prop eraf tijdens vlucht en de spinner zat nog om de as

• Topicstarter Topicstarter electrovlieger
  • Startdatum Startdatum
E

electrovlieger

Guest
Vanavond tijdens het vliegen met mijn easystar hoorde ik een soort van plof en wat ik ook deed, geen vermogen meer. De easystar geland en gekeken wat er aan de hand was. De prop was erafgevlogen, op zich niets bijzonders maar wat mij meer verbaasde was dat de spinner nog gewoon om de motoras zat(praktisch onbeschadigd). Dit vond ik erg vreemd.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt en hoe kun je dit voorkomen in de toekomst?

Laat me raden, günther?
Is me al heel vaak gebeurd, heel normaal, bij een andere prop nooit gehad/gezien.

inderdaad, het was een Gunther.

Dus een andere prop zou de oplossing zijn.

Bedankt voor de info :D

een gunther met een resetve gunther in je zakken.

is is en blijft een erg efficient fijn propje.

Als die guntherprop zo maar doormidden gaat dan is er al ergens iets niet goed gedaan. Ofwel is de motor as dan te dik waardoor het zwarte spinnertje te ver opgerekt wordt waardoor er spanning op de prop komt en dit breekt. Een andere mogelijkheid is dat de motor teveel toeren maakt en de prop uit elkaar getrokken wordt. Een gunther is in dat opzichte tot 13-14000 toeren veilig. Bij 15000 toeren loop je het risico dat hij uit elkaar klapt. Een andere mogelijkheid is dat de prop al eens ergens tegen aan gekomen is of op een andere manier beschadigd is geraakt.

De easystar was een RR, dus met servo's, regelaar, motor en prop reeds voorgemonteerd. Misschien dat er in de fabriek al iets is beschadigd. Als ik het goed begrijp dan voorkomt een goed gemonteerde spinner dat er extra spanning op de prop komt? Hoe moet ik dan dan zien. Die prop wil naar voren dus het lijkt me dat de spanning alleen maar minder kan worden aangezien de spinner bij de easystar achter de prop zit, of zie ik dit verkeerd?

Het is een 6V 400 motortje die ik met een accu van 7 cellen vlieg (8,4V). Zou deze combinatie een te hoog toerental kunnen veroorzaken?

Niemand die hier iets zinnigs op kan zeggen, of wagen de heren deskundigen zich niet meer aan de theorieen achter het vliegen 8)

Hoi electrovlieger,
ik heb de zelfde setup op m'n ES , ook 7 cellen. Sinds 2 weken heb ik er een andere prop op zitten , een cam speed prop 13x13, en dit is een wereld van verschil. Nu kan ik veel makkelijker hoogte winnen, en met meer wind kan er gevlogen worden.
De vliegtijd is nagenoeg hetzelfde. Dit is mij aangeraden door de lokale HS te ridderkerk. En ik had dit veeeeeeel eerder moeten doen.
Succes verder.

Wat wil je dat we je wijs maken........... 8)

Nu weer effe serieus.
Die setup zal idd niet teveel toeren maken. Ik hou het dan maar op het verkeerd monteren van de prop. Als eerste moet je de prop van het spinnertje afhalen om hem dan omgekeerd er weer op te duwen en dan moet alles nog eens op de motoras geduwt worden. Tijdens een van deze acties is denk ik het middenstuk van de prop beschadigd geraakt en later helemaal doorgescheurd onder het draaien. Die beschadiging hoeft niet direct zichtbaar te zijn, maar door het volgas draaien van de motor wordt er toch met behoorlijk wat kracht aan getrokken waardoor die zwakke plek het begeeft en de prop uit elkaar spat.

jerp zei:
Hoi electrovlieger,
ik heb de zelfde setup op m'n ES , ook 7 cellen. Sinds 2 weken heb ik er een andere prop op zitten , een cam speed prop 13x13,

Met 13x13 bedoel jij centimeters neem ik aan? :D

Het is gebruikelijk dat propeller maten in inches worden genoteerd dus heb je een 5,1x5,1 propeller (een "vierkante"prop).

jerp zei:
Hoi electrovlieger,
ik heb de zelfde setup op m'n ES , ook 7 cellen. Sinds 2 weken heb ik er een andere prop op zitten , een cam speed prop 13x13,

Met 13x13 bedoel jij centimeters neem ik aan? :D

Het is gebruikelijk dat propeller maten in inches worden genoteerd dus heb je een 5,1x5,1 propeller (een "vierkante" prop).

6-4' Graupner prop nu hier

Let op: het beginners gehalte daalt wel sterk vliegt nu sneller maar iets minder trekkracht

Hoi electrovlieger,

uhh....ja ik bedoelde cm, in inches zou ik geen staartstuk meer hebben.. :lol:
De inchmaat die er op bedrukt staat is ; 5,2-5,2.

Succes met vliegen verder,

electrovlieger zei:
Het is een 6V 400 motortje die ik met een accu van 7 cellen vlieg (8,4V). Zou deze combinatie een te hoog toerental kunnen veroorzaken?
Hoi, zal mijn EZ-propellor ervaringen hier ook even droppen :D

Ik vlieg met de MPX prop, die zat er bij mij al standaard bij (tegenwoordig zoals ik begrepen heb standaard op alle Easystars).
Prop schijnt volgens modelbouwzaak een iets hoger redement te hebben dan de Gunther die voorheen standaard bij de EZ zat.

Mijn EZ heeft al vele uren probleemloos gevlogen, ook met standaard motortje, op 8 cellen 8)

Moet wel zeggen dat ik maar zelden vol gas vlieg, met starten en soms tijdens het vliegen. EZ heeft al heeeeeeel veel meegemaakt (heb ermee leren vliegen, zonder hulp van een leraar die 'm kon redden), heeft ook een zware crash gehad (na wegvallen ontvangst tijden luchtfoto experiment), in een bos via allerlei takken naar beneden 8O In tegenstelling tot de EZ zelf (staart eraf) heeft de propellor alles zonder schade doorstaan.

M'n broer daarintegen heeft een scheurtje in een blad gehad (die had wel Gunther prop, 400 motortje op 8 cellen) waarna de prestaties zo bedroevend werden dat er snel een nieuwe op gezet is (was nauwelijks meer in de lucht te houden), in dit geval ook een MPX, waar ik ook mee vlieg dus (Verspaget heeft er een doos vol van staan, €1,95/stuk).

Hij is ook tevreden met de MPX prop, het iets hogere redement is (door ons) niet merkbaar:
:arrow: Geen merkbaar verschil in prestaties tijdens samen vliegen (één EZ met MPX en één EZ met Gunther)
:arrow: Door m'n broer geen verschil merkbaar met huidige MPX prop t.o.v. Gunther die er voorheen op zat

Wellicht dat een ervarener vlieger met meer "Fingerspitzengefühl" verschil in prestaties kan merken, wij dus niet. Wat levensduur betreft wint de MPX prop het in ons geval van de Gunther :P

Ik hoop dat je er wat aan hebt, misschien tijd voor een forse investering :?: :?: :?: (van bijna 2 euro ;))

Hallo allemaal :D

Bedankt voor de reacties, ik heb zelf een paar Gunther propjes gehaald bij de modelbouwzaak (altijd handig om wat reserves te hebben). Voorlopig kan ik vooruit met de Gunthertjes. De tips van de andere props voor meer vermogen zal ik zeker in mijn achterhoofd houden. Nu eerst lekker ervaring opdoen met vliegen en als het najaar aanbreekt de easystar wat oppimpen met meer power 8) zodat ie met hardere wind ook goed kan vliegen. Maar ik moet zeggen dat ie het met de standaardsetup ook prima doet met een stevige wind, dus we kunnen voorlopig vooruit :D

Graupner camfolding prop 4.7x2.3 (tegenwoordig 2.4) draaien ook goed op 280's maar volgens mij heb je een 400.
Dan zal je een maatje meer moeten nemen. Zijn wel heel efficiente propjes.
Model zal er wel iets sneller door vliegen op volgas.

of gewoon normal campropjes erop zetten.

Op dit moment zijn er 2 goede vervangers voor de gunther prop, dat is als eerste de nieuwe prop van multiplex en daarnaast heeft camspeed (graupner) ook een prop uitgebracht die op de Gunther lijkt. Er is weinig tot geen verschil merkbaar in het vliegen. Dus alleen de aankoopprijs zal het moeten doen.

Back