Project: RC Bal

• Topicstarter Topicstarter Console
  • Startdatum Startdatum
C

Console

Guest
Goeiedag,

Ik kreeg vanmiddag ineens het idee om een RC Bal te maken, in eerste plaats voor mijn hondje om hem te treiteren, en het lijkt me wel een leuk om dit simpel projectje te maken.

Stuurinrichting:
De besturing is heel simpel, gewoon een gewicht die naar links en rechs kan via een redelijke servo die rond de 9/10 KG dan duwen en trekken lijkt mij de beste oplossing. Hoe dit zal sturen? Geen flauw idee daar komen we wel achter!

Hier een klein voorbeeldje;
besturing.png

Aandrijving:
Voor de aandrijving zat ik gewoon te denken aan een simpele regelaar met een electromotortje. Ik wil dit via een een tandriemschijf overbrengen naar een staaf die de bal laat ronddraaien door middel van de montage punten. De gewicht van de stuurinrichting zorgt er ook voor dat de bal zelf gaat draaien en niet dat de binnenwerk gaat draaien.

Klein voorbeeldje;
aandrijving.png

De Bal:
Hier ben ik nog naar aan het kijken, een tennisbal is voor nu nog te klein, alhoewel dit wel mijn streven is. Maar voor nu iets groters zoals een kunstof bal van tussen de 20/25 cm doorsnede. Dan is er ook voor nu genoeg ruimte om alles erin te plaatsen.

Overig:
Aantal onderdelen heb ik al! Ik heb nog een donor heli liggen een walkera. Dus electromotortje, regelaar, ontvanger, zware servo van 9/10 Kg en accupacks heb ik al. Dus enigste wat ik nog moet bestellen is 2 tandriemschijven en tandriem zelf, een staaf en nog wat klein montage materiaal.

In theory zou dit moeten werken, zelf ben ik benieuwd hoe het zal sturen en vooral hoe hard de bal zou kunnen rollen.

Graag ontvang ik ook tips van mede modelbouwers, als je iets beter weet kwa besturing of aandrijving meld dit graag!

Wow tof!
Ik weet niet of dit mogelijk is maar voor de aandrijving 2 motoren gebruiken .
Dan kan je hem besturen als een tank.
Dus voor het linker wiel 1 motor en voor het rechter wiel 1 motor.
Geen servo of dergelijke nodig.

Groetjes

Timmy

Laatst bewerkt:
Je kan is naar de dierenwinkel gaan daar verkopen ze toch zo van die ballen waar je je hamster moet in zetten, mischien kun je daar wel iets vinden. :D
Of gewoon een basketball of zo iets ..

Mvg Rino

Je kan is naar de dierenwinkel gaan daar verkopen ze toch zo van die ballen waar je je hamster moet in zetten, mischien kun je daar wel iets vinden. :D

Mvg Rino

Kun je beter eerst die hamster africhten. Krijg je een spraakgestuurde bal die nog milieuvriendelijk is ook. :rolling:

Opladen kan ook nog spannend worden. Ook dit kan draadloos door inductief te gaan laden. In de bal plaatsje aan de binnenkant een spoeltje. Om op te laden plaatsje een spoeltje aan de buitenkant en *hopla* contactloos laden. 8O ;)

Wow tof!
Ik weet niet of dit mogelijk is maar voor de aandrijving 2 motoren gebruiken .
Dan kan je hem besturen als een tank.
Dus voor het linker wiel 1 motor en voor het rechter wiel 1 motor.
Geen servo of dergelijke nodig.

Groetjes

Timmy

Daar heb ik ook nog over nagedacht, maar ga toch voor deze oplossing :)

Gewoon een Micro T in de bal proppen.

Te simpel :D Moet wel iets zijn wat je zelf bouwt. Het heet niet voor niets ModelBouw ;)

Mvg Rino

Van die hamsterbal is wel een idee, ik zag ook laatst dat je van die grotere tennisballen hebt voor de hond. doorsnede van 20cm dacht ik. Als ik die niet kan vinden ga ik voor de hamsterbal.

Ik ga vanavond even een 3D modelletje inelkaar steken hoe die er ongeveer met electronica eruit moet zien :)

ik denk dat je beter onmiddellijk een plastiek hamsterbal gaat halen.
als je een basketbal neemt en je moet er een gat insnijden om je electronica in te bouwen kan je deze nooit meer opblazen;)

leuk project overigens

thibaut

Je moet maar is op youtube kijken vind je wel wat filmpje op over de RC ball

een voorbeel: youtube

Grappig hoe hij het heeft gedaan met 2 servo's als aandrijving, alleen draait dat niet echt snel, en ik wil toch een redelijke snelheid halen voor de fun factor :)

Heb net ook een hamsterbal gehaal en ga vanavond de donor heli uitelkaar slopen en kijken hoe ik alles op een plaatje monteer.

Als deze verder goed rolt en stuurt, wil ik alles inbouwen in een Ø 13cm tennis bal.

Nu ik zo die filmpjes op youtube zie, heb ik ook enorm veel zin gekregen om zoiets te bouwen eigenlijk. Eens rondneuzen of ik nog wat kleine motortjes en servo's heb liggen hier. :)
In elk geval een goed idee.

ik ben bang dat de hond met je speeltje er vandoor gaat als je die probeert te treiteren, maak m dus maar hondproof ;)

Of je hond heeft er schrik van en loopt als een bangerik weg. :)

Nah, het is echt een bikkeltje, loopt zelfs met mijn HPI Baja weg, en mijn Xmod heeft alle hoeken van de kamer gezien :). En dat voor een klein Jack Russel'tje :p

Ik ga zometeen even een plaatje maken en daar de servo/ontvanger en batterij op plaatsen.

Morgen even kijken voor een staafje van 3mm bij de dhz dan kan ik daar voor nu de tandwiel op monteren en dan kan ik ook het motortje een goede plaats geven.

Daarna nog alleen het staafje bevestigen aan 2 plaatjes en die vast zetten op de bal. En dan nog het schanierpunt maken met het gewicht eraan om te kunnen sturen.

Mijn projectje is ondertussen ook van start gegaan! :) Ik heb een hump pack van 5 cellen (subC) gemaakt en ik ben van plan deze accu als het gewicht te gaan gebruiken. Verder heb ik als basis een plaatje aluminium gebruikt en de motor heb ik onder de as gehangen zodat het zwaartepunt zo laag mogelijk blijft. Enkel de servo en de aandrijfas zelf zullen boven het plaatje komen. Ik ben wel bang dat mijn 3kg servo niet sterk genoeg zal zijn, maar dat zien we dan wel. :lol:
Overigens heb ik de aandrijving van de motor naar de as via elastiek gedaan. Op die manier heb je het vervelende geratel van de tandwieltjes niet en het is sterk genoeg voorlopig.
Ik zal binnenkort wat foto's proberen te maken. :)

Back