Project Farman 400

Waar dit schuim wel geschikt voor blijkt te zijn, is het maken van wielen! Ik heb als experiment met de cirkelsnijder rondjes uit het schuim gesneden. Dat ging verrassend goed, het mesje sneed vlot door het materiaal, zonder te haken. Ik had vooraf op de plek waar de middenpunt zou komen een stukje plakband gedaan, voor de stevigheid. Wellicht is dat niet eens nodig. Daarna heb ik de plakjes 2 bij 2 op elkaar geplakt met witte houtlijm. Later op de dag heb ik bij één wieltje een 1 mm gaatje door het midden geboord, en daar een 1 mm uitwendig / 0,5 mm inwendig alu buisje in gelijmd, weer met witte houtlijm. Dat buisje had ik aan één kant een centimeter uit laten steken om het wieltje in de verticale boorstander in vorm te kunnen schuren. Nu wil mijn boor geen 1 mm diameter vasthouden, dus daarom heb ik een een stukje 1 mm inwendig / 2 mm uitwendig buis overheen gelijmd. (Deze stukjes buis waren over van het maken van de wielen voor de FK 43; als je geluk hebt hoef je niets te verspillen!)
Het bleek toen een fluitje van een cent om het schuimschijfje met een stukje sleets korrel 250 schuurpapier in vorm te krijgen; nog even na polijsten met een stukje korrel 1000 watervast maakte het wieltje af. Daarna was het nog een kwestie van lijmresten uit het buisje boren en het overhangende stukje buis af te snijden.
IMG_4850.JPG

Na het weekeinde kwam ik pas toe aan het tweede wieltje. Dat bleek ongelukkig, want de witte houtlijm die in de gaatjes in het midden was gekomen, was nu volledig uitgehard en dus veel harder dan het schuim! Boren lukte daarom niet, het boortje gleed uit op de lijm en kwam in het schuim terecht. Dus heb ik nog maar twee schijfjes uitgesneden.
IMG_4851.JPG

Deze natuurlijk ook weer op elkaar gelijmd, maar dit keer het alu asje er veel sneller ingelijmd.
IMG_4853.JPG

De Farman nr 2 vordert gestaag. Ik had gehoopt vandaag de rode bies te kunnen spuiten, maar het blauw (Humbrol 14 French Blue) pikt nog een beetje dus kan ik pas morgen afplakken en verder. Denk nu niet dat ie zaterdag klaar zal zijn.... De vleugel en staartvlakken liggen vastgespeld op de bouwtafel maar die hoeven alleen een laagje zilver en niet afgeplakt te worden.
IMG_4854.JPG

De tweede F400 kreeg helaas de nodige vertraging, waardoor het model niet op tijd af kwam om mee te kunnen naar Engeland. Ten eerste bleef de Humbrol verf plakkerig, dus daar is iets mis gegaan. Ten tweede kwam er verf mee bij het weghalen van het plakband. Geen gezicht en ook niet makkelijk bij te werken. Een ander probleem was dat het nieuwe tissue waarvan ik zulke hoge verwachtingen koesterde zich weliswaar mooi liet opbrengen, maar bij het loshalen van plakband kwamen er haartjes van het tissue mee naar boven. Ook geen gezicht!
IMG_4875.JPG

Dus mocht de oude F 400 mee om de honneurs waar te nemen. Gelukkig was er in Engeland voldoende tijd om met Peanuts te trimmen. Om langer te kunnen vliegen heb ik de prop wat ingekort - dit zorgde ook voor een betere grondstart. Hierdoor kon ik met een iets lichter motor vliegen (2,2 mm breed in plaats van 2,4) dankzij Roels rubbersnijder. Uiteindelijk resultaat was 41 seconden, dat is dus inclusief 10 seconden bonus voor een grondstart. Nog lang niet genoeg, maar al beter. Grootste probleem is dat het model op bijna twee meter hoogte al geen puf meer heeft, en dus min of meer neerstort. Ik moet dus nog een prop - motor combinatie vinden waarmee het model niet te hard klimt (nu vloog de F 400 een paar keer tussen de dakstijlen door, gelukkig niet er tegenaan!) maar ook nog mooi kan landen.
Afijn, weer thuis ben ik maar weer door gegaan met het nieuwe rompje. Dit keer heb ik weer mijn oude bekende Comet tissue gebruikt.
IMG_4953.JPG

Het oude tissue heb ik verwijderd maar de raampjes en het tissue op de neusbovenkant laten zitten.

Back