stunthenk
PH-SAM
Nu we een veld hebben waar we wat vaker met VV diesel modelletjes kunnen vliegen, wordt het mogelijk om een oude wens in vervulling te laten gaan. Het begon allemaal in 1961. Toen publiceerde ene Bert Striegler een apart VV sportmodelletje, in de Aeromodeller. Hij noemde het ontwerp Ebenezer, als in Scrooge, omdat het een erg goedkoop te bouwen toestelletje was. Het was een kleine tweedekker met vleugels en staart van 2,5 mm balsa, en een plankrompje van 6 mm voor een 0,5 of 0,75 cc motortje. Met nog twee 1mm triplex rompversterkingen, wat 3mm ribbetjes en een vel tissue was je klaar. De 2,5 mm balsa vleugels werden met de ribbetjes in een eenvoudig profiel gebogen. Het ontwerp werd meteen erg populair, en er kwamen in latere nummers van Aeromodeller enthousiaste brieven van lezers. Er was er zelfs één van een schooljongen (het gros van de modelvliegers in die tijd waren schooljongens) die ontdekt had dat als je de bovenste vleugel weg liet en het motortje vol gas gaf, je een wild stuntend geval kreeg, waarvoor iedereen op het veld alle kanten op stoof om het vege lijf te redden!
Tegenwoordig zijn Ebenezer-achtige toestellen in Engeland erg populair, en worden de vreemdste semi-schaal versies bedacht, ook meermotorige met elektro aandrijving.
Een aantal jaren later, het zal rond 1972 geweest zijn, kreeg ik een exemplaar van de Aeromodeller uit juni 1969 in handen, en daar stond een Ebenezer versie in de vorm van een Curtiss P-6 Hawk. Het leek me meteen een erg leuk geval, en sindsdien heb ik het ding willen bouwen. Maar, er kwamen steeds andere projecten die voorrang hadden, en de laatste 20 jaar is het er niet van gekomen bij gebrek aan een vliegterrein! Maar nu grijp ik mijn kans....
De tekening is al zo oud en zo vaak bekeken dat het papier erg kwetsbaar is geworden en gemakkelijk scheurt. Dus ben ik uiterst omzichtig te werk gegaan. Het eerste onderdeel was de romp. Nu had ik, geheel in de Scrooge mentaliteit, geen zin om een verse plank 6 mm balsa aan te snijden, dus heb ik een rompvorm in elkaar geplakt van stukken 6mm die ik nog had. De vorm van de romp is vervolgens op het balsa overgebracht door het hout onder de tekening te leggen en met speldeprikken de contouren op het hout over te brengen, en de romp vervolgens via die speldeprikken uit te snijden.
Het uitzagen van de 6mm beuken motorbokken was natuurlijk het meeste werk! Volgens de tekening moeten ze 6x8 mm zijn, maar ik had nog een wat breder stukje beuken liggen en had geen zin om daar in te gaan zagen dus heb ik dat maar als bovenste motorbok gebruikt. Die paar gram in de neus zal geen verschil maken! Ik ga, net als bij de originele Hawk, een DC Merlin gebruiken. Zoals je kunt zien, heeft de motor een fikse domping, van maar liefst 10 graden! De ontwerper schrijft dat hij eerst 5 graden had gebruikt, maar dat bleek te weinig te zijn. Vervolgens konden de twee 1mm triplex neusversterkingen tegen de romp aan gelijmd worden. Het was simpel om de contouren op het triplex te krijgen, je hoeft alleen maar de rompneus op het triplex te leggen en met een potlood af te tekenen. De ronding aan de achterkant is met de grootste mal uit een burmeister set getekend. Dat paste precies, wat het vermoeden doet ontstaan dat de ontwerper en de tekenaar zo'n zelfde set hebben gebruikt! De motor komt tegen de linkerkant van de romp aan.
Tegenwoordig zijn Ebenezer-achtige toestellen in Engeland erg populair, en worden de vreemdste semi-schaal versies bedacht, ook meermotorige met elektro aandrijving.
Een aantal jaren later, het zal rond 1972 geweest zijn, kreeg ik een exemplaar van de Aeromodeller uit juni 1969 in handen, en daar stond een Ebenezer versie in de vorm van een Curtiss P-6 Hawk. Het leek me meteen een erg leuk geval, en sindsdien heb ik het ding willen bouwen. Maar, er kwamen steeds andere projecten die voorrang hadden, en de laatste 20 jaar is het er niet van gekomen bij gebrek aan een vliegterrein! Maar nu grijp ik mijn kans....
De tekening is al zo oud en zo vaak bekeken dat het papier erg kwetsbaar is geworden en gemakkelijk scheurt. Dus ben ik uiterst omzichtig te werk gegaan. Het eerste onderdeel was de romp. Nu had ik, geheel in de Scrooge mentaliteit, geen zin om een verse plank 6 mm balsa aan te snijden, dus heb ik een rompvorm in elkaar geplakt van stukken 6mm die ik nog had. De vorm van de romp is vervolgens op het balsa overgebracht door het hout onder de tekening te leggen en met speldeprikken de contouren op het hout over te brengen, en de romp vervolgens via die speldeprikken uit te snijden.
Het uitzagen van de 6mm beuken motorbokken was natuurlijk het meeste werk! Volgens de tekening moeten ze 6x8 mm zijn, maar ik had nog een wat breder stukje beuken liggen en had geen zin om daar in te gaan zagen dus heb ik dat maar als bovenste motorbok gebruikt. Die paar gram in de neus zal geen verschil maken! Ik ga, net als bij de originele Hawk, een DC Merlin gebruiken. Zoals je kunt zien, heeft de motor een fikse domping, van maar liefst 10 graden! De ontwerper schrijft dat hij eerst 5 graden had gebruikt, maar dat bleek te weinig te zijn. Vervolgens konden de twee 1mm triplex neusversterkingen tegen de romp aan gelijmd worden. Het was simpel om de contouren op het triplex te krijgen, je hoeft alleen maar de rompneus op het triplex te leggen en met een potlood af te tekenen. De ronding aan de achterkant is met de grootste mal uit een burmeister set getekend. Dat paste precies, wat het vermoeden doet ontstaan dat de ontwerper en de tekenaar zo'n zelfde set hebben gebruikt! De motor komt tegen de linkerkant van de romp aan.