Zoals oplettende lezertjes nog weten, was het mijn uitgangspunt dat ik het model wilde bouwen met handgereedschap, zonder gebruik te maken van gedraaide of gefreesde metalen onderdelen. Afijn, de eindconclusie moet zijn: HET GAAT NIET! Bij ongeveer de 60e vlucht ging de buitenvleugel bij het afvangen uit de wingover opeens zijn eigen koers volgen. Na de landing, en het oprapen van het vrijgevochten onderdeel, bleek dat de onderste beuken motordrager kapot was gegaan. daarop was meteen de bovenste triplex tong afgebroken.
Zoals op de foto te zien is, is het uiteinde van de beuken drager, achter de alu bus, er uit geschoten. Dit betekent dat de drager te kort was, of van het verkeerde materiaal. Vlak voor de fatale laatste vlucht had ik de onderste buitenste vleugelbout vastgedraaid, en daarbij iets gevoeld wat ik -achteraf dus juist- heb geinterpreteerd als het losbreken van de epoxy waarmee de zelf gemaakt messing M4 moer aan de beuken drager gelijmd zat. Ik maakte me daar op dat moment geen zorgen over, omdat ik dacht dat ik altijd via de opening van de binnenvleugel erbij zou kunnen.
Nadat ik eerst bedacht had dat ik een soort hoesjes van alu over de uiteinden van de beuken vleugeldragers kon maken, zodat het hout niet meer uit kon breken, heb ik, in overleg met onze metaal bewerkende experts, toch maar voor geheel alu dragers gekozen. Hans Visser heeft ze naar de oorspronkelijke maat gefreesd. Hierbij zijn de dragers dus te groot en dan ook te zwaar; in alu moeten ze van kleiner formaat kunnen zijn. Iets voor het volgende model.
Met een soldeerbout werd de epoxy, waarmee de beuken dragers aan het triplex rompschot zaten, verruïneerd, waarna de dragers er met enige moeite uit kwamen, en konden worden vervangen door de nieuwe alu exemplaren. Op het balsa van de rompzijkant, in de opening, zijn zwarte sporen te zien van de soldeerbout...
Daarna kwam nog het trieste karwei van het vervangen van de triplex tong in de buitenvleugel. Het doet altijd zeer om in zo'n mooie afwerking te gaan snijden.
Vervolgens is de triplex tong vervangen door een nieuwe van de zelfde afmetingen
en werd de boel weer netjes dicht gemaakt en opnieuw afgewerkt.
En nu maar hopen op een vroeg voorjaar voor de nieuwe testvluchten!