Het afgelopen jaar hiet niet veel gepubliceert maar ben wel lekker bezig geweest. Nu ook een tijdje actief op Facebook is het simpel om even een foto te knallen en direct zichtbaar te uppen vanaf de GSM. Helaas met FB kunnen veel zaken zonder een account niet daarbuiten zichtbaar zijn.
Nu ik wat tijd heb was ik weer begonnen om alles weer op mijn eigen homepage erbij te gooien waardoor alle foto's makkelijk zichtbaar zijn, hier een samenvatting:
Banden smeerapparaat:
Naar het idee van Capricorn die het ook weer van div. hobby-projectjes heeft:
De opzet is simpel: 1 vaste as die aangedreven wordt en 2 wielen aandrijft en 2 andere wielen die een eigen zwenkarm hebben worden onder een druk tegen de aangedreven wielen gedrukt, hierdoor kan het smeermiddel tot diep in de band gedrukt worden. 1 probleem, dit apparaatje kost 220 euro en een latere versie met ingebouwde verwarming een 260 euro.
Voor 2012 had de EFRA het smeren vrij gegeven en gezien er wat EFRA races op mijn rooster stonden leek het mij een idee om er zelf 1 te maken. Met een maat overlegd die hier een uitdaging in zag en met het gebruik van wat oude poelies, wiel-assen en een snaar met daarbij aangekocht een 12 volt motor met een flinke vertraging was het project begonnen.Hij maakte het begin en ik maakte hem af
Uiteraard wil het oog ook wat, pimp my tire additive applicator:
Uitgevooerd met halogeen lampjes voor het verwarmen en er zorg voor gedragen dat de verlichting naar buiten wat afgeschermd is:
De voorbanden moeten niet op de volle breedte gesmeerd worden, er is een optie om alleen de binnenste helft te smeren.
De banden mogen goed verhit worden, ze worden 120 graden:
(een regeling voor de lampen is een optie wat ik in onderdelen al klaar heb liggen)
Er is overigens wat vraag naar dit apparaatje, niet alleen omdat het goedkoop is maar men vind hem ook mooi compact.
Velgenruimer:
De laatste trend in de brandsofwereld is het dunner maken van de velg. Dit scheelt niet alleen een 15 tot 20 gram aan roterend gewicht maar het maakt ook de velg en de band veel soepeler waardoor de band meer contact met de baan krijgt (het effect van minder lucht in een F1 band). Deze apparaatjes gaan voor een 80 euro of meer over de toonbank en dat voor een vrij simpel ding.
De basis is een 50mm ronde staaf welke precies in een velg valt, helaas had ik niet zoiets op voorraad maar nog wel een paar oude koelkoppen welke ook 50mm zijn. Aan de kop moet dan aan 1 kant een oude wiel-as komen waar de velg oveheen schuift en aan de andere kant een soort van handvat. Om het geheel goed in de draairichting te blokkeren zit er van opzij 2 kleine schroeven die precies in de sleuven voor de plug koeling van de kop vallen
Voor het uitdraaien heb je een beitelplaatje nodig:
Een uitsparing in de koelkop en eenhouder voor de beitel:
Uitlijnen:
Het beitelplaatje bleek alleen voor harde metalen te zijn, en ander beitelplaatje voor zachte materialen werkt veel beter:
Uitlaat gaskoeler
Een oud project:
Na de aanschaf van een draaibank werd het tijd voor de ultime koeler. Een idee waar nog niemand opgekomen was en dus nergens verkrijgbaar is is gebruik maken van een aluminium tankdop. De dop steekt boven de body uit en vangt veel koelwind, en omdat de tankdop standaard voorzien is van een kamer moet dat optimaal gaan werken.
Het begin uit een grrot blok aluminium
Na wat verdere werk:
Weer wat verder en de originele plastic innsert:
Op de tank:
Clutch spring pre-tension meter
Altijd een probleem als je de Centax koppeling voor onderhoud uit elkaar haalt om hem weer goed afgesteld te krijgen. Een goede snelle meeting van de veerspanning kan het zoveel eenvoudiger maken. De basis is een meetklok die de diepte van de spanmoer meet. Tot zover alleen de tekening:
De meetklok kan tot op een 1/100e mm nauwkeurig meten en de constructie van de montage over de as doet dat in een rechte lijn wat met een schuifmaat nooit goed gaat.
Het apparaat is er maar nooit een foto van gemaakt en hij is diep in 1 van mijn tassen opgeborgen.
Zo, dat waren weer wat projectjes van de laatste tijd......
Nu ik wat tijd heb was ik weer begonnen om alles weer op mijn eigen homepage erbij te gooien waardoor alle foto's makkelijk zichtbaar zijn, hier een samenvatting:
Banden smeerapparaat:
Naar het idee van Capricorn die het ook weer van div. hobby-projectjes heeft:

De opzet is simpel: 1 vaste as die aangedreven wordt en 2 wielen aandrijft en 2 andere wielen die een eigen zwenkarm hebben worden onder een druk tegen de aangedreven wielen gedrukt, hierdoor kan het smeermiddel tot diep in de band gedrukt worden. 1 probleem, dit apparaatje kost 220 euro en een latere versie met ingebouwde verwarming een 260 euro.
Voor 2012 had de EFRA het smeren vrij gegeven en gezien er wat EFRA races op mijn rooster stonden leek het mij een idee om er zelf 1 te maken. Met een maat overlegd die hier een uitdaging in zag en met het gebruik van wat oude poelies, wiel-assen en een snaar met daarbij aangekocht een 12 volt motor met een flinke vertraging was het project begonnen.Hij maakte het begin en ik maakte hem af

Uiteraard wil het oog ook wat, pimp my tire additive applicator:

Uitgevooerd met halogeen lampjes voor het verwarmen en er zorg voor gedragen dat de verlichting naar buiten wat afgeschermd is:


De voorbanden moeten niet op de volle breedte gesmeerd worden, er is een optie om alleen de binnenste helft te smeren.

De banden mogen goed verhit worden, ze worden 120 graden:

(een regeling voor de lampen is een optie wat ik in onderdelen al klaar heb liggen)
Er is overigens wat vraag naar dit apparaatje, niet alleen omdat het goedkoop is maar men vind hem ook mooi compact.
Velgenruimer:
De laatste trend in de brandsofwereld is het dunner maken van de velg. Dit scheelt niet alleen een 15 tot 20 gram aan roterend gewicht maar het maakt ook de velg en de band veel soepeler waardoor de band meer contact met de baan krijgt (het effect van minder lucht in een F1 band). Deze apparaatjes gaan voor een 80 euro of meer over de toonbank en dat voor een vrij simpel ding.
De basis is een 50mm ronde staaf welke precies in een velg valt, helaas had ik niet zoiets op voorraad maar nog wel een paar oude koelkoppen welke ook 50mm zijn. Aan de kop moet dan aan 1 kant een oude wiel-as komen waar de velg oveheen schuift en aan de andere kant een soort van handvat. Om het geheel goed in de draairichting te blokkeren zit er van opzij 2 kleine schroeven die precies in de sleuven voor de plug koeling van de kop vallen


Voor het uitdraaien heb je een beitelplaatje nodig:

Een uitsparing in de koelkop en eenhouder voor de beitel:

Uitlijnen:

Het beitelplaatje bleek alleen voor harde metalen te zijn, en ander beitelplaatje voor zachte materialen werkt veel beter:

Uitlaat gaskoeler
Een oud project:

Na de aanschaf van een draaibank werd het tijd voor de ultime koeler. Een idee waar nog niemand opgekomen was en dus nergens verkrijgbaar is is gebruik maken van een aluminium tankdop. De dop steekt boven de body uit en vangt veel koelwind, en omdat de tankdop standaard voorzien is van een kamer moet dat optimaal gaan werken.
Het begin uit een grrot blok aluminium

Na wat verdere werk:

Weer wat verder en de originele plastic innsert:

Op de tank:

Clutch spring pre-tension meter
Altijd een probleem als je de Centax koppeling voor onderhoud uit elkaar haalt om hem weer goed afgesteld te krijgen. Een goede snelle meeting van de veerspanning kan het zoveel eenvoudiger maken. De basis is een meetklok die de diepte van de spanmoer meet. Tot zover alleen de tekening:

De meetklok kan tot op een 1/100e mm nauwkeurig meten en de constructie van de montage over de as doet dat in een rechte lijn wat met een schuifmaat nooit goed gaat.
Het apparaat is er maar nooit een foto van gemaakt en hij is diep in 1 van mijn tassen opgeborgen.
Zo, dat waren weer wat projectjes van de laatste tijd......
Laatst bewerkt door een moderator: