Project micro cockpit... Tips welkom ;)

Tadango

Forum veteraan
Waar ik (en vast ook een hoop anderen) van dromen is echt vliegen. Wat een heel stuk in de buurt komt is vliegen op beeld vanuit een rc vliegtuig :) Nu is het natuurlijk NOT DONE om als modelbouwer en electro knutselaar met je zender in de hand naar een schermpje op een tafel te gaan staren. Is ook niet echt makkelijk menemen... allemaal losse dingen.

Omdat ik ook wil gaan vliegen op locaties voor eventueel opdrachtgevers ontwerp ik nu een micro cockpit ;) Een handig portable systeem waarmee alles geintregreerd wordt in 1 koffer. Een kleintje eerst als test en prototype. Ik dacht aan 1 stick voor hoog/laag en link/rechts. Dan 1 schuif voor het gas. 2 druk knoppen voor rudder links en recht (eventueel, ben ik nog niet over uit) en tot slot 2 potmeters voor de tilt en pan voor de cam. Verder natuurlijk een 8inch tft scherm voor het beeld :)

In de bodem van de koffer komt alle electronica en accu's met een plaat in het midden met alle knoppen en controls erop. Het scherm staat er achter en zit vast op de plaat. De antenne wordt met een kabel verlengt en komt +/- 2 meter verder op een 3poot te staan. De ontvangst antenne voor het beeld ook. De "zender" wordt gebouwt uit een mpx HF moduul en een eigen micro computer bord die eventueel ook de mix functies gaan bedienen.

Het idee is dus dat je deze koffer op tafel legt (of grond eventueel) en daarmee alles nodig hebt om te kunnen filmen en vliegen. Het enigste waar ik nog niet uit ben is het starten. Normaal heb je dan je zender in de hand, nu staat die op tafel ;) Daarom wordt het eerst ook met erg simpele toestellen getest die eigenlijk vanzelf vliegen. Met iemand erbij die hem weggooit. Later is het gewoon up trimmen, volgas en weggooien dat ding. Dan snel in de cockpit kruipen en vliegen.

Alles wordt stuk voor stuk getest. Binnenkort begin ik met de inbouw van de controls in de koffer en zal het zenden testen. Ook het sturen met 1 knuppel wordt goed geoefend :) Zodra het tft scherm binnen is wordt deze + ontvanger edg ingebouwt. Maar voordat ik van alles bouw terwijl er van alles beter kan... tips graag :) Wie heeft een goed idee?

Vraag het eens aan het amerikaanse leger, die hebben zat van die dingen rondvliegen :)

Cool project! Autonomie regeert ;) Op Runryder heb ik eens een project gezien dat de vluchtdata van je boordelectronica weergeeft op je monitor over je videobeeld, erg makkelijk om je heading/speed/alt op te zetten. Er zijn volgens mij projecten zat...
Wil je het uitgezonden signaal opnemen of ga je voor on-board tape? Het uitgezonden signaal moet bijzonder stabiel zijn wil je bruikbare opnames kunnen maken...

Groetjes,

Ton.

Ach je begint met een koffertje, als je wilt weten waar je eindigt moet je hier maar eens kijken. 8)

Misschien heb je iets aan een Joystick voor de PC?
Deze kun je meestal ook: links en rechts draaien (rudder), zit er bovenop een knop die je kunt gebruiken voor de richting van de camera en uiteraard knoppen om overige functies te bedienen. Voor throttle zit er meest een schuif naast de stick.
Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om het zo te gaan doen, voor de lol.

Het is niet de bedoeling om een echte cockpit na te bouwen ;) Het moet goed functioneel en compact zijn. Een joystick is wat groot...

Ok dan. Vliegen op GPS en hoogte meter? Tussen start en landing kun je je bezig houden met het "echte"werk, namelijk de opnamen. :wink:

dat komt later wel.... eerst een easystar die vanzelf vliegt :) Ik heb al een leuke site gevonden met een een 15db zagi antenne voor 80 dollar. Nu alleen het rc zend bereik vergroten en we moeten 1km wel halen :)

Als het straks echt op gps gaat dan wordt het echt leuk. Een gsm erin en lekker coordinaten uploaden. Alleen het starten en landen kan dan nog met de hand. Het beeld wordt nog lastig...

Alle gegevens (hoogte, snelheid enz) kunnen dan ook worden terug gestuurd. Een laptop kan daar dan mooi meters van maken :) Kan je echt op instrumenten vliegen als je ook de horizon weet na te maken. Dan wordt het pas echt fun.... maar dat is versie 5 ofzo :)

Daar had ik vanochtend opeens een geniaal idee voor. Ik gebruik het idee van teletekst :) Dat is het verstoppen van data in de niet gebruikte periodes van het video signaal. Hier kan ik met een pic misschien wel data in kwijt. Dan heb ik een lekker snelle verbinding en hoef ik maar 1 verbinding te optimaliseren ;)

je kan ook een heleboel date kwijt op het audiokanaal dat er bij sommige onboard zenders bij zit...tenzij je audio wilt meenemen natuurlijk.

Wat je ook maakt, hou ons op de hoogte.

Ben zelf aan het leren vliegen om later ook een dergelijk project te maken. Delen van jou project daar zou ik veel van kunnen leren. Dus deze hou ik in de gaten.

Audio signaal gebruik ik niet, zit niet op de zenders :(

Verder zou ik op de grond met een pic en een overlay chip de verstopte data weer op het beeld kunnen projecteren. Dan heb ik een puur beeld signaal om op te nemen en een met overlay tekst op het vlieg scherm :)

Ik twijfel alleen nu heeeel sterk over het inbouwen van een zender... om straks 100% storings vrij te kunnen vliegen en voor wat extra veligheid in druke ruimtes ga ik een ds pcm ontvanger gebruiken. Dat wordt erg moeilijk moduleren ;)

Waarom niet gewoon een "Truus" die jou alle informatie doorgeeft? pull-up, pull-up! :P
Hoef je ook niet op meters te kijken. (Die spraak-chip's ken je wel.)
Voor de down-link zou ik gewoon de 433mHz modules gebruiken (klein, goedkoop & simpel), aan de ontvanger zijde kun je het bereik prima opwaarderen.
Ik vind je idee (teletekst-principe) erg sterk hoor, maar wel weer veel werk. :wink:

Het 8inch (20cm) lcd scherm is binnen :) Man wat een beeld, super kwaliteit, super scherm, helder en goed contrast :) Dat gaat wel lukken ;) Aleen tv ontvangst is slecht :(

Voor het video ontvangst heb ik deze antenne in gedachten :
21_1_b.JPG

kost ongeveer 40 euro incl verzenden uit hong kong. Is altijd te proberen :) Het ontvangst systeem trekt nu 1A dus op een lood accu moet ik wel 6 uur kunnen draaien. Da's toch een mooie tijd :) Foto's binnenkort. Vanavond eerst even het vliegen op cam testen met mijn zagi en / of picojet.

Ik haat 433 trouwens. Heb eens voor aardig geld( 30 euro ofzo) een zender en ontvangertje gekocht. Je hoefde er maar naar te kijken en her stoorde al. Andere antenne kreeg ik ook niet goed, het verliep en opeens was het stuk. Nee, ik mod het wel bij het video signaal in :)

Gisteren met de tsagi op cam gevlogen :) dat ding vliegt toch best lastig ;) gelukkig waren en genoeg die up schreeuwden :) Beeld stoort nog een beetje dus even een antenne scoren ;)

Back