Project X: Schweizer 2-32 schaal 1:3,6

Beste mensen,

Nu de Ka4 bijna af is wordt het tijd voor een nieuw project. De orientatie lag eerst weer op een oldtimer waarbij ik al tekeningen klaar had liggen voor de Goe-1 Wolf en een Slingsby Sedbergh.
Een meer prestatiegerichte zwever zou echter beter bij mijn vloot passen en de redding is door Harry van Melick gebracht die mij heeft besmet met de Schweizer 2-32.
Een bijzondere een mooie kist met fraaie lijnen.
Deze zal gebouwd worden in schaal 1:3,6
De tekening is van Chris Williams.
Het is een bijzonder model, ik denk niet dat er in Nederland een model al van zal vliegen.
Zoals Harry al aangaf is het een driezetter (!)
De piloot zit voorin en in een bredere stoel erachter kunnen twee volwassenen van gemiddeld postuur plaatsnemen.
Het wordt een volledig houtbouw model, er is geen freesset van dus allemaal handwerk.
De tekeningen heb ik in huis en volgens mij bouwt het lekker weg.
Harry is bezig met een variant met een Epoxy romp en ingedekte schuimvleugels.
Het doel is om jullie middels dit draadje op de hoogte te houden van de vorderingen.
Enkele smaakmakers:

schweizer1.jpg

schweizer2.jpg

De kist vliegt 1:1 rond met mooie kleurstellingen. Keuze genoeg.

In ieder geval heb ik er zin in.

Groeten, Maarten

WOW!
Dat is inderdaad een hele mooie kist.
Bevalt me heel goed.
Mooi lijn, mooi hoogteroer en de neus lijkt een beetje op een jet uit de 50er jaren.
Leuke kist.
Succes met het bouwen.

Groetjes,

Jordy

Ik vind het een mooie combi van een Alsema Sagitta en een Salto H101. maw, hij is mooi... Veel plezier met bouwen.

@Jordy: dat van die jet uit de 50-er jaren dat klopt ja, dat is ook het idee welke ik bij deze kist heb.

@Douglas: er zit wel iets van een Sagitta in ja. Dat verklaart denk ik ook wel de voorkeur van Harry voor deze kist ;)

Kijk Maarten dat is nog eens een mooi Sinterklaas cadeau;).

Mooie kist, ben nieuwd hoe de constructie van romp en vleugels is. De staart heeft wel wat weg van de Fox en de neus en cockpit een beetje van Schleicher. Eigenlijk is hij gewoon anders als andere:D.

Succes met rustig (want volgens mij popel je om te beginnen) afmaken en invliegen van de Rhönlerche (want volgens mij popel je om te beginnen).

Terence

Mooie kist, ben nieuwd hoe de constructie van romp en vleugels is.

Succes met rustig (want volgens mij popel je om te beginnen) afmaken en invliegen van de Rhönlerche (want volgens mij popel je om te beginnen).

Terence de vleugels worden opgebouwd rondom een staande vuren ligger, uit lagen opgebouwd die volledig verkast is met vliegtuigtriplex. De (half)ribben worden dan tegen de ligger gemonteerd. De vleugel is volledig beplankt en ik verwacht met deze constructie een zeer sterke vleugel te kunnen maken. Het plan voorziet in een balsa beplanking, ik overweeg vliegtuigtriplex. De vleugel heeft geen washout, de vleugelverbinder is tweemaal 14 x 2 vlakstaal
De romp is traditionele spantenbouw, ingedekt met triplex.

Wees gerust, de Rhonlerche is bijna klaar maar ik ga mij niet haasten, goede voorbereiding is de helft van het succes van de maiden.

En ja ik sta te popelen om te starten :D:D:D:D:D

@(er zit wel iets van een Sagitta in ja. Dat verklaart denk ik ook wel de voorkeur van Harry voor deze kist)

Eigenlijk puur toeval.

Mijn voorkeur voor Schweizer zweefvliegtuigen is eigenlijk ontstaan door het lezen van het boek 'Sailplanes by Schweizer'
Ik heb dit boek eens van iemand geleend en zeker 4 maal gelezen, het is een zeer goede Schweizer documentatie maar, te lezen als een soort jongens boek.

Met wat zoeken in Google is het wel ergens als PDF te downloaden, althans dat heb ik van horen zeggen :D:D:D

Vooral de 1-26E en de 2-32 vind ik prachtige toestellen.

Jarenlang ik heb gezocht naar een GFK romp schaal 1:3 of 1:3.3 van de 1-26E maar, deze is niet te krijgen (er is er wel een geweest, ergens in Frankrijk).

Hierna ben ik opzoek gegaan naar een romp van de 2-32, via het forum RC-network en correspondentie met Chris Williams, Uwe Gewald e.a. heb ik nu contact met iemand in Duitsland die een romp van een 2-32 kan leveren en eventueel het hele toestel. Ik hoop komende week meer informatie te krijgen.

Volgens Uwe Gewald, een bekende Duitse modelvlieger en vroeger eigenaar van de gelijknamige modelbouw-firma vliegt dit toestel uitzonderlijk goed.
(vleugelprofiel HQ 3,5-14 naar HQ 3,5-12, het zelfde profiel als mijn laatste 2 Sagitta's), een pure thermiek kist dus.

Harry

Laatst bewerkt:
Terence de vleugels worden opgebouwd rondom een staande vuren ligger, uit lagen opgebouwd die volledig verkast is met vliegtuigtriplex. De (half)ribben worden dan tegen de ligger gemonteerd. De vleugel is volledig beplankt en ik verwacht met deze constructie een zeer sterke vleugel te kunnen maken. Het plan voorziet in een balsa beplanking, ik overweeg vliegtuigtriplex. De vleugel heeft geen washout, de vleugelverbinder is tweemaal 14 x 2 vlakstaal
De romp is traditionele spantenbouw, ingedekt met triplex.

Wees gerust, de Rhonlerche is bijna klaar maar ik ga mij niet haasten, goede voorbereiding is de helft van het succes van de maiden.

En ja ik sta te popelen om te starten :D:D:D:D:D

Wat betreft vliegeigenschappen heeft de Schweizer een geometrie met groot Potentieel.
Een mooie keuze.
Net als de Bergfalke is het een hele stabiele kist. (zie film)
Hierin is de tapse vorm van de hoofdvleugel medebepalend.

Veel succes,
Aurectar

Mijnheer van Melick (en wellicht MaartenX),

Ik heb eens even een mailtje in een Frans forum losgelaten, en heb nu een reactie. Die meneer kent de bezitter van die Schweizer rompmal waarschijnlijk. Hij gaat proberen mij een contact door te spelen (mailadres/telnr/...).
Hoe is j(ulli)e Frans? :mrgreen:

Er schijnt ook een artikel over in RCM te zijn geweest, ik heb gevraagd welk nummer.

Iemand anders kwam met deze site op de proppen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ....
Wordt vervolgd.
Dirk.

Ik heb eens even een mailtje in een Frans forum losgelaten, en heb nu een reactie. Die meneer kent de bezitter van die Schweizer rompmal waarschijnlijk. Hij gaat proberen mij een contact door te spelen (mailadres/telnr/...).

Er schijnt ook een artikel over in RCM te zijn geweest, ik heb gevraagd welk nummer.

Wordt vervolgd.
Dirk.

Daar staan leuke houten kits op voor niet te veel geld;), wel een hoop clarkY profielen.
alleen ff opsturen uit de states

groet

Terence

Wordt vervolgd.
Dirk.

Hallo Dirk, dat Mijnheer mag je van mij wel weglaten, met dank :)

Forumlid Harm die je, zover ik weet, ook heel goed kent is ook al eens achter die Franse rompmal aan geweest, jammer genoeg zonder resultaat, we wachten af. Alvast bedankt voor de moeite.

Overigens, mijn kennis van de Franse taal is niet al te best, ik kom er niet om van de honger en dorst maar dat is het dan wel zo ongeveer.

Vandaag heb ik bericht gekregen van de producent van de 2-32, hij is te leveren +/- 1500 Euro, Romp, schuim vleugels en stabilo maar wel al heel veel voorbereid. Volgende week gaat de bestelling er uit.

Hun zijn ook bezig met een 1-26 schaal 1:3,5, ik ben wel benieuwd naar het vleugelprofiel, Re problemen zullen er niet zijn :p, maar, geïnduceerde weerstand genoeg.

En als laatste, de 2-32 is er ook in een passagiers uitvoering.

GroteFoto-WW6EOUTB.jpg

@Dirk: bedankt voor je naspeuringen :thumbsup:
Het artikel in RCM waar je het over hebt is mogelijk verward met een artikel in de QFI van juni/juli 2000. Die heb ik inmiddels in mijn bezit.
De tekeningen zal ik morgen meenemen naar de club, dan kan je een beeld vormen van wat het gaat worden :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Groeten, Maarten

(qua kleurenschema denk ik dat ik er al wel uit ben n.l. de Bird of Paradise met oranje romp en gele vleugels. Heb ik bij het filmpje van de maiden meteen de goede muziek bij van Snowy White ;))

@(Dan laat ik het hierbij. Succes met de bouw van die aparte en mooie kist.)

Bedankt Dirk

@(qua kleurenschema denk ik dat ik er al wel uit ben n.l. de Bird of Paradise met oranje romp en gele vleugels.)

Van deze uitvoering heb ik alle plot-files (cdr) en verdere info, komt naar je toe samen met nog 1,2 Gb aan Schweizer info.

Harry

Back