Project Wildcat

stunthenk

PH-SAM
Zoals de trouwe lezertjes zich nog zullen herinneren, heb ik al twee keer eerder een poging gewaagd om een goed, elektrisch aangedreven basic carriermodel te bouwen. Helaas is zo ongeveer het enige wat goed gelukt is, de elektrische aandrijving! Vooral een verdienste van Bruno natuurlijk.
In het kort gezegd, beide eerdere modellen maakten vreemde schommelende rolbewegingen bij het langzaam vliegen. Nadat de Aquilon Zie voor het verslag hier https://www.modelbouwforum.nl/threads/project-carrier.246804/ gecrashed was, werd mijn volgende poging een Douglas Devastator ( zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/project-devastator.259620/ ) Ik meende dat een laagdekker met een vleugel met een dragend profiel meer lift zou geven zodat de vleugel bij het langzaam vliegen minder gemakkelijk zou overtrekken, en het model door de lage vleugel meer van de lijnen af zou kantelen, wat ook de rolbewegingen tegen zou moeten gaan, althans dat was de gedachte. Toen de Devastator ook bleek te rollen, konden de carrier-experts mij uitgebreid uitleggen wat er niet goed was aan het ontwerp!
1. De vleugel was te klein, daardoor de vleugelbelasting te groot. Bij basis carrier mag je tot 29 dm2 gaan, dus doe dat dan ook!
2. Het dragende profiel zal waarschijnlijk wel veel lift maken, maar wat we nodig hebben is WEERSTAND! Dus terug naar een dik symmetrisch profiel.
3. De romp was te kort, waardoor het model te gevoelig op het roer was. Weliswaar moet een carrier model gevoelig op het roer zijn, maar dat is om de 30 graden hoek bij de langzame vlucht goed aan te kunnen houden.
4. Het model moet licht zijn! Elke gram teveel zorgt dat het model minder langzaam kan vliegen.

Nadat ik dit allemaal op me in had laten werken, heb ik mijn licht maar eens bij Max opgestoken. De te kloppen man! En wat kun je beter doen dan tips te vragen bij je concurrent! Maar Max, behulpzaam als altijd, had daar geen problemen mee. Zijn advies: gebruik een vleugel die zoveel mogelijk lijkt op de vleugel van een combatmodel, en maak de romp zo licht mogelijk door een kernromp in het midden te maken, waar alles aan vast zit, en maak dan het profiel van de romp af met een plankje 3mm balsa. Superlicht!

Afijn, dat leek goede raad. Dan was het de vraag welk vliegtuig het moest worden. Geen leuk, interessant en apart vliegtuig meer, maar iets simpels. En ook hier was er een voorbeeld wat ik over kon nemen, de Wildcat van Jan!
IMG_2864.JPG

Maar dan gebouwd zoals hierboven beschreven. Dus werd papier en potlood gepakt, en na wat geteken en gegum kwam ik tot dit.
IMG_0307.JPG

Het lijkt nog wel een beetje op een Wildcat, maar is toch nogal SEMI schaal.... Let vooral op het grote kielvlak, ook een tip van Max. De details van de bevestiging van het onderstel en de vanghaak gaan nog uit van een romp die over het hele oppervlak is opgebouwd tot een dikte van 16 mm. De vleugel tekenen was een stuk eenvoudiger.
Dan maar aan de vleugel begonnen. Weinig ribben (gewicht!) van niet te zwaar 3mm balsa. Ik heb traditioneel een wortel- en een tiprib mal gemaakt, en daar een pakketje balsa ribben tussen gemaakt. Dat geeft altijd als probleem dat je de ribben om en om in de binnentste- en de buitenste vleugelhelft moet plaatsen, waarbij de dunnere exemplaren in de buitenvleugel gaan, en de vleugelhelften dus niet precies even groot worden; de buitenste wordt kleiner. Nu geeft dat assymetrische effect bij een lijnbestuurd model een gunstig effect op de lijntrek. Met een 6x10 achterlijst en 5x5 vuren hoofdliggers en voorlijst, zit zo'n vleugel vrij snel in elkaar.
IMG_0309.JPG
Tuimelaar platform aan de onderkant:
IMG_0310.JPG

En 1,5 mm indekking tussen de voorlijst en de hoofdliggers.
IMG_0311.JPG

De draden voor het aansturen van de elektronica niet vergeten! De nylon tuimelaar ligt al klaar, rechts naast het speldenbakje. Achter tegen de hoofdliggers aan is 1,5 mm balsa met de nerf verticaal gelijmd, om meer stijfheid aan de vleugel te geven. Er is zo een D-ligger ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
Nadat de indekking aan beide kanten was vastgelijmd, waren de vleugeltippen de volgende stap. Aan de binnentip moest een leadout guide komen. Bij de vorige modellen had ik die, zoals bij een stunter, verstelbaar gemaakt. Deze keer werd het eenvoudiger: gewoon een epoxyplaatje met een stel gaten er in.
IMG_0372.JPG

Daar moesten dan wel aangepaste leadouts in komen, en Max was zo vriendelijk er een stel aan mijn nylon tuimelaar te bevestigen, compleet met oogjes en connectortjes die klein genoeg zijn om door de gaatjes te passen.
IMG_0387.JPG

Aan de buitentip kwam de bekende triplex vleugeltip met slagmoeren om extra lood aan te kunnen schroeven, met al vast flink wat gewicht er tegenaan geplakt.
IMG_0388.JPG

Nu de vleugel min of meer klaar is, werd het tijd om een stabilo en hoogteroer te maken. Het hoogteroer krijgt 'oren' om voldoende effect te hebben, en het geheel is uit licht 5 mm balsa gesneden en met 5x5 vuren versterkt.
IMG_0313.JPG

Een fluitje van een cent. Het geheel werd vervolgens netjes op maat geschuurd, de voorlijst afgerond en de roeren enigszins taps geschaafd en geschuurd.
 
Vervolgens werd het tijd voor de romp. Normaal gesproken zou je bij een plankromp model het rompsilhouet in z'n geheel uitsnijden, en een gat maken waar de vleugel in past. (Of je zou de romp opdelen in een onder- en een bovendeel, met de middellijn van de vleugel als deellijn). Maar, omdat ik hier een kernromp wil gebruiken, heb ik twee keer een voorrompdeel en een achterrompdeel uit 3mm balsa gesneden. Boven de vleugel komt dan ter versterking een 10x5 vuren lat, onder een 2x5 vuren lat. Hier is het neusje, compleet met een beuken latje waar het onderstel aan bevestigd gaat worden, en een stukje 10 mm balsa ter versterking waar straks het rompschot (links, overgehouden van de gesloopte Devastator) komt.
IMG_0374.JPG

De klitteband bevestiging voor de accu komt links aan de romp, dus daar heb ik alvast een stukje oracover opgelijmd. Ter plaatse van het klitteband heb ik de oracover weggesneden, en het klitteband is met contactlijm op het balsa gelijmd.
IMG_0376.JPG

Omdat een lijmverbinding hier niet te vertrouwen is, heb ik het klitteband ook nog eens aan de romp vastgenaaid.
IMG_0377.JPG

De volgende stap was het pas maken van één van de achterrompdelen op de vleugel, zodat dit deel met een zo goed mogelijke passing vastgelijmd kon worden. De openingen in het balsa, boven en onder de vleugel, worden later opgevuld met balsa latjes. Daarna kon het stabilo worden vastgelijmd; gelukkig zat het mooi parallel met de vleugel, wat er op wijst dat de bouw van de romp tot nu toe goed verloopt!
IMG_0390.JPG

Aan de achterromp moeten de vanghaak, haakgeleider en achterpoot worden bevestigd. De haakgeleider, de spanveer en de stop die de uitslag van de haak moet beperken, schroef ik met houtschroefjes in de romp, dus moest er op die plaatsen een stuk 10 mm balsa in de romp komen. De haak wordt aan een beuken klosje geschroefd wat aan de binnenkant van de onderste vuren lat is gelijmd.
IMG_0391.JPG
 
Nou, Herentals.... zou mooi zijn, maar ik weet niet of ik het haal. Vandaag wel weer wat verder gekomen. Het motorschot is tegen de romp aan gelijmd, en met twee 3mm triplex driehoeken versterkt. Alles gelijmd met 5 minuten epoxy.
IMG_0394.JPG

Verder heb ik de profielstukken voor de romp uit 3 mm balsa gesneden. Deze stukken moeten, onder en boven de kernromp het model het profiel van een Wildcat geven. Gelijk maar de kielvlak- en roerdelen uitgesneden. Er was nog genoeg hout van de 3mm zijkanten van de kernromp over om deze delen te maken, hoewel ik voor het kielvlak en het richtingsroer een aantal malen stukken hout met secondelijm aan elkaar heb moeten plakken om aan het juiste formaat te komen.
IMG_0395.JPG

Ten slotte de stukken lint die de scharnieren moeten gaan vormen, aan het stabilo gelijmd. Doordat ik vuren latjes ter versterking gebruik (en om de roeren met elkaar te verbinden) kan ik geen plastic scharnieren gebruiken. De chauvinistische kleuren komen van een lint waar een KNVvL medaille aan zat!
Het model is hiermee in houtbouw vrijwel klaar, er moet alleen nog wat hout boven- en onder de motor om een neusje te maken. De volgende stap zal zijn om de boel een blauw velletje te geven. De bedoeling is dat de profielstukken eerst worden bekleed voordat ze op de romp worden gelijmd.
 
Na een welverdiende korte vakantie (groot koor op de achtergrond: Hoezo welverdiend? Die man is toch altijd al vrij? Maar hoor eens, jongens, altijd maar modelvliegtuigen bouwen, en dan ook nog hier posten om jullie te vermaken, daar heb je op den duur ook even vrijaf van nodig...) de bouw van de Wildcat maar weer opgevat. Zoals ik eerder schreef, is de houtbouw bijna af. Vandaag het laatste onderdeel, het neusje.
IMG_0397.JPG

Opgebouwd uit een onder- en bovenkant van 10 mm balsa, zijkanten van 3mm, en 10x10 driehoekslatjes voor de stevigheid. Geschuurd ziet het er zo uit:
IMG_0398.JPG

De linker zijkant heb ik iets over laten steken om straks de BEC een beetje bescherming te bieden. De rechter zijkant niet want daar komt de vliegaccu, en die is te dik. Ten slotte het hoogteroer scharnierend gemaakt en de rugpartij passend gemaakt, en dan begint het al erg op een Wildcat karikatuur te lijken! nu de bouwkamer ontdoen van alle stof en schuursel, en dan kan het bekleden beginnen.
IMG_0399.JPG
 
Vandaag tussen andere beslommeringen door begonnen met het bekleden van de Wildcat. Vrij naar Herman van Veen: 'Stunthenk, de wereld is niet mooi, maar jij kunt haar een beetje blauwer kleuren' en dat is hem dan wel geworden. Bij het bekleden kwam het voordeel van de profielstukken van de romp mooi van pas, want die kun je dus bekleden voordat ze op de kernromp worden gelijmd. De gaten bij de neus zijn bedoeld om straks de stroomdraden door te kunnen voeren.
IMG_0402.JPG

Het stabilo en de roeren werden daarna bekleed, gevolgd door de bovenkant van de vleugel. In dit plaatje is het profielstuk aan de onderkant van de romp al geplaatst. Daarvoor moesten eerst de vanghaak en de achterpoot worden vastgeschroefd op de plaatsen die daarvoor waren voorbereid.
IMG_0401.JPG

De oracover bij de vleugeltippen moet nog strakker worden getrokken. Als de hele kist bekleed is ga ik het boutje wat heter zetten om alles nog eens na te lopen. En dan de onderkant van de vleugel! Het nieuwste van het nieuwste is om een symmetrische vleugel niet aan de onderkant te bekleden! Ik ga dat maar eens proberen. Mocht het geen voordeel opleveren, dan zijn er snel twee extra stukken oracover uitgesneden en geplaatst. Het verhaal gaat dat Jan twee jaar geleden opeens werd geconfronteerd met een Engelsman die geen bekleding aan de onderkant van de vleugel had, en daarmee langzamer kon vliegen dan Jan. Jan heeft daarop spontaan de bekleding van de onderkant van de vleugel van zijn kist verwijderd, en bleek toen 3 seconden langzamer rond te kunnen gaan. Nu wil ik niet beweren dat ik ook maar in de buurt kom van Jan's vliegvaardigheid, maar alle beetjes helpen, toch?
IMG_0403.JPG

Kijken of ik morgen zo ver kom dat ik de kist af kan maken, dan kan ie mee naar Herentals. Maar of ik het haal?
 
Klopt; dat verhaal van de open vleugelonderkant, ik was erbij, toen we doorhadden dat Nigel Frith open vleugelonderkanten had op zijn Zero's, heeft JanO de onderkant van de vleugelbekleding eraf gesneden, dat scheelde inderdaad nogal wat.
Het hele geheim is WEERSTAND en gewicht! Er waren deelnemers die Nigel's Zero's na bouwden, maar die hadden niet door dat de onderzijde van zijn vleugels niet bekleedt waren, ik noem geen namen, Maar als je er mij naar vraagt, zal ik ze noemen.
Aankomend weekeinde in Herentals is Nigel Frith weer aanwezig, een vreugde om hem te zien vliegen, de voorbereidingen en de vlucht zelf worden welhaast wetenschappelijk benaderd, dat wordt nog wat tussen hem en Bart van den Bossche, alle twee vliegen ze meer dan 300 punten.
En de BBQ is proffesioneel.
Sfeer geweldig!

MVG

Max
 
Het beest is blauw! Zelfs een paar Amerikaanse sterren, over van de vorige kist, er op geplakt. En voorzien van achterpootje en vanghaak. Morgen nog de andere zooi er aan vast schroeven. Onderstel, besturing, aandrijving, en dan gauw naar Herentals. En maar hopen dat het daar een beetje weer is om in te vliegen. Mocht de Wildcat goed vliegen, dan kan ik hem volgende week een beetje mooier maken! (Hopen we....).
IMG_0405.JPG
 
  • Like
Reactions: jef
Als er met langzaam vliegen meer punten te verdienen zijn dan met snel vliegen, dan zou een sterk gewelfd zweefprofiel optimaal zijn. Klopt dat????

Wolfgang
 
Welnu, de eerste vluchten - en de eerste wedstrijd- van de Wildcat zitten er op. In Herentals was het op zaterdag heet en winderig (deels zeer thermisch) en op zondagmorgen tamelijk kalm met af en toe een windvlaag. Er waren 11 deelnemers, en ja, natuurlijk, Nigel heeft (weer!) gewonnen, maar, nee, het ging niet van een leien dakje want hij is twee keer gecrashet! Maar goed, bij Basic Carrier heb je maar één goeie score nodig.
Maar, terug naar de Wildcat. Het model was vrijdag middag om half één klaar, waarna ik heb ingepakt en naar Herentals ben gereden. De eerste vlucht, tja, was het beste te omschrijven als 'interessant'. Het rotding was veel te gevoelig op het roer dus was nauwelijks vlak te vliegen. Het was zelfs zo erg, dat elke poging om tegen de wind in gas te geven, er voor zorgde dat de neus tot op 98 graden steeg! Bestuurders van stratosfeer ballonnen hadden zich hier erg bij thuis gevoeld of waren juist groen van nijd geworden.
De operatie 'kattentemmen' was het gevolg. Stap voor stap werd de besturing tammer gemaakt. Eerst de hoorn naar het onderste gat. Leverde niet zoveel op. Daarna het model tammer gemaakt. Eerst lood in de neus (au! Dat wil je niet, het moest een licht model worden!). Eerst 40 gram, daarna nog 20 meer en een messing ring van pakweg 20 gram aan de propas. Vervolgens de stootstang naar het dichtsbijzijnde gat in de tuimelaar. Uiteindelijk bleek dat, samen met al deze maatregelen het ook nog eens nodig te zijn om de 'oren' (dus de delen van het hoogteroer die voor de scharnierlijn uitsteken) af te snijden en aan het stabilo te plakken. Daarna was het model stabiel genoeg dat zelfs ik er veilig mee kon vliegen, en er langzaam vliegen mee kon oefenen. Helaas was de snelle vlucht inmiddels weer wat gedegradeerd omdat ik in een moeilijke landing mijn laatste 9x6 prop had laten sneuvelen, zodat ik verder moest met de resterende 9x5 props. Maar, gelukkig en tot mijn genoegen, lukte het goed (en steeds beter!) om in de langzame ronden 'in de hang' te komen. Dus, die gelukkige omstandigheid waarin je met redelijk veel vermogen maar nauwelijks voorwaartse snelheid, hangend aan de prop met de neus 30 graden opgeheven, tegen de wind in punt na punt laat opstapelen voor een prima score..... Helaas bleek vervolgens keer op keer dat ik veel meer moet oefenen om met zo'n licht model op de carrier te landen. Tot nu toe ben ik er in gespecialiseerd om op (met de juiste invalshoek en snelheid, dat wel!) op anderhalve meter boven de vangtouwen langs te zoemen, of om een perfecte landing vlak VOORBIJ de vangtouwen op het dek te geraken... en dat zonder meteen vol gas te geven voor een doorstart.
Enfin, morgen gaat de zaag in de neus en wordt ie met er ongeveer ( minstens?) 5 centimeter verlengd, om zo het lood kwijt te raken en het zwaartepunt toch op e nieuwe plek te houden. Daarna? We zullen zien!
 
Back
Top