Welnu, gister ging zoals beloofd de zaag erin. Ging nog gemakkelijk, met een ijzerzaag was de neus er zo af.
Vervolgens ook de triplex driehoeken verwijderd, met het 'zware' gereedschap: het stanleymes! Ze zijn afgeschuurd en opzij gelegd om hergebruikt te worden. Zo kreeg ik plaats voor twee 10x3 vuren latjes, onder en boven op de romp. Hier werd een 10x10 balsa latje tussen gelijmd, met de lange kant tegen de romp. Zo ontstond een solide genoeg basis voor een rompverlenging van 3mm balsa.
Aan de buitenkant van de romp werd weer, net als bij de eerste poging, klitteband vastgelijmd en genaaid om de accu vast te zetten. Vooraan werd de romp afgedicht met weer een stukje 10x10 balsa lat.
Vanmorgen vroeg werd de neus weer op z'n plaatst gelijmd en de triplex driehoeken weer teruggelijmd, en kon de epoxy in de auto op weg naar het veld verder uitharden. Ik moet nog wel wat cosmetisch herstelwerk doen....
Aan de buitenkant is er nu ruimte om de accu in de lengterichting te verplaatsen, de accu zit niet meer klem tussen de neus en de vleugel.
Bij de proefvluchten bleek dat 5 cm rompverlenging aan de ruime kant was, 4 cm was ook voldoende geweest! Wat me wel verbaasde, aangezien er 60 gram lood in de neus nodig was geweest. Met de accu in de voorste positie was het model neuslastig, de middenpositie is beter. Toch moest tegelijk de stootstang een gaatje hoger in de roerhoorn worden geplaatst om meer reactie op het roer te krijgen. Dat betekent of dat het zwaartepunt met de accu in middenpositie nog iets verder naar voren ligt dan afgelopen weekeinde, of dat de propeller nu hij verder naar voren zit, sterkere torsiekrachten op het model uitoefent. In ieder geval vliegt de Wildcat nu goed, en kan ik gaan oefenen in langzaam vliegen....