Project Thermiekkruiser 120%

ArthurP

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Naar aan leiding van de prachtige tekening (of moet ik schrijven teekening?) uit het draadje Nederlandse Zwever ontwerpen ben ik begonnen aan het project Thermiekkruiser 120%. Het model is volgens de tekening in januari 1940 ontworpen door J.Smits en getekend in februari 1943 een oorlogskindje dus. Op het originele bestelformulier staat Thermiekkruiser S21, waarschijnlijk het 21e ontwerp van Smit geweest zijn. Mocht iemand meer weten van deze mijnheer dan graag in dit draadje vermelden.

Het origineel was uiteraard vrije vlucht, het nieuwe gaat VRA worden we hebben wat krappere vliegruimte als toen en de meeste model piloten van tegenwoordig hebben liever een vliegtuig wat wat dichter bij de eigenaar terugkomt. Uit vliegtechnisch oogpunt is besloten om het model 120% te verschalen naar 3 meter spanwijdte, de reden is vrij slanke vleugel met 20% meer koorde worden de prestaties een behoorlijk stuk beter.

Het model gaat als CNC gelaserd pakket uitgevoerd worden met wat wijzigingen voor een snelle bouw en VRA. Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het origineel, dan kan ik net als bij de Invader heel makkelijk en 100% shortkit maken van spanten en vleugelprofielen.

Thermiekkruiser logo.jpg
 
Laatst bewerkt:
En de besturing wordt uniek..Arthur...een tipje van de sluier...??

De besturing is een interessant probleem want er is geen echt kielvlak.

Een oplossing is om de oortjes aan het stabilo sturend te maken zoals bij deze:

Oortjes.jpg


Hier stuur je met een heel klein oppervlak en met de vrij hoge romp die tegenwerkt zullen dat behoorlijk lange bochten worden.
Bovendien moet je een vrij gecompliceerde aansturing maken met meerdere hoeken.

Optie 2 is om de achterkant van de romp beweegbaar te maken als bij deze Olympia:


Olympia.jpg


Dat stuurt alvast een stuk makkelijker aan, maar is nog steeds vrij weinig stuuroppervlak
Aansturing is met 2 servo's als bij elke v staart en waar bijna elke zender tegenwoordig wel een mix voor heeft.

Optie 3 is om de staart als V staart besturing te gebruiken. De V stelling is weliswaar een stuk kleiner dan bij een echte V staart, maar het oppervlak is in verhouding dan weer veel groter.
Om te kijken of dat ergens op slaat heb ik optie 2 en 3 in en model gezet en vergeleken met een fantasie kruisstaart.
Uit de cijfers blijkt dan ongeveer het volgende:
Stuurmoment kruisstaart = 100%
Stuurmoment optie 2 = 27%
Stuurmoment optie 3 = 67%

Is een beetje houtje touwtje methode vergeleken met die van de echte zweefjongens met hun carbon wedstrijdmachines in de zweefafdeling, maar ik denk dat het aardig klopt.
Mijn plan is om zowel optie 2 als 3 te doen en dus ongeveer net zulke korte bochten kan maken als een "normale" sport zwever.


V-tail.jpg


Kruis staart.jpg
 
Denk er wel aan dat bij een V-staart er een giermoment optreed (waar je meestal naar zoekt) als wel een rolmoment.
Dat rol moment is in een conventionele V-staart, voor het sturen van een bocht, tegengesteld aan het rol moment.
Normaal, bij redelijke V hoek is het giermoment dominant, maar bij deze heel kleine hoek zou dat wel eens fink anders kunnen zijn.

Met een negatieve V-staart, dus een ^-staart, zijn de gier- en rolmomenten wel zo dat ze elkaar ondersteunen.
 
Denk er wel aan dat bij een V-staart er een giermoment optreed (waar je meestal naar zoekt) als wel een rolmoment.
Dat rol moment is in een conventionele V-staart, voor het sturen van een bocht, tegengesteld aan het rol moment.
Normaal, bij redelijke V hoek is het giermoment dominant, maar bij deze heel kleine hoek zou dat wel eens fink anders kunnen zijn.

Met een negatieve V-staart, dus een ^-staart, zijn de gier- en rolmomenten wel zo dat ze elkaar ondersteunen.

Je bedoeld dat de V-staart andersom draait als dat rolroeren dat zouden doen voor dezelfde bocht? Mijn rol arm is natuurlijk wel een stuk kleiner als bij gewone rolroeren,
kan ik het effect vergelijken met rolroeren vlak naast de romp?
 
Denk dat je snelheid van de zwever te laag is en de vleugel te groot oppervlak om te kunnen roteren, zal niet lekker werken.
Op mijn edf model werkt het maar niet zo als rolroeren en daarbij is de spanw ook klein en is daardoor redelijk goed te roteren door een staartrolroer.
Je moet voor het sturen bij een zwever de staart omgooien als dat je met rudder doet en dat doe je in dit geval niet.
 
Denk dat je snelheid van de zwever te laag is en de vleugel te groot oppervlak om te kunnen roteren, zal niet lekker werken.
Op mijn edf model werkt het maar niet zo als rolroeren en daarbij is de spanw ook klein en is daardoor redelijk goed te roteren door een staartrolroer.
Je moet voor het sturen bij een zwever de staart omgooien als dat je met rudder doet en dat doe je in dit geval niet.
ik lees bij Rick vooral dat de v-stelling van het stabiliteit te klein is om een giermoment te genereren. En ik neem aan dat jouw EDF model ook geen v-stelling in de hoofdvleugel heeft?Want dat maakt het toestel stabiel om de langsas. Het rolmoment is weliswaar klein, maar het giermoment nog veel geringer. Misschien richtingroertjes aan de kielvlakken maken die alleen naar buiten meesturen en door een veertje naar neutraal terug gaan?
 
Er zijn al RC modellen van de Thermiekkruiser gebouwd die alleen met sturende oortjes aan het stabilo door de bocht kwamen, iemand hier die wat over die modellen kan vertellen?

Ik ben niet zo thuis in vintage VV, maar volgens mij werden die ook getrimd om bochtjes te maken, ik heb wel eens gelezen dat daarom ook de romp voor zo hoog werd getekend om te voorkomen dat het windvaan effect hem te veel vast zou houden, zie hier dat punt in groen. Nu is dat jaren 30 theorie en hebben moderne VV modellen dat niet meer, maar wellicht dat het helpt?

CLA.jpg


Hattum 1.jpg


Hattum 2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja, wat ik inderdaad bedoelde is dat door de zeer geringe V-stelling van het stabilo (max zijn elektronische 'corrector' maakt er stabiliteit van) de resulterende dwarskracht die 'de staart moet omgooien' ook heel erg klein is. En dan werkt het rolmoment dat de V-staart daarbij opwekt ook nog eens de bocht tegen.
Ik zou zeker met de kielvlak-oortjes sturen.


Vliegtuigen met weinig V-stelling (dus weinig laterale stabiliteit) en groot kielvlak (dus grote richtingsstabiliteit) hebben de neiging tot spiralen.
De dikke romp uit post 17 zal de richtingsstabiliteit verkleinen, modernere V-V oplossingen zijn de vaak hele kleine kielvlakken.

Vrije vlucht modellen hebben vaak een relatief kleine richtingsstabiliteit, tegen de Dutch-roll grens aan, waardoor ze makkelijker centreren in thermiek, en weg blijven van spiraalinstabiliteit.
RC modellen die je blijft sturen en ook vaak goed op koers wilt houden hebben meestal een wat tot veel grotere richtingsstabiliteit, wat inhoudt dat ze vaker spiraal-instabiel zijn en zonder (heel kleine) stuurcorrecties uitkunnen. Mijn Pace VX kon je niet in een bocht trimmen die langer was dan 360° zonder dat hij ging spiralen.
 
Mooooooi.
Ik weet het is heiligschennis, maar om de bestuurbaarheid te verhogen waarom niet de kielvlakjes naar 200% of zo vergroten.
Het kielvlak voor de helft beweegbaar maken help ook. Een paar centimeter in de hoogte smokkelen help ook hierbij.
 
Wat een beauty!!!..misschien fff het oude en het nieuwe kielvlak/richtingroer over elkaar heen laten zien? ( Frans ...er is al behoorlijk aan gesleuteld...aangepaste hoogte/oppervlak.)
Dan zal duidelijk worden dat vergroten van de stabilo tip kielvlakjes waarschijnlijk niet hoeft.
 
Back
Top