Prop breekt bij landing

Mijn wing, Ele-Bee van Windrider, met duwprop, vliegt fantastisch! :D
Hij heeft één groot nadeel : bij elke landing breekt de prop, of in het beste geval breekt de motorbevestiging. :evil: :cry:
Oorspronkelijk was de wing voorzien van een speed400 met gunther prop. Vanwege het tamme karakter heb ik er een brushless met camprop 6-5,5". :wink: En nu ben ik de beste klant van de proppenwinkel !!! :lol:

Heeft er iemand een oplossing ?

Simpelste oplossing: Het model vangen / uit de lucht pakken. ;)

Structurele oplossing: Je motorsteun sterker maken en een harde rem programeren op je regelaar indien mogelijk. Cam propjes blijven altijd breken, ongeacht de voorzorgsmaatregelen. Zorg dat je er een stel op voorraad hebt. :)

is een propsaver niet mogelijk dat scheelt altijd
met duwprop komt er ook geen trekkracht aan de elastiek dus het moet kunnen

Structurele oplossing: Je motorsteun sterker maken en een harde rem programeren op je regelaar indien mogelijk.

Hé Jorrit,

Heeft de rem functie ook zin bij gewone props? Het leek mij alleen voor klap-props! 8O
Ik heb die rem volledig uitgeschakeld, kan dat mijn probleem veroorzaken?

Die propsaver ga ik ook eens proberen! Maare... met of zonder rem??? :roll:

Je propeller blijft draaien door de vliegwind, waardoor je altijd gegarandeerd met een tip de grond raakt bij de landing. Als je een rem ingesteld hebt zal de propeller zo goed als stil blijven staan, zo niet dan wordt hij flink afgeremd en zal hopelijk bij aanvang van de landing stoppen met draaien. Op die manier is de kans aanzienlijk kleiner dat de prop breekt. Mocht hij helemaal stil komen te staan (afhankelijk van de remkracht en snelheid van binnenkomen) en een tip wijst naar beneden, geef dan iets gas in de hoop dat hij horizontaal eindigt.

Het is een beetje trail & error, maar mijn Pr2 (Sp400 pylon model) vlieg ik ook op deze manier.

Pas op, de rem van een regelaar is alleen om een klapprop te stoppen om hem daarna te laten inklappen. De rem functie duurt gemiddeld maar iets van een fractie van een seconde, net lang genoeg om de prop te laten inklappen. Een normale prop stopt ook wel, maar na die korte rem periode gaat hij weer draaien door de wind.

damax zei:
Structurele oplossing: Je motorsteun sterker maken en een harde rem programeren op je regelaar indien mogelijk.

Hé Jorrit,

Heeft de rem functie ook zin bij gewone props? Het leek mij alleen voor klap-props! 8O
Ik heb die rem volledig uitgeschakeld, kan dat mijn probleem veroorzaken?

Die propsaver ga ik ook eens proberen! Maare... met of zonder rem??? :roll:
Remwerking van stilstaande gewone prop is aanzienlijk kleiner dan een mee draaiende prop.
Stilstaande prop + goedwerkende propsaver geeft minder risico op prop breuk vooral als je de prop probeerd horizontaal stil te zetten.
Maar als je niet goed uit komt voor je landing kan je beter je prop riskeren als je vliegtuig .8)
Ik vlieg dan ook bijna altijd met rem in geschakeld. :D

michiel b zei:
Regelaar kan wordt ook erg heet als de regelaar maar blijft remmen, terwijl de prop niet tot stilstand kan komen.
Weet je dat zeker?
Die rem werkt alleen door het kortsluiten van je motor.
Als je regelaar dan heet wordt(wat ik niet geloof) dan moet de benodigde energie uit de accu komen en niet uit een stilstaande motor.
Mijn regelaar blijft de prop in ieder geval stil houden tot ik weer gas geef.
Het is wel makkelijk te controleren door het stroom verbruik te meten tijdens het remmen en de temperatuur van de regelaar in de gaten te houden :idea:

Het leek mij toch ietsje anders te zijn... :?
Een brushed motor rem je door het kortsluiten van beide polen.
Anders is het bij brushless motoren. Die worden geremd door de windingen onder spanning te houden i.p.v. bij normaal bedrijf met een draaistroom te sturen. :wink:
Daaruit volgt dat bij brushed motoren de remwerking nauwelijks batterijstroom vraagt terwijl bij brushless
wel degelijk tijdens het remmen behoorlijk wat stroom moet worden verwerkt. (*) :!:

(*) Uit mijn leerboek fysica anno 1975.

cdrom flyer zei:
michiel b zei:
Regelaar kan wordt ook erg heet als de regelaar maar blijft remmen, terwijl de prop niet tot stilstand kan komen.
Weet je dat zeker?
Als je regelaar dan heet wordt(wat ik niet geloof) dan moet de benodigde energie uit de accu komen en niet uit een stilstaande motor.
Misschien heb je het toch niet helemaal gelezen.
De ESC Sluit bij het remmen idd alle motordraden kort. De stroom die dan door de regelaar loopt is behoorlijk hoog. Dus de warmteontwikkeling ook.
Als de prop stilstaat is er uiteraart geen warmteontwikkeling meer. (of de rem nu ingeschakeld is of niet.)

Dus de warmte van het remmen komt uit de motor, niet de accu.

Het wordt een heel ander verhaal, als je een contnue stroom door 1 fase laat lopen. Actief remmen zeg maar. Ik dacht dat dit niet in de modelbouw gebruikt werd, maar weet dit niet zeker.

Hoi,

het is zelfs zo dat als je remt met je brushless regelaar en je accu en ontvanger afkoppelt, dat hij dan nog steeds op de rem staat... ongeacht of er nou stroom op de zaak staat of niet

Probeer het maar eens...

Ook kortsluiten van de draden door er 2 of 3 tegen elkaar aan te drukken resulteert in remmen van de motor.

Groeten

Bij sommige merken props (APC?, Graupner?) wordt aangeraden ze een nachtje in (warm?) water te leggen of zelfs even te koken zodat er water in de props komt waardoor ze taaier worden.

michiel b zei:
cdrom flyer zei:
michiel b zei:
Weet je dat zeker?
Misschien heb je het toch niet helemaal gelezen.
De ESC Sluit bij het remmen idd alle motordraden kort. De stroom die dan door de regelaar loopt is behoorlijk hoog. Dus de warmteontwikkeling ook.
Als de prop stilstaat is er uiteraart geen warmteontwikkeling meer. (of de rem nu ingeschakeld is of niet.)

Dus de warmte van het remmen komt uit de motor, niet de accu.

Het wordt een heel ander verhaal, als je een contnue stroom door 1 fase laat lopen. Actief remmen zeg maar. Ik dacht dat dit niet in de modelbouw gebruikt werd, maar weet dit niet zeker.
Ik heb even gemeten of de remwerking invloed heeft op de accustroom en dit is niet het geval.
De remwerking is na het loskoppelen van de accu echter wel verdwenen.
Ik ging echter voorbij aan de mogelijkheid dat de prop door blijft draaien tijdens het remmen van de motor.
De motor leverd dan wel energie welke in de regelaar gedissipeerd word.
In dat geval lijkt het mij ook verstandig de remwerking uit te schakelen. :D

Hij heeft één groot nadeel : bij elke landing breekt de prop, of in het beste geval breekt de motorbevestiging.

Ik denk dat ik er nu wel uit ben!
Eerst geëxperimenteerd met de motorrem, aan , uit , beetje aan, beetje uit. Maar ik kwam er niet meer uit. :roll:
Dan heb ik een skeg geplaatst net vòòr de schroef op de onderkant van de wing. De schroef werd gespaard maar het ding vloog niet meer; probleem met de CG. :roll:
Dus de skeg eraf en een propsaver erop. Ook nu werd de prop gespaart, maar je moet hem wel elke keer gaan zoeken, én een voorraad elastiekjes op zak hebben. :roll:
De uiteindelijke oplossing was veel eenvoudiger : landen op het stuk niet afgemaaid gras, dit gaf geen enkel probleem meer. :D

ron van sommeren zei:
Bij sommige merken props (APC?, Graupner?) wordt aangeraden ze een nachtje in (warm?) water te leggen of zelfs even te koken zodat er water in de props komt waardoor ze taaier worden.

Ik kan me herinneren van mijn LB-Tijd dat we de props altijd kookten. Daardoor kon je ze zonder problemen alle kanten opbuigen. Voor mijn RC-kist met Permax 680 en 12/8 prop werd dit door de modelbouw winkel afgeraden. Terecht? Of willen we meer propellors verkopen :wink: ?

Als een prop kookt en hem daarna kan buigen moet je je vragen beginnen stellen over de sterkte denk ik. Hij kan mischien nog wel gebalanceerd zijn maar als je bladspoor ontregeld geraakt door plooien van je prop kan je ook trillingen krijgen met alle gevolgen vandien.

Back