Projectjes.....

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Het afgelopen jaar hiet niet veel gepubliceert maar ben wel lekker bezig geweest. Nu ook een tijdje actief op Facebook is het simpel om even een foto te knallen en direct zichtbaar te uppen vanaf de GSM. Helaas met FB kunnen veel zaken zonder een account niet daarbuiten zichtbaar zijn.

Nu ik wat tijd heb was ik weer begonnen om alles weer op mijn eigen homepage erbij te gooien waardoor alle foto's makkelijk zichtbaar zijn, hier een samenvatting:

Banden smeerapparaat:

Naar het idee van Capricorn die het ook weer van div. hobby-projectjes heeft:

cap.jpg

De opzet is simpel: 1 vaste as die aangedreven wordt en 2 wielen aandrijft en 2 andere wielen die een eigen zwenkarm hebben worden onder een druk tegen de aangedreven wielen gedrukt, hierdoor kan het smeermiddel tot diep in de band gedrukt worden. 1 probleem, dit apparaatje kost 220 euro en een latere versie met ingebouwde verwarming een 260 euro.

Voor 2012 had de EFRA het smeren vrij gegeven en gezien er wat EFRA races op mijn rooster stonden leek het mij een idee om er zelf 1 te maken. Met een maat overlegd die hier een uitdaging in zag en met het gebruik van wat oude poelies, wiel-assen en een snaar met daarbij aangekocht een 12 volt motor met een flinke vertraging was het project begonnen.Hij maakte het begin en ik maakte hem af

smeer6.jpg

Uiteraard wil het oog ook wat, pimp my tire additive applicator:

smeer1.jpg

Uitgevooerd met halogeen lampjes voor het verwarmen en er zorg voor gedragen dat de verlichting naar buiten wat afgeschermd is:

smeer2.jpg

smeer3.jpg

De voorbanden moeten niet op de volle breedte gesmeerd worden, er is een optie om alleen de binnenste helft te smeren.

smeer4.jpg

De banden mogen goed verhit worden, ze worden 120 graden:

smeer5.jpg

(een regeling voor de lampen is een optie wat ik in onderdelen al klaar heb liggen)

Er is overigens wat vraag naar dit apparaatje, niet alleen omdat het goedkoop is maar men vind hem ook mooi compact.

Velgenruimer:

De laatste trend in de brandsofwereld is het dunner maken van de velg. Dit scheelt niet alleen een 15 tot 20 gram aan roterend gewicht maar het maakt ook de velg en de band veel soepeler waardoor de band meer contact met de baan krijgt (het effect van minder lucht in een F1 band). Deze apparaatjes gaan voor een 80 euro of meer over de toonbank en dat voor een vrij simpel ding.

De basis is een 50mm ronde staaf welke precies in een velg valt, helaas had ik niet zoiets op voorraad maar nog wel een paar oude koelkoppen welke ook 50mm zijn. Aan de kop moet dan aan 1 kant een oude wiel-as komen waar de velg oveheen schuift en aan de andere kant een soort van handvat. Om het geheel goed in de draairichting te blokkeren zit er van opzij 2 kleine schroeven die precies in de sleuven voor de plug koeling van de kop vallen

reamer6.jpg

reamer1.jpg

Voor het uitdraaien heb je een beitelplaatje nodig:

reamer2.jpg

Een uitsparing in de koelkop en eenhouder voor de beitel:

reamer3.jpg

Uitlijnen:

reamer4.jpg

Het beitelplaatje bleek alleen voor harde metalen te zijn, en ander beitelplaatje voor zachte materialen werkt veel beter:

reamer5.jpg

Uitlaat gaskoeler

Een oud project:

gascooler3.jpg

Na de aanschaf van een draaibank werd het tijd voor de ultime koeler. Een idee waar nog niemand opgekomen was en dus nergens verkrijgbaar is is gebruik maken van een aluminium tankdop. De dop steekt boven de body uit en vangt veel koelwind, en omdat de tankdop standaard voorzien is van een kamer moet dat optimaal gaan werken.

Het begin uit een grrot blok aluminium

fuelcap1.jpg

Na wat verdere werk:

fuelcap2.jpg

Weer wat verder en de originele plastic innsert:

fuelcap3.jpg

Op de tank:

fuelcap4.jpg

Clutch spring pre-tension meter

Altijd een probleem als je de Centax koppeling voor onderhoud uit elkaar haalt om hem weer goed afgesteld te krijgen. Een goede snelle meeting van de veerspanning kan het zoveel eenvoudiger maken. De basis is een meetklok die de diepte van de spanmoer meet. Tot zover alleen de tekening:

springtension.jpg

De meetklok kan tot op een 1/100e mm nauwkeurig meten en de constructie van de montage over de as doet dat in een rechte lijn wat met een schuifmaat nooit goed gaat.

Het apparaat is er maar nooit een foto van gemaakt en hij is diep in 1 van mijn tassen opgeborgen.

Zo, dat waren weer wat projectjes van de laatste tijd......

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanx!

Het houd je bezig en tegelijk is het leerzaam. Het volgende project staat alweer op stapel, een optie maken voor mijn draaibank om hem als een soor verdeel unit te gebruiken zodat ik onder vaste hoeken in een cirkel gaten kan boren en uitsparingen kan frezen..

Ik in het bezit van:
- simpele draaibank (Herman Buitelaar HMB300) met beperkte freesmogelijkheden
- een boorkolom
- elektrische figuurzaag
- dremel.

Daarnaast heeft een kennis een draai/frees combo staan met vele tools zoals bv. een verdeelkop

Over die gekoelde drukdop, hoe is het mogelijk dat het laatste beetje brandstof via het filter in die gekoelde dop komt? Het lijkt mij dat als de brandstof lager is als de gefilterde opname komt, er eerder lucht onder druk in de brandstofslang komt... Ik niet begrijp.

De brandstof loopt niet via de dop, alleen de uitlaatdruk zoals het normaal ook zit, alles zit gewoon hetzelfde. Door de drukgassen te koelen blijft ook de brandstof in de tank koeler.

Precies, was zelf niet helemaal duidelijk en haalde een paar dingen door elkaar.
De lucht die de tank op druk houd zorgt ervoor dat de brandstof door het filter naar de carb. gaat.

Hoe is dat dan te verklaren, dat elk laatste druppeltje gebruikt wordt..?

De motor zuigt ook nog!

Het is vooral de vorm van de tank en het soort filter die dat moten regelen. Daarom de schotjes om het schuimen te voorkomen en het putje in de tank waar het filter zit om al het laatste beetje te verzamelen en opgezogen in het filter nog de leiding in te krijgen. Maar ook al denk je dat alles opgezogen is zal het toch nog overal nattig van de brandstof zijn.

Even terug komend op de Spring pre-tension meter. Iemand had interesse en wilde meer weten dus had ik wat foto's geschoten.

De tool:

springtension1.jpg

Je schuift hem zo over de as en meet in een kaarsrechte lijn de afstand van de veer-moer vanaf de rand van de vliegwiel-moer.

springtension2.jpg

In de gauwigheid 2 optionele stukken er bij gemaakt:

springtension3.jpg

Waarvan 1 op de motor en de ander op de meter:

springtension4.jpg

En kan je de gap en de endplay meten:

springtension5.jpg

Bij het meten van de gap en endplay moet je het verschil van 2 waardes bepalen, aan de andere kant is 1 volle uitslag van de wijzer 1mm dus als ik met de gap een 3/4 uitslag heb zit ik op 0.75mm. Er zijn ook digitale meetklokken, die zijn wat duurder maar hebben de mogelijkheid om de meter op een nul-punt te zetten. Overigens kan je deze analoge meter ook op een 0 punt zetten door de wijzerschaal te verdraaien of met de 2 zwarte schuifjes de juiste punten in te stellen.

Nu deze een seizoen gebruikt te hebben moet ik zeggen dat het heerlijk werkt. Even een koppeling uit elkaar halen voor onderhoud of het overzetten naar een andere motor geeft een precies dezelfde koppeling weer terug vanwege de precisie waarmee de veer weer op te spannen is.

Laatst bewerkt:
Back