Proline pro-2 slash reparatie/onderhoud

Dag mede hobbyisten,
Vorig jaar toen ik nog in Amerika woonde heb ik een tweedehands proline pro-2 voor een heel scherp prijsje op de kop getikt.
Na er een paar keer mee gereden te hebben op 3s met een castle 5700kv motor (ja ik weet dat dat echt overkill is) is mijn differentieel gestript, en de hele auto ook heel vies geworden. Jammer genoeg zijn deze specifieke onderdelen niet in Europa te koop, dus heb ik op eBay een nieuw differentieel besteld samen met wat andere upgrades/onderdelen.
Ik heb tijdens het onderhoud/reparatie proces foto's gemaakt. Ik hoop dat mensen die nog nieuw in de hobby zijn er iets van leren, en stel vooral vragen!

Jonathan

232c8019f4f0e393764f2615ee0b0aed.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik begin met de voorkant, ik ga hier de voorkant schoon maken, en de originele caster blocks vervangen voor rpm caster blocks
70fe884d1a2d6f022c606f86481ae519.jpg


c3686551527715ad29d9496a05ffbf70.jpg


809697fa2d11c2a108ddaaae27b13a1f.jpg

Hier zie je aan de rechterkant de originele caster block, en aan de linkerkant de rpm caster block. Als je goed kijkt zie je dat de rechter een beetje gebogen is.

cf2945d31d3711bfd83126c86d10fe4d.jpg

Nu is de hele voorkant opgebouwd van rpm op de bulkead en de rod ends na :)

1ce4ba8956950453ad97a5eac5debad2.jpg

De voorkant ziet er weer mooi uit, en ik heb de schokdemper olie vervangen voor TLR 32.5w olie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu op naar de achterkant,
Hier moet het differentieel, en spurgear vervangen worden en de schokdempers krijgen nieuwe shock shafts.
5113de7bb65604f81abac338ab1cc91e.jpg

De transmissie ziet er nog wel oké uit, omdat ik die redelijk recent nog heb schoongemaakt.

175c4eeba371225d68cdc916f4662729.jpg

Dit is het kaalste differentieel dat ik in mijn tijd in de hobby ben tegengekomen

d9e7b9b83f66a75c2c950bf53bfd9073.jpg

Aan de linkerkant het differentieel met het plastic tandwiel die je in de proline performance transmissie aantreft. En aan de rechterkant het differentieel met het metalen tandwiel dat je aantreft in de geüpdate transmissie: de proline performance HD transmissie.

ce3eec6787ff5149683c4e63a9cdebd9.jpg

Dat ziet er beter uit.

c5608e6a6ad5abb49c7843708dbc9fdf.jpg

Aan de linkerkant zie je de oude shock shaft, en aan de rechterkant de nieuwe shock shaft.

73cc8b9d92b77ba608456fff33422b5c.jpg

Het plastic heeft zijn mooie kleur weer terug
 
Laatst bewerkt:
Het chassis,
De schoonmaak is bijna afgerond, ik moet alleen nog maar eventjes de stuurinrichting, esc mount, en andere chassis componenten schoonmaken.
ee825a134de0064c27420db16ee854f0.jpg

c99726ed075d52692592d90001e63248.jpg



De vorige eigenaar heeft jammer genoeg geen tape op de bodem plaat geplakt. Dit is een hele belangrijke tip: als je een laag aluminium chassis hebt, en alleen op asfalt of op een klei/ kunstgras baan rijdt hoef je niet je chassis af te plakken met tape, maar als je een basher bent (zoals ik) raad ik het aan om wel tape op je bodem plaat te plakken, want anders ziet je chassis binnen de kortste keren er zo uit.
4d7b59a1ddd1ad774c4e3f8b36a02609.jpg



971ab20761facf13fe70023d1cb3c2fb.jpg

De schroeven met de rode rondjes er omheen zijn dol gedraaid, dus ik kan ze niet vervangen voor rvs(zoals alle andere schroeven). Weet iemand hoe ik ze alsnog uit de stuurinrichting post kan krijgen?
657a98cb13885c5579d3cf24aaa92aac.jpg

Hier zitten de schroeven in vast.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zit daar loctite op, dus warm maken in sowieso een tip.
Soms kan je een torx bitje in de inbus tikken, en dan losdraaien, of met een dremel of iets dergelijks een gleufje in de schroef slijpen en met een platte schroevendraaier de schroef eruit draaien.
 
Het kopje van de schroef wegboren, als je dat voorzichtig doet, steekt er nog een stukje uit het allu. wat je dan met een tangetje kunt pakken en de rest eruit draaien.
 
Ik gebruik altijd de tip hierboven met de dremel en platte schroevendraaier. Werkt altijd! Misschien in combinatie met verwarmen.
 
Bedankt voor jullie tips Morgen ga ik mijn oude dremel weer uit de kast halen, en een nieuw set bitjes aanschaffen.
 
Back
Top