Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Satoer, 14 mrt 2004.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Goed, ik dacht wel goed genoeg te kunnen vliegen om eens m’n Hummingbird te upgraden met een Airwolf Jasje.
    Het vliegen ging best goed, De Hummingbird was een stuk zwaarder en vloog daardoor een stuk stabieler… “Logger”.

    Afijn na wat rondjes woonkamer begon de accu wat minder te worden. (ik had heel slim het ledje van m’n liposaver onder de fuselage verstopt). Het eerste wat dan z’n kracht verliest is dan de staartmotor :(
    Je rade het al, de staart draaide weg en aangezien nose-in nog niet mijn sterkste kant is, eindigde het in een wat ruwe landing. Op zich niet eens zo hard.

    Afijn op het eerste oog geen schade, maar bij nader inspectie bleek de hele neus verbrijzeld te zijn [​IMG]
    WHAAAAA mijn mooie airwolf rompje gemolesteerd in een kwartier!!!! (goed kijken ;) )
    [​IMG]
    Als een gefaalde Stringfellow Hawke ben ik achter de PC gekropen om eens te kijken wat een nieuw rompje mij gaat kosten…
    WHAAAATT 79$ !!!! :evil:
    Voor dat prutplastic wat ze normaal gebruiken om je kauwgompjes mee te verpakken :hammer:

    Goed, leek mij dus geen goed plan aangezien ik het huidige rompje in no time met een minimale crash vernagelde.

    Dus plan2: We maken de Romp gewoon zelf :D

    [​IMG]
    De barsten en alle gaatjes beplakken met plakband…

    [​IMG]
    De mallen.

    [​IMG]
    Vervolgens vullen met Gips.

    [​IMG]
    Ik had proppen aluminium gebruikt ter ondersteuning van de mal maar achteraf had ik beter de mallen in het zand kunnen stoppen voor een betere ondersteuning.

    [​IMG]
    De gipsvormen uit de mallen.

    WAUW!!! AIRWOLF KRIJTJES!! :lol:
    Ze zien er goed uit, de staart was wel wat getorst door een te slechte ondersteuning, maar die was ik toch van plan eraf te zagen omdat de mal anders te groot voor de plaat plastic wordt. Dan lijm ik later de plastic delen wel aan elkaar.


    Nadat ik bij de plaatselijke bouwmarkt wat 15 mm dikke MDF platen heb laten zagen heb ik de vacuümbak in elkaar gelijmd. Alleen houtlijm is voldoende. Zorg er wel voor dat er een flinke strook lijm tussen de platen zitten want er mogen geen kieren ontstaan waar valse lucht door gezogen kan worden.
    Ik heb een frame gemaakt van wat aluminium profielen.
    Tochtstrips geplakt om de spleet tussen het frame met plastic en de bak goed te sluiten.
    En 2 opstaande plankjes om het frame makkelijker op z’n positie te geleiden.
    [​IMG]

    Ondertussen ben ik dik 60€ verder aan materiaal en had ik het rompje gewoon kunnen kopen :hammer: hahaha
    Maarja, we gaan uiteindelijk voor de sterkere zelfbouw romp :D

    Goed, als thermoplastisch materiaal heb ik gekozen voor VIVAX platen. Dit zijn 25 bij 50 cm doorzichtige op policarbonaat gebaseerde plastic platen. Policarbonaat wordt veel gebruikt in vandalisme gevoelige apparaten (zoals lamparmaturen ed.) Dus crashproof :D pcies wat ik nodig heb ;)

    Na een compleet mislukte eerste poging doordat ik het niet goed verhit had met een gourmetstel (geen foto’s van) volgt hier de tweede poging:
    Ik dacht dat het wel een stuk beter zou gaan boven een gaspit.

    [​IMG]
    Het verhitten van de vivax plaat (Commentaar van Laurenka: “Voel eens met je tong of het al heet genoeg is?”)

    [​IMG]
    Vivax plaat voldoende verhit voor vorming (het bolt zo’n 10 cm door aan de onderkant) Stofzuiger aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    En de plaat over de mal gedrukt. SWOOOOOOHHHP

    Afijn, redelijk resultaat, zelfs de dunne lijntjes om de deuren zijn duidelijk te zien. Alleen totaal onbruikbaar omdat er allemaal vervelende vouwen zijn ontstaan. Op zich werkt het goed als de vouwen er niet waren. :?
    [​IMG]
    Hoe komt het dat die vouwen zijn ontstaan? Was het plastic niet heet genoeg? Had ik eerst het plastic over de mal moeten plaatsen en dan pas de stofzuiger aan moeten zetten?

    Alle tips zijn welkom! :D
    Groetjes Michel
     
  2. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Satoer,


    Aangezien ik ook heb liggen experimenteren, hierbij enkele opmerkingen mijnerzijds:

    - Het is belangrijk dat je de plaat egaal verwarmt, ik gebruik er een tafelbarbeque voor van 2000 Watt. Ik heb het ook wel eens met een verstripper geprobeerd, maar dat gaat dus niet.

    - De vacuumgaatjes in je opstelling vind ik nogal behoorlijk groot, voor dikke materialen gaat dit nog wel goed, maar bij dunnere is de kans groot dat je materiaal kapot gaat voordat ie hem ver genoeg heeft kunnen vacuüm zuigen.

    - Ik weet niet welk gips je hebt gebruikt maar zoals ik het kan zien niet het juiste. Ik gebruik altijd modelgips die hebben ze o.a. bij de Praxis, deze meng ik altijd in de verhouding 1,5:1 water:gips. Je moet hem na kort mengen meteen in je mal gieten, want anders is hij al te ver uitgehard en vloeit ie niet meer goed, waardoor lucht ook niet meer kan ontsnappen.

    - Het raamwerk vooral niet te klein maken, m.a.w. het produkt moet RUIM binnen het raamwerk passen. Zeker aangezien je nogal een hoge romp hebt en ie dus veel materiaal aan moet voeren. Ander nadeel bij te kleine raamwerk is dat je produkt dan ook te DUN gaat worden.

    - Aangezien je een stofzuiger gebruikt (ik ook), moet je de binnenzak er uit halen, dan zuigt ie een stuk beter! Naderhand natuurlijk weer terug erin plaatsen anders krijg je een puinhoop en ruzie met de vrouw.

    - Je hebt tochtstrip gebruikt om een goede afdichting te krijgen (ik ook), mijn vraag is echter heb je ook de sluiting van het raamwerk goed afgedicht? Ik heb op mijn raamwerk met een siliconenspuit 2 rupsen gelegd, deze minimaal 24 uur uit laten harden. (heb hier geen foto van)

    Voor meer info zie ook: Emile zijn vacuumopstelling


    Succes,
    Emile 8)
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wel een leuk project.

    true modelbouwspirit, SLOPEN en dan zelf nieuwe delen te proberen te maken hehehe.
     
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    De manier waarin jij je vast heb gebeten in de modelbouw whouw :worship: :worship:

    Maar volgens mij ben je inmiddels wel erg door je budget heen. Ach zo'n heli dat kost maar......
    Maar dan komt het.
    Maargoed succes met je project ik hoop dat het je lukt. Kan je ze daarna verkopen voor $ 59,- :wink: . kan je teminste weer wat van je budget terug verdienen.

    gr Remco
     
  5. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    ik heb dit vroeger op mijn werk mallen voor zulke projekten gemaakt.

    mijn advies :
    boor ook gaatjes in de verdiepte ruimtes en ook langs de gips mal.
    de plaat moet ook heel warm zijn , je kan de plaat mischien op hangen in de oven en op 200 gr stoken en eventueel een toch dunnere plaat pakken , dan krijg je ook minder plooien.
     
  6. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    de houten plaat mag ook dicht zijn en alleen gatjes rond de romp en minder grote gaten.
    de gaatjes hoeven maar 2 a 3 mm te zijn als je maar genoeg vacuum kan krijgen.
     
  7. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Tja Remco, boven budget misschien een klein beetje, zo duur is de opstelling echter ook weer niet. Verder zullen clubgenoten er zeer vaak gebruik van willen maken. :p :wink:

    Bij deze een kort filmpje (1,1 MB) van mijn eerste vacuumtrekpoging (ps zet de speakers niet te hard!)
    1e Vacuumtrek poging


    Succes,
    Emile :roll:
     
  8. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    dit is een heel goed idee .
    in wezen is dit de zelfde princiepe als hoe ze in produc tie gemaakt worden.
    alleen deden wij het in de holle zijde ,dus omgekeerd.
    dus dan uw model verdiept en in de binnen zijde.
    met de elektrische plaat werkt ook goed zo te zien.

    succes verder
     
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Hee, bedankt voor alle reacties en tips :D

    @Gerard: Dat slopen heb ik in ieder geval al volledig onder de knie :lol:

    @Remco: Ik was al door mijn budget heen toen ik m’n Logo aangeschaft had. (en toen kwam er nog een lader, accu’s, hummingbird, tunningshit, voeding… enz enz enz.. bij :oops: )
    Doel is eerst kijken of dat vacuüm vormen goed gaat lukken om vervolgens eigen helikopter ontwerpen te gaan maken.

    @ Emile: Na een lamme pols van het boren van 128 gaatjes bedacht ik mij ook of ik ze niet te groot geboord had. Gelukkig zijn ze klein genoeg om de vivak plaat niet lek te trekken door de gaatjes. (plaat = 0,5 mm)

    Ik heb ook modelgips gebruikt, schrok wel een beetje van de snelle droogtijd hahaha. Verder is de mal goed gelukt hoor, geen bubbeltjes. Alleen de achterkant is wat rommelig maar dat boeit toch niet.

    Ik was ook zo slim om de stofzuigerzak eruit te halen (Nu nog zo slim zijn hem weer terug te stoppen ;) goed dat je het zegt!! :oops: Hahaha )
    1600 Watt zuigkracht, dus ruim voldoende.

    Verder sluit de boel goed af hoor. Als ik de plaat er zo op leg hoor ik niet zoveel valse lucht lopen.


    Het grootste probleem is dus waarschijnlijk dat de plaat niet heet genoeg en egaal verwarmt was. In je filmpje met je tafel BBQ zie ik dat je plaat nieteens zoveel doorbolt. Waarschijnlijk is jouw materiaal dus lichter/dunner. Als ik deze vivakplaat zo hoog boven het element zou houden dan bolt het plastic door de roosters heen.

    Vanavond komen mijn ouders eten en nemen ze een king size familie gourmetstel mee. Hahaha ik had ze verteld dat ze die mee moesten nemen. Ze zullen nu wel denken dat we gaan gourmetten vanavond… NOT hahaha heb andere plannen met hun gourmetstel. ;)

    Er zit een grote verwarmingsspiraal in dus ik denk dat ik het hiermee egaler kan verwarmen :D

    Emile, In je filmpje heb je een redelijke simpele kap gevormd. Heb je ondertussen al moeilijkere/ingewikkeldere kappen geprobeerd?
     
  10. wow Satoer, super project, richtprijs voor 1 airwolf setje :) ? Do you take paypal? Eens je je gourmetstel hebt, en alles staat klaar, is het toch dezelfde moeite ineens 10 rompen te trekken nee?

    Heb ook wel zin in een betaalbare airwolf...Ruilen voor een direct drive motor? 8) (niet dus.. :wink: )

    btw als het kapje aleen 79 dollar kost, en je wil zelf geen maken, koop je beter ineens een niewe heli :roll: heb je gelijk wat spares erbij.

    where do I send my money?
    Niels
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Haha Niels zullen we maar eerst even wachten tot ik een goede kap heb kunnen trekken ;)
    Of je moet een kap willen met èh... Extra aërodynamische vouwen erin ;)
     
  12. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Satoer, kan je de vouwen niet nabehandelen met de schilders-föhn ....Vivak is gewoon PET (hezelfde als van de meeste kunstof drankjes-flessen) ....

    Dus stofzuiger aan, en de vouwen er voorzichtig uit masseren met hete lucht uit de föhn .... (liefst wel een enigzinds regelbare) ....
     
  15. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk het niet Dirk. Die vouwen zijn aan elkaar gesmolten. Maar opzich geen slecht idee.
     
  16. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Mijn platen zijn 0,5-0,8mm dik, ik heb ook zo'n vermoeden dat een dikke plaat juist makkelijker gaat. Misschien omdat ie dan meer materiaal heeft om te rekken? Maar echt goed funderen kan ik dit antwoord niet, want ik krijg meestal van allerhande soorten "afval" materiaal en probeer daar dan kapjes van te maken.

    Ik heb alleen een cockpit interieur gemaakt, m.a.w. met verdieping en dat ging super met materiaal van 0,5mm. Maar ik moet ook nog veel materiaal verslijten voordat ik het procedé onder de knie heb. :wink:

    Wanneer de opstelling dus goed afsluit dan kan het inderdaad alleen maar aan het opwarmen van je plaat gelegen hebben. Ben benieuwd hoe het met de barbeque gaat. Ik wacht altijd net zo lang boven de barbeque totdat de hele plaat begint door te hangen (vloeien). In het filmpje heb ik een stuk uit het opwarmproces geknipt, laat je daar dus niet door misleiden. Opwarmtijd is meestal 25-50 sec afhankelijk van materiaal, ik heb ook wel eens materiaal gehad wat je ook weer niet te lang erboven mocht houden, want dan begon materiaal weer te harden, slaat dan opeens WIT uit. :?


    Succes,
    Emile 8)
     
  17. Jugge

    Jugge Guest

    Even een vraagje maar waarom maken jullie geen mal van de buitenkant en blazen daar dan het Vivak in? Dan weet je zeker dat de buitenkant helemaal goed is, nu is de binnenkant 100% hetzelfde als het orgineel, maar het gaat toch uiteindelijk om het uiterlijk? Is maar een vraagje weet er verder vrij weinig vanaf :oops:

    Jurgen
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Bwaahhhh ging weet helemaal fout. Het Vivak gaat behoorlijk hangen als het op temperatuur komt (ruim 10 CM). Dus ik heb de BBQ erboven gehouden ipv onder, totdat het goed was, en over de mal gezogen.
    Zelfde probleem. Vouwen.

    Ik denk dat ik eens ander materiaal moet gaan proberen. Iets wat flexibeler is en minder doorbuigt bij verhitting. Zoals dat witte spul van jouw filmpje Emile.Wat is dat voor een materiaal?
    Ik denk dat ik namelijk materiaal over heb en daardoor ontstaan de vouwen.

    @Jurgen: dat zou misschien ook kunnen maar lijkt mij wel lastiger. Op het Net is dit toch wel de mannier voor de Pruts-het-zelver :D
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Mmh, zo kan je de originele kap van de piccolo ook mooi namaken :)
     
  20. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Eerlijk gezegd weet ik niet welk thermoplastisch materiaal dat witte spul nou precies is. Via een sticker die op het materiaal zit kom ik bij de volgende groothandel terecht: Plastirol B.V. (Sliedrecht)

    Thermoplastisch vervormbaar Kunstof folie van PS (®Plastireen und ®Alflex), PETG/PS/PETG, APET.

    Het witte spul is 0,8mm dik, maar ik heb van die firma ook zwart spul van 0,5mm gehad en dat trekt zich echt als een tierelier. Dit super spul gebruik ik dus voor het maken van moedermallen (voor afgieten), is ook handig wanneer je vacuum wil trekken om een te kwetsbaar produkt.

    Ik heb echter al zoveel verschillende soorten gehad en de ene gaat weer beter dan de andere. Maar ja, met allemaal ongemerkte afvalstukken die ik van jan en alleman krijg, weet ik dus nooit wat voor materiaal het nou weer is. Vast staat dat ik nog nooit zo'n bobbels gezien heb bij mijn vacuumtrek pogingen. :wink:

    Indien mijn afval voorraadje op is dan ga ik gewoon naar de modelbouwzaak, want die hebben dat spul meestal ook liggen. Althans Hobby Inn en v.d. Goor weet ik zeker dat ze het hebben. Ik geloof dat ik zo'n 3 euro voor een plaat van 450x600mm moet betalen.


    Grtz,
    Emile 8)
     

Deel Deze Pagina