwde modellen zo schreeuwend duur zijn, dat is dan waarschijnlijk toch niets voor je aangezien je zelf je eigen modellen wilt bouwen.
Wil je (of kun je) niet bouwen maar wel varen dan is dit een overweging waard. En ja daar betaal je dan ook voor !

Hiermee wil ik de discussie afsluiten aangezien we nu wel heel erg :offtopic: gaan.

Back