Project Thermiekkruiser 120%

Het kielvlak is iets groter gemaakt zoals bij de Olympia. De oortjes zouden een stuk groter moeten en dan moet er ook een hap uit het stabilo om ze naar binnen te laten sturen, dat was veel opvallender geweest. We gaan experimenteren met eventueel de V-staart mee te laten sturen al heft die maar zijn eigen stabiliserende effect om de topas op. Een rolroer versie wordt ook overwogen, wat als voordeel heeft dat die ook als spoilers gebruikt kunnen worden

Qua rompbouw denk ik eraan de romp te spitsen onder de langsligger zodat er geen rompbouwhelling nodig is. Die lijn is toch al horizontaal en kan dus perfect vlak op de bouwplank. Op zijn kop lijun je dan de V vormige spanten en de ondergordering er op.

Bouwplank.jpg
 
RES nog niet overwegen wel met Sebastiaan over een spoileron versie gesproken, ook handig voor de kleinere vliegvelden.
 
Het spitsen van de romp heb ik verder uitgewerkt. Ik wil beginnen met een balsa U als ruggengraat, dit word gelijk een goot voor (stuur) kabels zodat die niet los door de romp lopen wat vaak lelijk is met een doorzichtige bekleding. Op de U komen dan de spanten aan de bovenkant opgesloten met een stringer gelaserd uit 3mm liteply en onder 2 stringers balsa 5x5. Dan gaan er boven nog 2 hoekstringers in die halverwege staart en vleugel stoppen op een spant.

Spant.jpg



Zit dat allemaal stabiel in elkaar dan draai je de romp om en dan lijm je de onderkant van de spanten er op, in aan de onderkant komt dan weer een gelaserde stringer als in de bovenkant en over de zij stringers (5x5) gaat nog een latje 2 mm die half over de boven en onderkant van het schot valt. De zijstringer wordt dan een T profiel i.p.v. de massieve vuren latten van het origineel.

Spant 2.jpg


Een ander alternatief zou een volledige bouwhelling zijn, maar dat lijkt me alleen maar gecompliceerder.

Bouwhelling.jpg
 
Ik zou er aan de zijkant nog 2 liggers bijzetten, 1 aan elke zijde halverwege schuine vlak. Optie is ook een verticale deling en dan bouwen op een contourstrip linker en rechterhelft. Dan tegen elkaar aan. Verder ziet het er netjes uit.
 
Ik vond op internet dat remkleppen vrij gebruikelijk zijn bij vintage zwevers. De deurtjes voor de RC zitten vaak aan de zijkant en dan met de servo's verticaal dat wil ik ook doen, maar dan onder de vleugel, volgens mij is er met zo'n lange neus geen extra gewicht voorin nodig..

Remklep.jpg


Deurtjes.jpg
 
Back
Top