stunthenk
PH-SAM
Waar dit schuim wel geschikt voor blijkt te zijn, is het maken van wielen! Ik heb als experiment met de cirkelsnijder rondjes uit het schuim gesneden. Dat ging verrassend goed, het mesje sneed vlot door het materiaal, zonder te haken. Ik had vooraf op de plek waar de middenpunt zou komen een stukje plakband gedaan, voor de stevigheid. Wellicht is dat niet eens nodig. Daarna heb ik de plakjes 2 bij 2 op elkaar geplakt met witte houtlijm. Later op de dag heb ik bij één wieltje een 1 mm gaatje door het midden geboord, en daar een 1 mm uitwendig / 0,5 mm inwendig alu buisje in gelijmd, weer met witte houtlijm. Dat buisje had ik aan één kant een centimeter uit laten steken om het wieltje in de verticale boorstander in vorm te kunnen schuren. Nu wil mijn boor geen 1 mm diameter vasthouden, dus daarom heb ik een een stukje 1 mm inwendig / 2 mm uitwendig buis overheen gelijmd. (Deze stukjes buis waren over van het maken van de wielen voor de FK 43; als je geluk hebt hoef je niets te verspillen!)
Het bleek toen een fluitje van een cent om het schuimschijfje met een stukje sleets korrel 250 schuurpapier in vorm te krijgen; nog even na polijsten met een stukje korrel 1000 watervast maakte het wieltje af. Daarna was het nog een kwestie van lijmresten uit het buisje boren en het overhangende stukje buis af te snijden.
Na het weekeinde kwam ik pas toe aan het tweede wieltje. Dat bleek ongelukkig, want de witte houtlijm die in de gaatjes in het midden was gekomen, was nu volledig uitgehard en dus veel harder dan het schuim! Boren lukte daarom niet, het boortje gleed uit op de lijm en kwam in het schuim terecht. Dus heb ik nog maar twee schijfjes uitgesneden.
Deze natuurlijk ook weer op elkaar gelijmd, maar dit keer het alu asje er veel sneller ingelijmd.
Het bleek toen een fluitje van een cent om het schuimschijfje met een stukje sleets korrel 250 schuurpapier in vorm te krijgen; nog even na polijsten met een stukje korrel 1000 watervast maakte het wieltje af. Daarna was het nog een kwestie van lijmresten uit het buisje boren en het overhangende stukje buis af te snijden.
Na het weekeinde kwam ik pas toe aan het tweede wieltje. Dat bleek ongelukkig, want de witte houtlijm die in de gaatjes in het midden was gekomen, was nu volledig uitgehard en dus veel harder dan het schuim! Boren lukte daarom niet, het boortje gleed uit op de lijm en kwam in het schuim terecht. Dus heb ik nog maar twee schijfjes uitgesneden.
Deze natuurlijk ook weer op elkaar gelijmd, maar dit keer het alu asje er veel sneller ingelijmd.