Project East Wind

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door stunthenk, 18 nov 2020.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag verder aan de romp gewerkt. De onderkant is al ingedekt, 1,5 mm balsa met de nerf op 45 graden. Is wel apart werken, had het nog nooit gedaan. Bakje voor de tank gemaakt, ook van 1,5 mm, plekje voor de timer gemaakt door de voorste opening in de romp, links onderaan op te vullen met 3mm balsa, en hier een uitsparing in te maken voor de body van de timer, in een strakke passing. De voorplaat van de timer ligt zo mooi aan op de romp, en de 3 schroefjes waar hij mee vast moet, hebben wat meer houvast in 3mm balsa dan in 1,5. Verder het vleugelplatform uitgesneden, en een kielvlak gemaakt. Ook het stabiloplatvorm uit 5 mm balsa uitgesneden, en onder een kleine hoek op de romp gelijmd. Het stabilo moet namelijk een beetje schuin staan om het model in een linker zweefbocht te krijgen.
    IMG_1651.JPG
    De vleugel is vrijwel af, en moet ook nog wat V-stelling krijgen. Volgens tekening moeten de vleugelhelften aan elkaar worden gelijmd, maar dan zit ik weer met een lap vleugel die in geen enkele koffer past, dus ik maak hem deelbaar. Daarvoor heb ik al 4 messing buisjes op maat gezaagd, en 2 stukken 2 mm pianodraad, bovenaan de foto tussen de vleugelhelften te zijn. Volgende vraag is waar in de termiekrem timer ga zetten. In de pylon of misschien onder in de romp naast de motortimer?
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Denk er aan dat wanneer de motor loopt je dus 2 timers aan moet zetten...die moeten wel prettig zitten

    ik zou zeggen bij elkaar..dan eerst de DT timer starten en controleren of die loopt..en dan de motor timer die altijd wat te ruim staat..ook controleren of die loopt en dan lanceren.

    en verder..je gaat als een speer..ik kijk er naar uit om hem te zien vliegen!!
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Je kunt nog een druiprekje voor de timer zetten...een driehoek balkje van 5 x 5 mm

    Ga je voor rechts tilt en links/links patroon??
     
  4. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Klopt Bruno, ik werd alleen ff aan mijn eigen leermoment herinnerd bij het zien van die rechte pijpjes.
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Zou Henk niks met een mechanische startknop kunnen zoals je kent van F1B, Henk v H???
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zit met het zelfde.. moet ook 2 timers starten...

    Tja startknop....te complex om daar 2 timers mee te starten..
    100_7999.jpg
     
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Je dt timer starten met knop tijdens lanceren en de motortimer met de hand na t starten?
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ah..nu begrijp ik je..je wilt Vivchar startknoppen verkopen!!:p:p:p
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Niet zozeer verkopen. Ik heb alle mechanische spullen nog van de ombouw en tja als ik iemand met iets simpels kan helpen dan doe ik dat graag...
     
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik hou ook erg van simpel. Probleempje daarbij is dat zo'n ruitvormige romp dat niet is! Toch maar dapper doorgezet; grootste deel van de bovenkant beplankt, 1,5 mm bekleding van het nekje op maat gemaakt. En besloten dat de termiekrem timer toch maar in de nek komt.
    IMG_1652.JPG
    Als dan de andere kant van deze bekleding ook op z'n plaats zit, en de 'apparatuur' is geplaatst, ziet het er - althans in mijn ogen- niet al te slecht uit. Modus operandi zal worden: motortimer op 15 seconden zetten en uit zetten; DT timer op 3 min.10 zetten en uitzetten; motor starten, afstellen en naar de startplek lopen; DT timer aanzetten, model in positie brengen, motortimer aanzetten en HUP!
    IMG_1653.JPG
    We zullen het zien. Voordeel van een model als dit is dat je, mocht het niet zo goed bevallen en je alternatieven ziet, je straffeloos in de romp kunt gaan snijden om te modificeren.
    Volgende taak is om de DT lijn een plaatsje in de romp te geven, en dan de indekking van de romp af te maken.
     
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Het model raakt in zijn eindfase, voor wat betreft de houtbouw. Gister de motor aan het brandschot bevestigd. Ik wil de boutjes er van voren inschroeven, dus heb ik een blikken plaatje, met de 3 gaatjes op de juiste plaats, achter de moertjes gelegd, en de moertjes hieraan vastgesoldeerd. Dat alles werd wat te dik om zonder meer tegen het voorste balsa rompschot te lijmen, je moet namelijk ruimte voor de moertjes en de iets uitstekende boutjes hebben. Daarom heb ik maar wat extra balsa aan de achterkant van het schot gelijmd, en afgeschuurd op de dikte van de moertjes. Hiermee komt de motor ongeveer 2,5 mm verder naar voren, maar dat zal niets uitmaken.
    IMG_1654.JPG
    Verder de laatste indekking op de romp gelijmd, en de D/T lijn intern gehouden. Dat staat altijd netter. De romp mooi glad geschuurd en de hoeken afgerond.
    IMG_1656.JPG
    Ten slotte de vleugelhelften uitgelijnd om de wortel(s) af te kunnen schuren zodat er een mooie passing ontstaat. Het 2mm staaldraad wat de vleugelhelften gaat verbinden ga ik niet buigen, dus de messing pijpjes moeten onder de juiste hoek tegen de liggers worden gelijmd, en nog wat verstevigd met extra balsa.
    IMG_1655.JPG
    Als dat gelukt is, wordt het tijd om te gaan bekleden. Het kielvlak en het vleugelplatform worden pas na het bekleden op hun plaats gelijmd, dat werkt netter.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Nou, daar is ie dan! Even voor de foto met elastiekjes en spelden in elkaar gezet.
    IMG_1657.JPG
    De vleugel is dus netjes met buisjes en staaldraad in twee delen uitgevoerd. De motordrager met epoxy vastgelijmd, en hier en daar bij de knik naar de vleugeltip wat plamuur toegevoegd. Staat toch netter. Maar, bij het samen brengen van motor en tank, zie ik iets vreemds:
    IMG_1658.JPG
    Het toevoerbuisje kan beter onder uit de zijkant van het tankje komen! Dus dat wordt weer een klein soldeerklusje. Nu eens op zoek naar mijn rol tissue. Wat worden de kleuren? Zwart met geel en rode details?
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Normaal zou ik een vleugel van een model als dit met dik tissue bekleden, maar omdat gekleurd dik tissue tegenwoordig schaars is, en ik nog zat dun tissue heb, pas ik op dit model weer de twee lagen methode toe, met eerst lamineerfolie (met dank aan Henk Zweef) en daar dun tissue overheen. Eén potentieel probleem is dat ik niet weet of lamineerfolie zich goed op een holle vleugelonderkant laat aanbrengen, of dat het plastic helemaal strak recht spant als je het boutje er op zet. Gelukkig liet de lafo zich netjes met de punt van het boutje op achtereenvolgens de achterlijst, het achterste deel van de ribben, de ligger en zo verder naar voren plakken tot aan de voorlijst. So far, so good, zoals de man zei toen hij langs de 40e verdieping van de wolkenkrabber viel. En toen het plastic in de tussenliggende vakjes voorzichtig strak gespannen, en hoera! het bleef toch aan de ribben en ligger plakken.
    IMG_1659.JPG
    Toen was het enkel een kwestie van alle andere vlakken in het plastic zetten, als voorbereiding op het tissue. Het stabilo krulde licht op, de tippen kwamen iets hoger, maar omdat dit symmetrisch gebeurde, zonder verdraaiing, is dat niet erg.
    IMG_1660.JPG
     
    crins, HBZWEEF en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Aangezien het nog steeds (weer) prima bouwweer is, maar gelijk doorgepakt met het tissue bekleden. Eerst de romp in 4 stroken op maat gesneden zwart tissue gedaan. De pylon wordt later rood. Toen 1,5 vel dun geel tissue opgesneden voor de vleugel middenpanelen en het stabilo. Het stabilo is nogal groot dus dat neemt nogal wat tissue, de vleugelmiddenpanelen daarentegen zijn niet zo groot. Het vel voor de bovenkant van het stabilo wordt op krantenpapier gelegd (oké, reclamefolders, we hebben geen krant meer) en flink nat gespoten. Het wordt op het stabilo gelegd, en van het midden uit zo goed mogelijk strak getrokken. Papier wordt wat rekbaar als het nat is, en dat moet hier ook omdat de bovenkant van het stabilo meervoudig bol is: niet alleen de curve van de ribben, maar die worden ook nog eens kleiner en dunner zodat het stabilo ook nog een taps is. Gelukkig helpt de elliptische vorm. Dan wordt, ook weer van het midden uit, flink wat spanlak op het tissue gesopt, en naar de tippen toe uitgestreken. Daarbij ontstaan er voor de kwast uit bobbels in het natte tissue, die er voorzichtig naar de rand toe uitgetrokken worden.
    IMG_1661.JPG
    De over het stabilo uitstekende tissue randen laat ik even drogen, en knip ze daarna met een nagelschaartje in.
    IMG_1663.JPG
    Vervolgens worden deze randjes weer met de natte spanlakkwast over de voor- en achterlijst en de tippen naar de onderkant gestreken, en vastgelakt. Bij de tippen liggen stukjes tissue over elkaar heen, dus het stabilo moet drogen zodat dit gladgeschuurd kan worden voordat de onderkant bekleed kan worden.
    IMG_1664.JPG
    De vleugelmiddenpanelen zijn eenvoudiger, hier wordt gewoon nat tissue op het plastic gelegd en flink nat gesopt met spanlak, dat weer naar de randen toe uitgestreken wordt. Bij de onderkant werk ik wat voorzichtiger, paneeltje voor paneeltje. Als de boel droog is, wordt het tissue bij de vleugelwortels over de rand heen op de eindrib ge(p)lakt en de andere randen bijgesneden.
    IMG_1665.JPG
    De spanlakwalm in mijn bouwkamer is nu zo sterk dat ik maar even weggelopen ben om dit verslagje te maken! Morgen verder, dan zijn de vleugeltippen aan de beurt, en kan ik kijken of de onderkanten van de vleugel nog hol zijn, of dat het krimpende tissue het lamineerfolie wellicht van de ribben heeft losgetrokken?
    Misschien valt het op dat ik de onderdelen in dit stadium niet vastspeld, om eventuele kromtrekkingen te voorkomen. Dat klopt, ik ga er van uit dat het stabilo sowieso krom trekt, maar ik verwacht dat dit symmetrisch gebeurt, met alleen de tippen die wat omhoog komen. En dat zal weer wegtrekken als de onderkant ook met tissue wordt bekleed. En van de vleugel middenpanelen denk ik dat ik niet zo hard en onevenwichtig aan het tissue heb getrokken dat er gevaar op kromtrekken bestaat. Afijn, mocht ik me vergissen, dan is er altijd nog tijd om de delen tijdens het drogen na elke laag spanlak vast te spelden.
     
    HBZWEEF en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Als je nog echt Esaki hebt en dat hebt gebruik hoor ik nu al het zachte gehuil van vele indoor bouwers.

    Zonder dollen dit ziet er heel netjes uit zo. Solide en strak..
     
  16. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    De spanlakwalm zal de komende dagen nog wel in ons huis te merken zijn. Heb vanmiddag bij Dennis weer een liter Aeronaut gehaald, want mijn voorraadje raakte op. De vleugeltippen zijn inmiddels ook bekleed, evenals wat details zoals het vleugelplatform, het kielvlak en de ondervin. Het stabiloplatform krijgt later een likje verf. Inmiddels hebben de romp, de vleugelmiddenpanelen en de helft van het stabilo een 1e laag spanlak gehad, en liggen nu te drogen. Zodra de boel stofdroog is wordt de andere helft van het stabilo ook gelakt, waarna dat ook mag opdrogen. Daarna worden vleugeldelen en stabilo vastgespeld om kromtrekken te voorkomen.
    IMG_1666.JPG
    Vleugel en stabilo hebben een zwart trimstreepje gekregen, en de vleugel een rood nekje en onderfin. De witte waas van het lakken op een natte ondergrond is goed te zien, evenals dat dit al wegtrekt wanneer de 1e laag spanlak erop zit.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Even later (dit is bijna een LIVE verslag!) zijn de gelakte delen stofdroog, dus zijn de vleugelpanelen vastgespeld, en de andere helft van het stabilo gelakt. Voor het kielvlak heb ik een stukje geblokt tissue gebruikt, van een vel wat ik ooit rond 1978 gekocht heb. Eigenlijk veel te dik en dus te zwaar, maar het ziet er leuk uit, niet?
    IMG_1667.JPG
     
    M.l.v.Doesburg, crins, HBZWEEF en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    De Eastwind is af! De romp heeft 3 laagjes spanlak gekregen, het stabilo en de vleugelmiddenpanelen 3 en de tippen 1 laag. Dank zij de lamineerfolie onderlaag is dit voldoende. Als laatste nog even het tankje gemodificeerd zodat het slangetje naar de timer kort kan blijven.
    IMG_1676.JPG
    Het gewicht is uitgekomen op 285 gram, het zwaartepunt lijkt prima te kloppen, maar dat zullen de eerste trimvluchten moeten bewijzen.
    IMG_1672.JPG
    IMG_1673.JPG
    En nu maar wachten op een periode met oostenwind, met zonnig, kalm winterweer!
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hij is meer dan mooi Henk!!

    Heb je er een 10 mm piepergat in..nee hé mooi vergeten..nog wel fff doen!!

    Wat voor een weer? Ik zie je morgen op OHA met de East Wind want we hebben Oosten Wind.


     
  20. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    De East Wind heeft zijn eerste vluchten gehad! Helaas geen foto, hij steeg te snel! Het begon al met een handstart: mooie zweefvlucht, geen afstelling nodig. Het Webra'tje wilde niet zo goed lopen; vaak de verkeerde kant op, maar een beetje rijker zetten en wat meer compressie gaf verbetering. Bij de eerste start nog wat te weinig motorvermogen en niet goed opgegooid, dus het lange gras in en geen schade. Tweede poging, meer naar rechts van de wind opgegooid, neus een beetje omhoog, mooie stijgvlucht, motor sloeg netjes na een seconde of 5 af en daar zweefde de East Wind keurig op een meter of dertig. Netjes een linker zweefbochtje makend. Derde poging, wat meer vermogen, wat steiler omhoog, en hij ging als een tierelier. Rolde zich zelfs tegen het eind van de motorloop op de rug maar kwam weer mooi in zweefvlucht, op een meter of 80 en ik mocht hem in de volgende wei ophalen. Ik vond dat de motor wat lang had gelopen en toen ik hem oppakte bleek dat de motortimer had gehaperd, de motor was gestopt omdat het tankje leeg was! Dat maakte gelijk een eind aan het invliegen, eerst de timer maar eens open maken en kijken wat er moet gebeuren. Maar voor een model recht van de bouwplank was dit een zeer veel belovend begin!
     
    crins en HBZWEEF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina