Project M113 C&V 1:35

• Topicstarter Topicstarter Zeeuw
  • Startdatum Startdatum
Z

Zeeuw

Guest
Hallo allemaal,

Na 25 jaar geen bouwdoos 1:35 meer te hebben aangeraakt (actief geweest t/m de middelbare school) ben ik de draad weer aan het oppakken. Leuk te ontdekken dat de modelbouwwereld op dat gebied niet heeft stilgestaan maar dat PE, resin, upgrade sets enorm zijn opgekomen.
Ik ga nu aan de slag met een eigenbouwsel. Een M113 C&V van het 104 cavalerie verkenningsbataljon. Dit is een pantserrups voertuig dat veel elementen van de M113 heeft maar veel kleiner is. Deels kan ik onderdelen van een M113 gebruiken maar veel zal eigenbouw gaan worden. Door veel zoeken op internet heb ik foto's gevonden en zelfs een tekening (van de zeer sterk afwijkende canadese variant)
Even een paar vragen:
- hoe maak ik zelf ruwe pantserplaat (ruw ijzeren oppervlak)
- hoe maak ik realistische lasnaden

groetjes

Leuk! Dus als ik het goed begrijp wordt, het een scratchbuild project?

Over die lasnaden kan ik wel een tip geven.
Je koopt gewoon een beetje Miliputt, dit breng je als een klein worstje tegen het model aan. En vervolgens, doe je me een klein schroevendraaiertje zeg maar streepjes erin zetten. Niet een perfecte uitleg maar ik vermoed dat Droopy'ke hier op het forum, nog wel betere uitleg gaat geven. Even afwachten op zijn reactie:wink:.

Tim

he hallo. zoals al eerder gezegd milliput of soldeertin vormen en erin verwerken. op modelbrouwers.nl kom je veel meer eigen bouw en weathering tegen dan hier. dus voor goede tips zou ik ook daar kijken.

Voor lasnaadjes op die schaal zou ik geen Milliput gebruiken maar stretched sprue:

Je verwarmt eerst een stukje gietframe, rekt dit uit en dit 'staafje' kleef je dan op je voertuig op de plaats waar de lasnaad moet komen te zitten. Vervolgens smeer je dit staafje dan in met wat modelbouwlijm zodat het plastic door die lijm wat zacht wordt en breng je met een schroevendraaiertje o.d. daarop het motief van de lasnaden aan.

Et voilà: je hebt de mooiste lasnaden die je maar kan dromen. ;)

Veel succes,

Droop

Voor lasnaadjes op die schaal zou ik geen Milliput gebruiken maar stretched sprue:

Je verwarmt eerst een stukje gietframe, rekt dit uit en dit 'staafje' kleef je dan op je voertuig op de plaats waar de lasnaad moet komen te zitten. Vervolgens smeer je dit staafje dan in met wat modelbouwlijm zodat het plastic door die lijm wat zacht wordt en breng je met een schroevendraaiertje o.d. daarop het motief van de lasnaden aan.

Et voilà: je hebt de mooiste lasnaden die je maar kan dromen. ;)

Veel succes,

Droop

Voor lange stukken kan het, alleen het lijm ziet er niet uit als je het eenmaal gaat spuiten. Je krijgt je verf er niet lekker op. Je zou het met thinner kunnen doen, maar dat vergt wat oefening. Plus niet alle sprue kan tegen thinner.

Ik heb wat opgezocht voor je waar stap voor stap wordt uitgelegd met verschillende lasnaden. Het is vrij simpel engels dus dat moet wel lukken denk ik.

Armorama :: How to Create Accurate Weld Effects by Lee Lloyd

en

http://www.scalemodelguide.com/guide/construction/weld-beads/

groeten,
Ronald

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ga experimenteren. Eerst maar eens het voertuig in elkaar zetten en dan heerlijk met de afwerking en de details aan de slag.
Wordt vervolgd dus.

groetjes

Ok, zal ik doen. Aangezien ik weinig vrije tijd heb:( (wel vrij maar weinig tijd) zal het wel een langdurig project gaan worden. Ik zal gewoon om de zoveel tijd een foto plaatsen van de vorderingen (en daarbij de vragen die bij mij leven over de volgende stap. Ik ben er lang uitgeweest en moet er echt weer inkomen). Ik heb er zin in. De voorpret alleen al is leuk: foto's op internet zoeken, forums van oudgedienden bekijken (inclusief foto's en sterke verhalen), etc. Alleen daardoor al gaat zo'n voertuig echt leven.:D
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back