Prop berekenen

WillydeWoofer

Forum veteraan
Wie is er zo vriendelijk om de prop uit rekenen bij de volgende configuratie;
Vliegtuig Wot Trainer EP/GP van Chris Foss.
Motor Scorpion SII 3026
ESC HobbyWing 100amp
Ik krijg deze motor niet ingevoerd.

Wie is er zo vriendelijk om de prop uit rekenen bij de volgende configuratie;
Vliegtuig Wot Trainer EP/GP van Chris Foss.
Motor Scorpion SII 3026
ESC HobbyWing 100amp
Ik krijg deze motor niet ingevoerd.
Screenshot_20200520-211616.jpeg

Dit is op 4 cellen.
Als je op 6 cellen wilt denk ik dat je meer een motor moet hebben van kv~500

In de praktijk zal de stroom iets lager zijn denk ik, net als het toerental en de stuwkracht.
Waarom op 4S is mijn vraag dan?
Je hebt ook 6S pakketten, dan is je stroom stukken lager en je vliegtijd dus langer.
En dan inderdaad iets van 500Kv

GJ

In de praktijk zal de stroom iets lager zijn denk ik, net als het toerental en de stuwkracht.
Waarom op 4S is mijn vraag dan?
Je hebt ook 6S pakketten, dan is je stroom stukken lager en je vliegtijd dus langer.
En dan inderdaad iets van 500Kv

GJ
Dat is ook mijn ervaring ja. Praktijk is iets lager. Wel een mooi uitgangspunt.....

De fabrikant adviseert een motor op 4s.

Kun je daar zomaar van afwijken? Wordt het toestel dan niet te zwaar. Past de accu wel? Is de cg nog wel goed te krijgen. Wordt de prop dan niet te groot?

Lipo's van 6 cellen heb ik ook een paar. Deze kunnen ook in toekomstige vliegtuigen.

Ik heb ook een AXI 4120/14 660kv en een AXI 4120/20 465kv
En een aantal motoren met 375kv.

De fabrikant adviseert een motor op 4s.

Kun je daar zomaar van afwijken? Wordt het toestel dan niet te zwaar. Past de accu wel? Is de cg nog wel goed te krijgen. Wordt de prop dan niet te groot?

Lipo's van 6 cellen heb ik ook een paar. Deze kunnen ook in toekomstige vliegtuigen.

Ik heb ook een AXI 4120/14 660kv en een AXI 4120/20 465kv
En een aantal motoren met 375kv.
Motor 10 procent van het totaalgewicht, accu 20%.
Als je dat een beetje als basis houd komt het wel goed

Bekijk bijlage 373923
De axi op 6 cellen lijkt wel aardig oké

Dat komt goed uit, want die loopt als een trein. Ze klinken ook erg goed. Ik heb er een uitgeleend aan een vriend.
Misschien is Turnigy SK3 net zo goed, maar ik heb een paar keer AXI, O.S. en Scorpion zeer gunstig kunnen kopen.
Hierdoor was ik maar een paar tientjes meer kwijt. Je kunt heel lang met een motor doen. Als de as ooit krom is, zet ik
er een nieuwe in. Vaak bestel ik er meteen een reserve as bij. Iedereen doet het zo´n beetje op zijn eigen manier.
De vliegtuighobby trekt mij letterlijk door het corona tijdperk heen.

We roepen Jip en Janneke er even bij;

Het was toch zo? Voltage x Ampere (stroom) = Wattage (verbruik)

In deze situatie wordt het voltage verhoogt van 4 cellen naar 6 cellen. Daardoor gaat het aantal amperes naar beneden.
Het voordeel daarvan is, dat je langer kunt vliegen en dat de aandrijflijn minder heet wordt ?

In zekere zin klopt het wat je zegt, de propeller moet dan wel aangepast worden aan het toerental

In zekere zin klopt het wat je zegt, de propeller moet dan wel aangepast worden aan het toerental

Oke, ik wacht heel even. Ik meen dat ik die motor net heb uitgeleend. En die vriend heeft hem gisteren ingebouwd.
Die ga ik niet terug vragen. Anders neem ik de Scorpion 3026 wel.

Uhhhh...
De prop hoeft niet aangepast te worden.
Dat is alleen als je met dezelfde motor op meer cellen gaat vliegen.
Je proptoerental zal rond die 10000 toeren moeten blijven en dat is dan op 6S een 500 Kv motor.

GJ

Uhhhh...
De prop hoeft niet aangepast te worden.
Dat is alleen als je met dezelfde motor op meer cellen gaat vliegen.
Je proptoerental zal rond die 10000 toeren moeten blijven en dat is dan op 6S een 500 Kv motor.

GJ

Die 10.000 toeren zag ik in een schema staan.

Op advies van Gerben wil een Fiala of Xoar prop nemen. Weten jullie welke prop ik dan moet hebben?

Die 10.000 toeren zag ik in een schema staan.

Op advies van Gerben wil een Fiala of Xoar prop nemen. Weten jullie welke prop ik dan moet hebben?
Gewoon een normale (apc) propeller. Fiala en dergelijke zijn prijzig. Om te leren vliegen maakt het niets. Als je over prestaties en snelheid hebt, word het weer anders.
Wel even balanceren ter controle, maar dat wist je misschien al wel.

Back