[Project] Zelf ontworpen quad

Onlangs heb ik zelf het quadcopter/fpv virus te pakken gekregen. Begonnen met het samenstellen van een eigen quad op basis van een FPV250 frame en alles budget proberen te houden. De setup vloog verrassend goed, maar het frame is erg snel gesneuveld.
fpv250_Easy-Resize.com.jpg

Dit inspireerde mij om te beginnen met het zelf ontwerpen van een quad-frame. Ik heb een bachelor Lucht en-ruimtevaart afgerond en studeer momenteel composieten als deel van een Aerospace Structures and Materials master. Een mooi project om de kennis op de proef te stellen dus! Ik ga als volgt te werk:

- Schetsen van design
- CAD modelleren van frame + alle componenten
- Lasersnijden frame prototype uit triplex om passing van componenten te testen
- 3D printen van side skirts en passen op triplex prototype
- Lamineren van carbon plaat
- CNC snijden/waterjet van carbon plaat voor eerste full-carbon prototype (nog opzoek naar goede bron hiervoor)
- Testen + perfectioneren
- Eventueel supplier zoeken en frame in grotere aantallen laten maken als er interesse is!

Zie hieronder mijn progressie tot dusver. Het doel is om een 210/220 klasse frame te maken (5"props), met duurzaamheid in het achterhoofd (4mm onderplaat). Toch gekozen voor een unibody onderplaat om het ontwerp clean en simpel te houden. Verder komen er 3D geprinte sideskirts op om alle elektronica netjes weg te werken. Door het aantal uitsparing te minimaliseren en zo min mogelijk scherpe hoeken te gebruiken is het de bedoeling stress concentraties te voorkomen, en dus minder frame breuken te hebben.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan denken?!
untitled.36_Easy-Resize.com.jpg
untitled.37_Easy-Resize.com (1).jpg

en een kleine impressie van het eindproduct:
untitled.40_Easy-Resize.com (2).jpg

Laatst bewerkt:
hoe word de camera gemonteerd? zie nergens gaatjes ed! ook zou je misschien een kleine uitsparing in de bovenplaat kunnen maken, zodat de extreme piloten ook met veel uptilt kunnen vliegen.
gewoon maar een paar ideetjes :)

hoe word de camera gemonteerd? zie nergens gaatjes ed! ook zou je misschien een kleine uitsparing in de bovenplaat kunnen maken, zodat de extreme piloten ook met veel uptilt kunnen vliegen.
gewoon maar een paar ideetjes :)

Alle tips zijn uiteraard welkom!
Camera montage is inderdaad nog iets waar ik naar moet gaan kijken. Dat kan ik makkelijker doen zodra ik het houten prototype in mijn handen heb. Alles past er nu net in en ik heb de ruimte voor de camera zo gemaakt dat een runcam er precies in zou moeten kunnen.
Meer uptilt moet met deze setup nog zeker kunnen, de camera lens kan nog en stuk verder omhoog. Wat voor uptilt zou max. nodig zijn?

Ziet er veelbelovend uit zo. Ik vraag me alleen af of Carbon goed te snijden is met water. De kans bestaat dat het delamineert en dus sterkte verliest.

De buitenzijde is nog wel te snijden, maar de kleine gaatjes voor de motor bevestiging gaan kapot bij het piercen van de plaat verwacht ik.

Heb al aardig wat verschillende materialen gesneden zien worden maar met Carbon heb ik geen ervaring dus misschien valt het mee.
Succes met het prototype in ieder geval.

Ziet er veelbelovend uit zo. Ik vraag me alleen af of Carbon goed te snijden is met water. De kans bestaat dat het delamineert en dus sterkte verliest.

De buitenzijde is nog wel te snijden, maar de kleine gaatjes voor de motor bevestiging gaan kapot bij het piercen van de plaat verwacht ik.

Heb al aardig wat verschillende materialen gesneden zien worden maar met Carbon heb ik geen ervaring dus misschien valt het mee.
Succes met het prototype in ieder geval.

Het zou moeten kunnen, mits je het goed ondersteund. Maar inderdaad, met de kleine radii van enkele mm's zal het een lastig verhaal worden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar CNC snijden aangezien dat een bewezen techniek is.

Zijn er hobbyisten op dit forum die de mogelijkheid hebben om carbon platen te CNC-en?

Ik ben momenteel nog bezig met het bouwen van mijn cnc frees. In het filmpje zie je wel dat het verstanding is om dit onder water te frezen.

Was het nog niet vaak tegen gekomen, maar het lijkt met het oog op het containen van de carbon fijnstof zeker een goed process.
Een hekelpunt is wel dat water intrusie in je materiaal uiteindelijk kan leiden tot schade aan de epoxy. Voor een simpele race-quad die kapot is na een jaar maakt die waarschijnlijk weinig uit, maar voor high-end applicaties zou ik water zo ver mogelijk weghouden van onbehandelde carbon composiet onderdelen

Leuk idee om zelf de CFK platen te maken, ik weet door het lamineren van GFK kapjes voor slotrace auto's welk werk dit is.....
Tuurlijk zijn er hobbyisten.....

www.slotracers.nl onder andere :bye:

Slotracer inmiddels benaderd alsmede enkele andere forum leden. Positieve reacties gehad, dus dit komt vast goed.
Op onze faculteit zijn alle benodigdheden voorhanden en is het lamineren van een plaat dus een vrij eenvoudig klusje. Helaas is er alleen geen cnc frees aanwezig voor nabewerking naar mijn weten.

Gisteren zijn de laser gesneden frame delen gemaakt. Gelijk de quad even opgebouwd met de spullen die ik voorhanden had. Ik ben nog in afwachting van een andere pdb en 30mm stand-offs ipv de 35mm die er nu opzitten. Van de week hoop ik dat de sideskirts ook geprint zijn.
De foto's:

20161017_162453_Easy-Resize.com.jpg
20161017_163302_Easy-Resize.com.jpg
20161017_172650_Easy-Resize.com.jpg
20161017_185729_Easy-Resize.com.jpg

Back