stunthenk
PH-SAM
Eerst wordt nu de rompbevestiging op z/n plaats bij de deling tussen de voor- en achterromp gelijmd, met 5 minuten epoxy. Wel met een velletje plastic ertussen zodat de boel naderhand weer te scheiden is! De delen van de romponderkant worden allemaal uit de zelfde plank 10 mm gesneden. Het voorste stuk is vol tegen de zijkanten van de motorkap gelijmd, de andere onderdelen moeten later worden uitgehold, dus die worden slechts puntgewijs gelijmd, met drupjes medium cyano. Dan ziet het er al gauw zo uit:
Het achterste deel is alvast voorzien van de bevestiging van de achterpoot, en het gat voor het aanbrengen van het boutje wat het stabilo vast moet schroeven. En omdat het bevestigingsplaatje van de achterromp boven op dat van de voorromp zit (wat tussen de rompzijkanten gelijmd is) is de onderkant ter plaatse 3mm dunner geschuurd en voorzien van de gaten voor de boutjes. De motorkap is in ruwe vorm klaar gemaakt met nog een stuk 100 balsa voor, onder tussen de zijkanten, en een viertal 10x10 latjes op strategische plaatsen. De bedoeling is om voldoende hout ingelijmd te hebben voor later, als de kap in vorm geschuurd gaat worden.
Dan komt de volgende grote stap: het model omdraaien zodat het stabilo kan worden geplaatst, en de rompbovenkant kan worden gebouwd. Het is natuurlijk weer spannend of het model weer netjes tussen alle uitlijnings driehoeken past. Gelukkig blijkt alles te kloppen.
De blokjes die de vleugel steeds hebben ondersteund, zijn nu te laag geworden. In plaats daarvan wordt de vleugel uitgelijnd, met behulp van de middellijnen op de voorlijst en de lijnen op de achterlijst. De romp wordt dan achteraan met een blokje ondersteund, en de vleugel links en rechts onder de indekking ondersteund met tapse of zelfs licht gebolde stukken 8 of 10 mm balsa. Met deze methode kun je zeer nauwkeurig uitlijnen door de balsa steunen te verschuiven. Dit geeft voor de verdere bouw een stabiel evenwicht.
Dan kan het stabilo uitgelijnd worden. De opening voor het stabilo achteraan in de rompzijkanten was al half uitgesneden voor het aanbrengen van het glasdoek, en dat maakt het gemakkelijk om die stukjes balsa er nu uit te snijden. De triplex bevestigingplaten voor het stabilo worden nauwkeurig pas geschuurd en met de bout aan elkaar en het stabilo gezet. De bout zit iets los zodat de platen wat kunnen bewegen. Zo kan het stabilo van bovenaf gezien uitgelijnd worden. Ik heb een klein, licht en kaarsrecht latje bovenop het stabilo gelegd zodat ik gemakkelijk kan meten of het wel op 0 graden ten opzichte van de vleugel staat. Als dat allemaal klopt, en de stabilozitting op de romp zonodig wat bijgeschuurd is, wordt het stabilo op zijn beurt ondersteund door blokken, zodat ik geen vergissingen ga maken bij het vastlijmen.
Tussen de blokken en de onderkant van het stabilo zitten balsa shims (op de foto niet te zien.) Aan de voorkant van het stabilo komt een bevestigingspen, van 3mm beuken rond, die in het triplex schot achterin de romp past. Ook weer vanwege de uitlijning is het gat in de schot tot 6mm opgeboord. Als de stabilobevestiging definitief op z'n plaats zit, wordt er een kleiner schotje met een 3 mm gat over de pen geschoven, en aan het grotere schot gelijmd.
Het achterste deel is alvast voorzien van de bevestiging van de achterpoot, en het gat voor het aanbrengen van het boutje wat het stabilo vast moet schroeven. En omdat het bevestigingsplaatje van de achterromp boven op dat van de voorromp zit (wat tussen de rompzijkanten gelijmd is) is de onderkant ter plaatse 3mm dunner geschuurd en voorzien van de gaten voor de boutjes. De motorkap is in ruwe vorm klaar gemaakt met nog een stuk 100 balsa voor, onder tussen de zijkanten, en een viertal 10x10 latjes op strategische plaatsen. De bedoeling is om voldoende hout ingelijmd te hebben voor later, als de kap in vorm geschuurd gaat worden.
Dan komt de volgende grote stap: het model omdraaien zodat het stabilo kan worden geplaatst, en de rompbovenkant kan worden gebouwd. Het is natuurlijk weer spannend of het model weer netjes tussen alle uitlijnings driehoeken past. Gelukkig blijkt alles te kloppen.
De blokjes die de vleugel steeds hebben ondersteund, zijn nu te laag geworden. In plaats daarvan wordt de vleugel uitgelijnd, met behulp van de middellijnen op de voorlijst en de lijnen op de achterlijst. De romp wordt dan achteraan met een blokje ondersteund, en de vleugel links en rechts onder de indekking ondersteund met tapse of zelfs licht gebolde stukken 8 of 10 mm balsa. Met deze methode kun je zeer nauwkeurig uitlijnen door de balsa steunen te verschuiven. Dit geeft voor de verdere bouw een stabiel evenwicht.
Dan kan het stabilo uitgelijnd worden. De opening voor het stabilo achteraan in de rompzijkanten was al half uitgesneden voor het aanbrengen van het glasdoek, en dat maakt het gemakkelijk om die stukjes balsa er nu uit te snijden. De triplex bevestigingplaten voor het stabilo worden nauwkeurig pas geschuurd en met de bout aan elkaar en het stabilo gezet. De bout zit iets los zodat de platen wat kunnen bewegen. Zo kan het stabilo van bovenaf gezien uitgelijnd worden. Ik heb een klein, licht en kaarsrecht latje bovenop het stabilo gelegd zodat ik gemakkelijk kan meten of het wel op 0 graden ten opzichte van de vleugel staat. Als dat allemaal klopt, en de stabilozitting op de romp zonodig wat bijgeschuurd is, wordt het stabilo op zijn beurt ondersteund door blokken, zodat ik geen vergissingen ga maken bij het vastlijmen.
Tussen de blokken en de onderkant van het stabilo zitten balsa shims (op de foto niet te zien.) Aan de voorkant van het stabilo komt een bevestigingspen, van 3mm beuken rond, die in het triplex schot achterin de romp past. Ook weer vanwege de uitlijning is het gat in de schot tot 6mm opgeboord. Als de stabilobevestiging definitief op z'n plaats zit, wordt er een kleiner schotje met een 3 mm gat over de pen geschoven, en aan het grotere schot gelijmd.