ProJed Messerschmitt BF 109 E

Discussie in 'Project models' gestart door Énke Blériot, 25 nov 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We zagen hem al langs komen in een ander topic en ik ga hier eea nog fff een keer de revue laten passeren zodat het er mooi compact bij staat....zal wel ergens goed voor zijn moet je maar denken.:eek::p

Het begin...

Al pratende over Ebenezers in BoB concept kwam de Messerschmitt langs ... van de bekende David Bottington

Het is geen Ebenezer maar een ProJed..een Profile Jedelsky

Hier het artikel:

11491.jpg 003.jpg 004.jpg 005.jpg 11491 (1).jpg

Tja..ik kon het niet laten...ik moest er zo nodig ook 1 hebben maar ja...hoe groot?

1:1 was natuurlijk het mooist....en dan bij de boer om de hoek bij het OHA veld stallen ....en met mijn ULV en PPL vliegbewijs mag je zoiets vliegen? Nou... zei de directie.... mooi van niet...

Dus dan toch maar wat kleiner. Die van het artikel is 30 inch = 750 mm maar das me nu net weer te klein.

Arthur vergrootte een paar tekeningen tot 1100 mm en 1250 mm span....ik ging voor de 1250 mm met een Weba Mach II een 2,5 cc race diesel..

2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De algemene beschouwingen

Zoals gezegd kreeg ik via Arthur enkele tekeningen op wat vergrote schaal...dat eerst maar eens tegen de wand geprikt...

Tja...welke motor wil ik er in...beter gezegd wat had ik liggen...

De keuze viel op de Webra Mach II een motor die 19000 toeren moet kunnen halen..

Webra Mach II page 1.jpg

Maar ja...dat is wel bij een wel heel erg klein propje....Al verder lezend stond daar dat de motor een 12 x 4 kan rondslingeren met 6000 toeren en wat het moet worden zal dus ergens in het midden moeten gaan liggen. Oh ja... de grote spinner neemt ook wat bladoppervlak weg dus ...

Nu is er ook nog zoiets als onderbuik gevoel ... hoe snel moet de kist gaan vliegen...ik moet het natuurlijk wel kunnen volgen en...je moet de Spittenezers en Hurrinezers ook een kans geven..zo ben ik dan ook wel weer..:p

Toch nog fff terug naar de afmeting....

....wanneer 750 mm bedoeld is als raket met een 1,5 glow dan moet 900 mm kunnen bij een 1,5 diesel..

En wanneer ik iets minder hard wil gaan dan...goed....ik dacht we gaan het gewoon proberen 1250 mm span...als het fff kan niet zwaarder dan bv een Impuls en dan die 2,5 Webra Mach II er op.

Tijd om de balsa voorraad er bij te pakken...

3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vleugel en staartvlakken

De vleugel als 1e aangepakt..het vooste deel van 10 mm en het achterste deel van 3 mm balsa. Op het voorste deel enkele lijnen getrokken ( afgeleid van het profiel) om wat grip te hebben op de dan volgende schaafbewerking.

Na het schaven en schuren van het voorste deel de zaak op de kop gelegd en het voorste - en achterste deel aan elkaar gelijmd. Eventuele dikte verschil ter plaatse van de naad komt daardoor aan de binnenzijde en dus uit het oog.

Dan al de ribben ( die allemaal gelijk zijn) op de tekening geprikt en de totale beplating er op gelijmd...

Overigens..de beide root ribben heb ik iets uit het midden gezet vanwege het glas/epoxy versterkingsbandje wat over de las komt....

Vervolgens alle ribben op lengte gemaakt en mbv een staaf tevens op gelijke hoogte gesneden...

Nou...dat lijkt toch verdacht veel op een Jedelsky profiel...

De helften ..die met een paar druppels lijm aan elkaar waren gezet ..weer gescheiden....wat scheef geschuurd en de V- stelling er in gebracht...

Dan nog een paar "lucht inlaten"...en 3 laagjes 25 grams glas/epoxy bandjes over de middenlas ter versterking...

De kielvlak/roer/stabilo en hoogteroer delen na het uitzagen van het contour een beetje "profiel" gegeven...

Om het geheel af te maken..de rolroeren er uit gesneden en waar nodig een stukje rib toegevoegd.....

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    ROMP

Deze is in tegenstelling tot een Ebenezer niet 1 platte plaat maar een holle romp

Met wat sjablonen..geknipt uit een extra tekening een plankindeling gemaakt...

En dan een beetje zaagwerk...

Met wat spantjes..de motordragers al in positie en de gestapelde contourdelen begint het al wat te lijken...Er zitten nu 2 contourlagen op...

Hier zitten alle 4 de contourlagen er in..en tijd om fff een pre view te doen...

De krachtbron met 20 cc tankje en de motorbouten zijn aan de achterzijde dmv een staafje 1 mm staaldraad gesoldeerd in de zaagsnede van de kop geborgd tegen verdraaiing...

De vleugel bevestiging er in en nog een schotje hier en een schotje daar en dan mogen de zijplaten er op...

De zijplaten aangebracht..de accu er in...en waar moest ook alweer de cockpit komen??

De scharnieren voor de rolroeren heb ik wat ingelaten en afgedekt met 0,4 triplex..

En het hoogteroer heeft penscharnieren...

Ramses en E.hof vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    DOOR HET ETSBAD... ZINKLAAG ER OP EN PRIMER EN SPUITPLAMUUR AANBRENGEN.

Of...

De kist is helemaal in de tissue gezet..samen met de spanlak geeft dat wat verharding van het oppervlak en vormt een mooie basis voor de spuiterij..

De bobbel aan de zijkant sluit straks mooi aan bij de relatief grote spinner.....

Ramses vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De finnishing touch

Wat kleurtjes gemengd van terpentine basis en waterbasis verf dat mengt dus niet..en dat is nu juist de bedoeling...

Het geeft een leuk effect voor de "cockpit beglazing" en de rest van de kist zit in de matte watergedragen verf....en omdat de ploeg van de spuiterij niet beschikbaar was eea met de rol gedaan...super strak!!

Na wat "paneel" tekenwerk met een watervaste fineliner van 0,7 mm en enige decals is dit het eind resultaat..

Met wat verschillende dia's props maar eens kijken hoe ik de Spits- en Hurricanes de loef af kan steken....Denk niet dat ik sneller ben maar ik hoop dat ze de kist zo mooi vinden dat ze vergeten te schieten...

Specs:
    - Spann:1250 mm
    - Motor: Webra Mach II 2,5 cc diesel
    - Tank: 20 cc
    - Besturing: rol en hoogteroer.
    - Startgewicht: 1270 gram
    - Maximale Ammo belading: 10 kg.;)
    - Benodigd vliegbrevet: Jagtgeschwader tfA mit Diesel erfahrung.

aurectar, renetl50, E.hof en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina