Project Little Deer

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door stunthenk, 14 dec 2020.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Nu de East Wind af is en wacht op goed weer om ingevlogen te worden, is het tijd voor een nieuw bouwproject. Dit is weer zo één waar ik al 50 jaar naar gekeken heb. Hij stond als gratis tekening in het februarinummer van Aeromodeller. Aan de achterkant staat een rubbermotor sportmodel, dat heb ik meteen toen het blad uitkwam gebouwd. Maar voor de Little Deer deed zich nooit een gelegenheid voor. Ik ga hem niet met een 0,8cc dieseltje uitrusten, maar met een elektro aandrijving: de 1806/2300KV met een 6x4 prop op een 260 Lipo'tje en de Meijdam timer. Deze set zit nu in een Veron Cardinal maar dit is echter veel te saai: je drukt op de knop en hij doet het altijd! Nee, deze aandrijving vereist een spannender model. Zodoende!
    IMG_1682.JPG
    Ik ben op de traditionele manier begonnen; liggers, voor- en achterlijst uitsnijden met een latjessnijder, voor de vleugelribben triplex malletjes gemaakt en daar het betreffende aantal balsa plankjes tussen gelegd, in de bankschroef en snijden en schuren maar. De openingen voor de liggers zijn gemaakt met een sleutelvijltje. De ribben van het stabilo, het zijn er maar 9 en ze worden steeds kleiner, heb ik stuk voor stuk langs een enkel malletje uitgesneden. Toen ze alle 9 klaar waren heb ik de openingen voor de liggers in de mal gevijld, de ribbetjes met de mal zachtjes in de bankschroef geklemd en de openingen voor de liggers ook in de ribbetjes gevijld. Fluitje van een cent!
    IMG_1683.JPG
    Bij het maken van de mallen viel op dat de ontwerper de curves van het NACA 18 profiel had gebruikt. Ik kon de mal die ik ooit had gemaakt voor het uitsnijden van NACA 18 ribben voor een stunter (vooraan op de foto) er zo langs leggen. Gemak dient de mens!
     
    jef, Énke Blériot en RTrider vinden dit leuk.
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Dat motortje is dat er eentje voor een drone?
    En heb je ook meer details over de Meijdam timer? Misschien een timer voor de E-Tomboy contest.
    Heb van Henk wel eens Poor Mans kitjes gezien.... maar deze timer heb ik nooit voorbij zien komen.
    Groet Gerard
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Van drones weet ik niets; wil er ook niets van weten. Ik heb het setje van motor/prop/regelaar in 2017 in Engeland op Old Warden gekocht. Het lijkt me mogelijk om het met de opgegeven waarden zelf samen te stellen. De Meijdam timer wordt door hemzelf in een onderwerp in 2016 uitgelegd. Zie:https://www.modelbouwforum.nl/threads/e36.237169/page-5
     
    RTrider vindt dit leuk.
  4. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Dank voor de info
    Zal de timer eens bekijken :)
     
  5. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Al even gekeken maar is veel leesvoer. Voor morgen overdag. Ook zie ik dat het topic E36 is en laat ik daar een kitje van hebben liggen. Twee vliegen in één klap. Eerst eens kijken of ik een Tomboy kan scoren. Anders misschien de E36 maar hoger op de to do lijst ;)
    Leuk :)
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Op de tekening staan de voor- en achterlijst van de vleugel, en de achterlijst getekend als uit een plankje balsa gesneden, dus met de kromming. Mij lijkt dat materiaalverspilling, dus ik stel de gebogen lijsten samen uit latjes, 3x 15 voor de vleugel en 2,5 x 6 voor het stabilo. Dat is wel wat meer lijm- en schuurwerk. De 2,5x2,5 voorlijst wordt droog gebogen tegen de ribben aangelijmd.
    IMG_1684.JPG
    Volgens de instructies moeten de vleugel en het stabilo plat gebouwd worden, maar dan zonder de bovenste ligger. Daarna in delen worden gesneden, de V-stelling aangebrengen waarna de middenrib en de bovenste ligger op hun plaats kunnen worden gelijmd.
    IMG_1685.JPG
    Daarmee is de constructie voordat de V-stelling wordt aangebracht wel wat instabiel, te zien aan de hobbel in het midden van het stabilo, wat op de foto al in profiel geschuurd is. De vleugel schuren is het volgende klusje. Ben weer veel aan het niezen. Corona? Nee, balsastof. (Daar overtuig je geen enkele niet-modelbouwer van...)
     
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Bij het schuren van de achterlijst van de vleugel stuit ik op een aparte instructie in de tekst: De tipverdraaiing moet worden aangebracht door de onderkant van het ovale deel van de tippen te schuren. Dus het rechte deel van de achterlijst moet van bovenaf taps worden afgeschuurd, maar de ronding van onderaf taps. Zal ook wel werken, en scheelt straks in het vastspelden bij het spanlakken. Het aanbrengen van de V-stelling viel mee, vooral omdat deze vleugel en stabilo geen indekking hebben, en het daarna aanbrengen van de middenrib pakt ook goed uit.
    IMG_1686.JPG
    En daarna was het op maat maken en vastlijmen van de bovenste ligger was ook een fluitje van een cent. Hou maar op met lezen, jongens, dit wordt oersaai! Misschien dat de romp wat interessanter wordt, maar daar heb ik een zwaar hoofd in...
    IMG_1687.JPG
     
    M.l.v.Doesburg en Énke Blériot vinden dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het aanpakken van de romp liet even op zich wachten, vanwege enig gepuzzel over hoe de aandrijving netjes ingebouwd kan worden, en vanwege enige andere beslommeringen.... Kijk, zo'n DC Dart dieseltje inbouwen is de eenvoud zelve! Motorbokjes, wat balsa voor de stevigheid en de stroomlijn, tankje van een injectiespuit erlangs en klaar|! Maar nu moet al deze rommel erin!
    IMG_1688.JPG
    En kijk eens naar al die draden! Daar moet in ieder geval de schaar in, dat gaan we niet allemaal meeslepen de lucht in. Om de inbouw iets te vergemakkelijken heb ik een 1mm triplex plaatje gemaakt met de gaten en zo erin voor de servo, de timer en de aan/uit knop. Dat geeft ook gelijk aan hoe groot de 'gondel', bij gebrek aan een ander Nederlands woord, moet worden. Daarna was het weer een fluitje van een cent om het skelet van het rompje te maken, van 6x6 en 3x6 balsa strip.
    IMG_1689.JPG
    Het motorschot van 2 mm triplex komt nog van het vorige model en moet dus nog bijgesneden worden. De diameter van het motortje bepaalt de breedte van de gondel, 26 mm. Nu eerst maar eens langs de dradendokter voor het nodige knip- en soldeerwerk.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat fijn dat je er nog een hebt gevonden die patiënten aanneemt.
    Ik ben daar niet voor verzekerd en moet altijd alles zelf doen.... :(
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Gelukkig hebben we het over dezelfde!
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat je gelukkig noemt...:rolleyes: :rofl:

    In verband met acuut virale dreiging :eek: doet de dokter momenteel geen visites meer en ook de spreekkamer is tot nader order gesloten.
    Wel kan er op verzoek aan over de schutting gekeilde hardware worden geprutst, alleen zal de turn around time daarvan iets langer worden dan gebruikelijk.
    Thans einde dienstmededeling.... :bye:
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    De dradenboel is door de dokter aangepakt, het gaat nu beter met de patient. In de tussentijd wat andere projecten aangepakt en het feestgedruis overleefd.... Maar ook tijd gevonden om de vleugel en staart te bekleden met lamineerfolie. Vandaag maar eens begonnen met de gondel.
    IMG_1697.JPG
    De constructie van de pylon moest hier en daar een veer (houtje) laten om alle elektriek een plaatsje te geven, maar het gaat allemaal passen, zo blijkt. Ik wil zoveel mogelijk dradenboel uit zicht houden, alleen het stekkertje van de regelaar komt uit de gondel te steken; en dan natuurlijk ook de draden van de LiPo. Zo meteen dekseltje er op, onder- en bovenkant verder indekken met 15 mm balsa, en de romp idem bekleden met 1,5 mm balsa. Het motorschot is toch nieuw gemaakt, in het vorige model zaten de boutgaatjes horizontaal, nu moesten ze diagonaal om de motordraden aan de onderkant uit te laten komen. Deze gondel is immers veel smaller dan de romp van de vorige.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En zo hoort het ook. Toch? :D
    [​IMG]
     
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Tussen de bedrijven door weer wat aan de Little Deer gewerkt. De gondel is af, aan de romp verbonden, de romp is bekleed met 1,5 mm balsa en de achterste pylon en de onderfin zijn gemonteerd, evenals de vleugel- en stabilosteunen.
    IMG_1698.JPG
    Nu nog een kwestie van de romp mooi rond schuren, en het model met tissue bekleden. Fluitje van een? En oh, ja, de motorophanging en het batterijvak moeten ook nog wat verder bewerkt worden.
     
    jef vindt dit leuk.
  15. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Als kleurenschema voor de Little Deer heb ik voor klassiek rood/blauw/geel gekozen. Weer een heel gepruts om met verschillende kleurtjes te werken, maar het resultaat wordt wel aardig, vind ik.
    IMG_1699.JPG
    Op de foto zijn de linker helft van het stabilo en de linker vleugeltip vastgespeld tegen het kromtrekken. Morgen twee andere vlakken, zo kunnen we wel een paar dagen doorgaan voordat alles een beurt heeft gehad. Vanwege de elektrische aandrijving denk ik dat 1 laag spanlak genoeg zal zijn.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Na 6 dagen kun je er nog niet zoveel van zeggen, maar voorlopig nomineer ik deze voor "understatement van het jaar"....:D
     
    flymax vindt dit leuk.
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou toch 2 lagen spanlak doen. De 2e laag aardig verdund. Buiten vliegen en beetje vocht toch wel slechte ervaring mee...
     

Deel Deze Pagina