stunthenk
PH-SAM
Nadat alle onderdelen twee lagen spanlak hadden gekregen, was het tijd om de Lightning weer in elkaar te zetten. Eerst bleek aan de onderkant van de rechter vleugeltip een deel van het tissue niet strak te zitten, ondanks bevochtigen en twee lagen spanlak. En daar moest de Amerikaanse kokarde komen, dus werd dit vak weer opengesneden, en een nieuw stukje tissue aangebracht en twee keer gelakt. Daarna werden de beide staartbomen op de vleugel geschoven, het stabilo er tussen geschoven en alles nauwkeurig nagemeten om te zorgen dat de hele constructie haaks was. Dat was gelukkig zo, blijkbaar heb ik dit 30 jaar geleden al goed gedaan. De onderdelen werden op de punten waar de vleugelliggers en staartboomschotjes op elkaar vielen, vastgelijmd. De stabilo / kielvlak verbindingen kregen een rupsje lijm. De kieren veroorzaakt door het vleugelprofiel worden bij dit model met papieren vormstukken opgevuld. Zoals ik eerder beschreef had ik die papieren onderdelen de vorige keer gebruikt, maar de resten bewaard en zo kon ik met de kopieermachine nieuwe onderdelen maken.
De open gebleven delen van de staartbomen konden toen bekleed worden. Dit moet vanwege de krommingen met stroken tissue gebeuren, die nauwkeurig opgemeten en uitgesneden worden. Hier is dit karwei bijna klaar, er rest nog 1 strook.
Toen die ook geplaatst was, kon het rompje tegen de onderkant van de vleugel gelijmd worden, weer met de schotjes op de vleugelliggers.
De lijm is hier nog aan het drogen, als dat klaar is kan de achterkant naar beneden worden gebogen en tegen de vleugel gelijmd. En dan moet ik toch eerst de cockpitinrichting inclusief het vermaledijde pilootje af maken!
De open gebleven delen van de staartbomen konden toen bekleed worden. Dit moet vanwege de krommingen met stroken tissue gebeuren, die nauwkeurig opgemeten en uitgesneden worden. Hier is dit karwei bijna klaar, er rest nog 1 strook.
Toen die ook geplaatst was, kon het rompje tegen de onderkant van de vleugel gelijmd worden, weer met de schotjes op de vleugelliggers.
De lijm is hier nog aan het drogen, als dat klaar is kan de achterkant naar beneden worden gebogen en tegen de vleugel gelijmd. En dan moet ik toch eerst de cockpitinrichting inclusief het vermaledijde pilootje af maken!