Project Pink Panther

16-18 mei,komt mij het beste uit.hoe is dat bij da anderen?

Voorlopig heeft het weekend 16-18 mei voorkeur. We zijn dan mooi op tijd voor het LB dag gebeuren op 24 Mei.
Aarzel niet en geef je op , zou ik zeggen.

Indien er voorkeur is voor een andere datum, na 24 Mei b.v. dan hoor ik dat wel?

Mag ik een paar suggesties doen over de materialen: balsa niet te hard! Het 6 mm van de 'kern' van de vleugel: plankje van 70 tot 80 gram. De boven en onderlaag: 10 mm plankje mogen wat zachter, 100 tot 120 gram. Het 3 mm van de ribbetjes uit plankjes van 50 gram. Het 5mm staartje iets steviger: 70 gram per plankje. Stootstangen: lasdraad van 2mm, of anders bromfietsspaken. Vuren latjes: PP, kun je met je zaagje nauwkeurig werken? Bij het 3 lagen systeem is het hinderlijk als de latjes uit het raamwerk niet nauwkeurig 6mm dik zijn! Leadout: dik lB draad, of anders dubbel gevlochten dunner LB draad. Oogjes: de Visser vlechtmethode! Tanks: gewoon uit Davelaar...
16-17 mei ben ik overigens op vakantie...

bouwweekend

Nu Henk, die het idee opperde, niet kan op het weekend van 16/18 Mei:

Hebben jullie nog voorstellen voor een andere datum.
Het leek zo leuk om het bouwweekend voor 24 Mei te houden, maar dat is geen verplichting.

We kunnen zelfs nog voor 13 September een weekend prikken. Dan zijn we op tijd voor de tweede LB dag en nog voor het NK de Peel 2008. Alleen wordt het dan een beetje schipperen omdat het in het volle seizoen valt, denk b.v. aan het WK 2008 Landres in juli.

Graag jullie suggesties

bouwweekend

Oproep aan de Pink Panther adepten:

Een betere datum is het weekend 2-4 Mei. Ik kan dan, Henk , PP ook.

Ik zou zeggen laat even weten.

bouwweekend

Oproep aan de Pink Panther adepten:

Een betere datum is het weekend 2-4 Mei. Ik kan dan, Henk , PP ook.

Ik zou zeggen laat even weten.

Een andere datum is: 6-8 juni. Laat even weten of dat voor jullie kan.

Op die datum kunnen degenen die al belangstelling toonden.

2-4 mei kan ik dus, dus als Herbert en Henk kunnen kunnen we daarmee doorgaan. Stom, ik heb nog geen materiaallijst gemaakt. Zijn er niet méér mensen die mee willen bouwen? Als degenen die gereageerd hebben er dan de voorkeur aan geven dat toch ieder zijn eigen modellen bouwt, no problem, maar als het wel doorgaat ben ik er bij. Het weekend van 6-8 juni kan ik echter niet, dan zit ik in Berlijn.

bouwen PP

2-4 mei kan ik dus, dus als Herbert en Henk kunnen kunnen we daarmee doorgaan. Stom, ik heb nog geen materiaallijst gemaakt. Zijn er niet méér mensen die mee willen bouwen? Als degenen die gereageerd hebben er dan de voorkeur aan geven dat toch ieder zijn eigen modellen bouwt, no problem, maar als het wel doorgaat ben ik er bij. Het weekend van 6-8 juni kan ik echter niet, dan zit ik in Berlijn.

Indien we het op het weekend van 2-4 mei houden, kunnen jij, Henk en ik. Ik vind het prima dat we dat gaan doen. Met wat werkvoorbereiding moet het mogelijk zijn meer dan drie modellen te maken, dus er zou winst zijn.

Dus : Het wordt 2-4 Mei!!

Ik word echt oud, er vliegen (?) data met de snelheid van het licht over mijn scherm.

Even een paar vragen. Gerben je vroeg mij of 6-7 juni zou schikken, gaat dat nu niet door?
PP je vindt dat er niet zo veel mensen meedoen. Dat is niet zo vreemd, want het plan voor begin mei zie ik nu pas en ik wil graag mee doen.

Verder kan ik vertellen dat Robert Jan volgende week weer terug is, hij heeft ook belangstelling.

PP, heb je de tekening voor mij al op de bus gedaan?

Wat mij betreft zie ik meer heil in het vooraf verdelen van de taken, het thuis maken van het huiswerk en dan bij elkaar komen assembleren en afwerken. Ik had het al eerder gezegd, het maakt mij niet uit welk deel ik maak. Mischien een lichte voorkeur voor besturing en tanks. Ik heb genoeg voorraad leadoutwire, krimpbusjes met krimptool, eyelets, 0,2mm messing of latoen met 3mm pijp, dural bellcranks met messing lagertjes, stangetjes. Ik kan er mee beginnen als ik de tekening heb.
Later kunnen we de kosten delen. Ik hoor het wel weer.
Groet, Frits.

datum

Het laatste bericht is : 2-4 mei. Het spijt me ,dat het zo loopt met de datums, maar dit was de datum waarop Henk en PP allebei konden.

Iedereen is welkom, vooral nu ik hoor dat Sckra en RJ ook kunnen.

Kwil ook wel meedoen. Heb nog een paar Olivers gevonden. Zitten wel zo vast als een huis maar dat zal wel weer goed komen.
Ik heb trouwens nog een tekening gevonden van een van mijn laatste modellen -Claudimorax- getekend door G.E Rooseman op 12/4/1985. Iemand nog ooit iets gehoord van Rooseman (Edwin geloof ik).
Tot ziens morgen op de Peel of anders Bitterfeld.

Hee, dat kan maar één Fred zijn! Welkom hier op het forum en bij het Panther Project, dat leek me eigenlijk al wel iets voor jou.
Een goede truuk om vastgekoekte motoren op een omgevings- en motorvriendelijke manier los te krijgen: bevestig een propeller en balanceer de motor een paar uur op een brandende gloeilamp (je hebt dus een 'staande' lamp nodig). Pak na een paar uur de motor met een ovenwant van de lamp en draai met enige kracht de prop langzaam rond. De vastgekoekte olie is zachtgeworden en geeft mee. Daarna in een bokje monteren en met wat spuitjes brandstof verder losmaken. De ervaring leert dat een motor soms pas goed loskomt nadat hij een paar keer ge-'fired' heeft.
Mocht je trouwens meer Olivers hebben gevonden dan je nodig hebt of je er na een tijdje zat van zijn, er zullen kandidaat kopers genoeg zijn!
Ik heb kopieen van de Pink Panther en als je me je adres stuurt in een PM zal ik je er een toesturen voor 6 euro (kopiekosten, porto, envelop). Je hoeft natuurlijk geen Panther te bouwen, maar we proberen hierdoor te bereiken dat het het niveau van de modellen in ieder geval een beetje gelijk ligt.
Als je nog mee wilt bouwen in het eerste weekend van mei bij Gerben moet je dat denk ik even expliciet aangeven, want ik kan mij voorstellen dat je met meedoen alleen bedoeld dat je wat oudere ontwerpen met de Olivers gaat bouwen en met ons gaat meevliegen.
PP van der Meer

Is het niet beter dat wel iedereen de Pink Panther bouwt en vliegt.
Ik kan wel andere modellen verzinnen die een stuk beter zijn maar dan schieten we het doel, denk ik, voorbij.

Loet

Pink Panther

Is het niet beter dat wel iedereen de Pink Panther bouwt en vliegt.
Ik kan wel andere modellen verzinnen die een stuk beter zijn maar dan schieten we het doel, denk ik, voorbij.

Loet

Loet , wat was het doel ook al weer?

Schrijf het nog eens op, ik lees het zo graag.

Pink Oliver

Kwil ook wel meedoen. Heb nog een paar Olivers gevonden. Zitten wel zo vast als een huis maar dat zal wel weer goed komen.
Ik heb trouwens nog een tekening gevonden van een van mijn laatste modellen -Claudimorax- getekend door G.E Rooseman op 12/4/1985. Iemand nog ooit iets gehoord van Rooseman (Edwin geloof ik).
Tot ziens morgen op de Peel of anders Bitterfeld.

Motor weken in ATF( automat. transm. olie), daarna met heteluchtverfbrander opwarmen rond de cilinder. Verder als PP schrijft. Mocht je de Prominente Fred van AMV, zie E-mail

Even en passant : via Image shack even mijn digibetie geetaleerd!

Loet , wat was het doel ook al weer?

Schrijf het nog eens op, ik lees het zo graag.

Ik begrijp je niet::confused:

Was het niet PP die zegt dat je niet persé de PP hoeft te bouwen.

PP zei:
Je hoeft natuurlijk geen Panther te bouwen, maar we proberen hierdoor te bereiken dat het het niveau van de modellen in ieder geval een beetje gelijk ligt.

Dus ik dacht, ik reageer eens even. :D

Loet

Hoi Jongens,
Wat we aan de bar in Winterswijk bespraken was inderdaad dat het een goede zaak zou zijn als iedereen zoveel mogelijk hetzelfde materiaal had. Een voordeel van de PiPa (zullen we die voortaan zo afkorten ter onderscheiding van mijn persoontje?) was bovendien dat hij (voorzover ik begrepen heb) behoorlijk superieur was aan tijdgenoten, zodat er weinig neiging zou zijn ander modellen te nemen.

Het leukste combat krijg je als beide modellen ongeveer even snel zijn en ongeveer even goed vliegen. Daarom hebben we als motor de Fora Junior gekozen, ook omdat niet iedereen even enthousiast over PAW is (Loet?) en niet iedereen een of meer Olivers heeft. Ik verwacht echter dat een PAW of Oliver enerzijds wel redelijk meekomt, en anderzijds naar verwachting niet sneller is dan een Fora, dus het lijkt me niet dat we bij voorbaat PAW's of Olivers moeten uitsluiten, anders zouden Henk, Fred of anderen alvast niet mee kunnen doen, tenzij ze er apart motoren voor gaan kopen.

Hetzelfde geldt wat mij betreft voor andere motoren, mits het model daarmee vergelijkbare prestaties levert als een model met een FORA. Het PiPa project houdt zich er in eerste instantie mee bezig om PiPa's te bouwen, zodat iedereen er zelf voor zorgt zo vergelijkbaar mogelijk te zijn met de rest. In dat kader is het duidelijk niet de bedoeling dat anderen (dus ook jij Fred) modellen uit 1985 gaat bouwen om mee te doen met het 'niet-F2d-combat', en daarmee roer ik weer een hele andere discussie aan: waar gaat het heen met deze toe te juichen herinteresse in combat, maar dan niet in F2D vorm?

Het punt is natuurlijk dat we nog geen vaste regels en klassen en dergelijke hebben, dus nog geen eisen of verboden naar aanleiding waarvan je wel of niet mee zou mogen doen. We willen uitdrukkelijk dat we met veel lol, maar zo min mogelijk schade lekker kunnen vliegen, zonder dat we over supersnelle reflexen en een goede fysiek moeten beschikken. Ik vind dus niet dat het alleen tot beginners beperkt moet blijven, zodat eerst de beginners onder ons en beetje op peil gebracht moeten worden.

Daar kunnen allerlei experts op gebied van bouwen en vliegen (Henk, Loet, Monique, Fred) ons bij helpen en ondertussen ook zelf lol hebben, terwijl ze daarnaast voor zover ze willen natuurlijk F2D blijven vliegen. Juist bij de dieselklassen in Engeland en de speedlimitklassen in de VS vliegen erg veel 'cracks' uit het verleden samen met relatieve beginners en ze beleven daar allemaal veel plezier aan. Ondertussen kunnen wij ontzettend veel van de cracks leren.

Wat mij zelf belangrijk lijkt is dat we proberen serieus mee te doen, maar dat winnen niet (meer) het allerbelangrijkste is. Zodra iemand toch weer zou proberen om snellere motoren te gebruiken of betere modellen te bouwen OM een overwicht op de wederpartij te krijgen, dan moet hij bij zichzelf bedenken (als het goed is) dat hij eigenlijk niet in dit gebeuren thuishoort.

Voorlopig denk ik dat Henk en Fred alleen met Olivers gaan vliegen, en Sander van der Meij met 2 Rossi's vliegt omdat ze die hebben, ze die graag weer eens willen gebruiken, en ze geen zin hebben om 'voor een lolletje' nieuwe motoren te moeten aanschaffen. Zeker op dit moment, nu er nog weinig of geen regels zijn, wil ik hen echt niet uitsluiten. Om dezelfde reden wil ik nu nog geen mensen uitsluiten die al andere modellen uit dezelfde tijd hebben, al dan niet met andere motoren. Zolang het maar niet zo is dat ze aanmerkelijk sneller of langzamer zijn dan de Pipa's met Fora juniors. Mochten ze wel veel sneller zijn (bijvoorbeeld de rossi's) dan verwacht ik wel dat de eigenaars op eigen initiatief met props en afstelling gaan experimenteren om hun voorsprong weer terug te schroeven.

Toch zullen we het op termijn (misschien vanaf volgend jaar al) wel in een wat officieler jasje willen gaan gieten, met liefst meerdere wedstrijden, maar uiteindelijk ook op het NK. Maar hoe dan? Dieselcombat (in engeland zijn de modellen gelijk aan F2d modellen alleen met blikken tank en de snelle Fora's (dus niet onze juniors) maken het model al een heel eind net zo snel en wendbaar als F2D)?, of Vintage combat (met alleen modellen van vóór een bepaalde datum, mogelijk ook nog eens net als in de UK van een bepaalde lijst om al te goede modellen uit te sluiten, met alleen motoren van een bepaalde lijst (om dezelfde reden), of ClubCombat (net als in Engeland gericht op lage drempels, hier wordt ook met eenvoudige glowmotoren gevlogen), of Speedlimit combat (zoals in de VS: maakt niet uit welk model of motor, als hij maar niet te snel is), of toch een 'één model-één motor' evenement, waar je (bijvoorbeeld) ook alleen met een Pink Panther met een Fora Junior mag deelnemen en je dus langs de kant moet blijven staan met een PiPa met een PAW, of weliswaar met een Fora Junior, maar op een Jaguar of Trident.

In het Nostalgia combat in Canada heeft men trouwens (op dezelfde manier als wij in MTR gehad hebben) een flexibele nylon 8x6 prop verplicht gesteld omdat daardoor (zoals Loet ook al aangaf bij de Tyt in MTR) het voordeel van snelle motoren boven mindere motoren grotendeels mee wegvalt als je geen kleinere props mag gebruiken. Dus dat is ook een idee. We zouden ook voor snelle motoren zo'n prop verplicht mogen stellen, terwijl voor zwakke oude motoren die een 8x6 niet kunnen trekken wel een kleinere prop gebruikt zou mogen worden.

Ik heb een hekel aan alle bedrijfskundige gedoe, maar laat ik toch een eerste opzet voor een 'missie' formuleren, welke natuurlijk in de loop van de tijd kan worden aangepast:
- het tot stand brengen van een laagdrempelige combatklasse in Nederland;
- waar iedereen, van beginner tot expert kan meedoen;
- waar slechts een minimale investering in modellen en motoren voor nodig is;
- waarin schade aan materiaal zoveel mogelijk wordt voorkomen;
- waar zo veel mogelijk reeds aanwezige modellen en motoren voor kunnen worden gebruikt;
- waarin nostalgische herinneringen aan vroeger tijden tot hun recht kunnen komen;
- waarin meedoen voorop staat en winnen zeker NIET voorop staat;
- waar de beginner zijn vaardigheden in kan ontwikkelen.

Ik stel voor dat iedereen die hier in geinteresseerd is, met name naar aanleiding van jullie ervaringen in het komend en misschien daaropvolgend jaar, goed over nadenkt, en dat we dan in de komende winter, of als er nog niet genoeg gebeurd is in de winter daarna, een keer bij elkaar komen om met meerderheid van stemmen te gaan beslissen welke regels we precies gaan stellen.

Back