prop grote voor piaget

het vorige probleem is opgelost, maar nu word mijn motor op 3s heel warm, ik denk dat het door de prop grote komt.
std grote: 8x3.8
beginnen met lezen vanaf post #8

ik heb net een stukje gevlogen met mijn hobbyking piaget, en alles ging goed.
hij is een beetje underpowerd op 2s, dus maar op 3s(vliegt std ook op 3s, maar die zat in de lader)
ik hed hem nog zelf nog niet gevlogen op 3s, dus had ik hem alleen even vast gehouden om te kijken hoeveel verschil er in zat.
maar toen schoot mijn prop er af(ik deed het gas open, en hij vloog gewoon weg)
is dit normaal, of licht het aan de rubberen ring of iets dergelijks?
het is een 8x3.8 prob, ik weet niet welke motor, maar zal rond de 1000-1500 kv liggen met 18a esc.
dit lijkt mij namelijk niet handig tijdens het vliegen...

gr mack

Laatst bewerkt:
Forumtipje, of eigenlijk twee:
Geef woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
Als je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.

Een prop draait zich meestal vast dus zou niet zelf los mogen lopen.
Of er zit ergens iets niet goed of je moet hem toch strakker vast draaien.
Eventueel een druppie zachte loctite. Maar dat zou normaal niet nodig zijn.

Of loop je complete adaptor van de as af?

Beter fototje plaatsen van je prop montage.

Een prop draait zich meestal vast dus zou niet zelf los mogen lopen.
Bij montage op een prop saver draait een prop zich niet vast.

Is die rubber ring nu doorgebroken of nog heel?

Een Piaget op 3S? Volgens mij maakt je motor teveel omwentelingen per minuut (opm) waardoor je prop van de prop saver afschiet wanneer je je toestel vasthoudt (zeker als je prop niet uitgebalanceerd is). In dat geval krijgt je rubber ring de volledige trekkracht te verwerken, als je vliegt moet die rubber ring veel minder trekkracht weerstaan.

Indoor toestellen worden normaal gezien op 2S gevlogen: 7,4 V x 1000 kV = 7400 opm
Op 3S: 11,1 x 1000 kV = 11100 opm

Is je Piaget underpowered op 2S? Neem dan een 2S accu met een hogere capaciteit (kan je bijdezelfde C waarde voor ontladen meer stroom trekken), en spaart tegelijk het gewicht van een extra cel uit.
Ik vermoed dat ie underpowered is omdat je setup vrij zwaar is. In ieder geval heb je een heel zware (ook in gewicht) ESC van 18A en bijgevolg ook een zware 3S accu...

Hoe lichter je gaat, hoe beter het vliegt!

Ik vlieg indoor toestellen met een Turnigy 2204 met 8 x 4,3 prop op 2S 180 mAh en 240 mAh lipo's (gewicht rond 125 gr) met een 6A ESC.
Dezelfde motor heb ik op een parkjet staan (gewicht 200 gr) met een 5 x 5 prop op 3S 800 mAh met een ESC van 10A.
Beide toestellen vliegen perfect en de prop blijft op beide toestellen zitten (al is de parkjet een pusher, dus die duwt zichzelf op de propsaver)

<edit>
Heb net even de specs nagelezen op de HK site. 2S kan dus, al wordt 3S ook aangegeven (zou ik eventueel voor outdoor overwegen)
Gewicht van zo'n Piaget is blijkaar toch wel rond de 200 gr. Er wordt wel aangegeven om een 9 x 5 prop te gebruiken, terwijl jij een 8 x 3,8 prop hebt: je prop is dus kleiner en heeft minder spoed dan wat er wordt aanbevolen...
9 grams servo's en een 800 mAh 15 C accu staan in de specs: te zware servo's (5 gram voldoet, ook voor buiten) en te lage C waarde (een 30C 4 à 500 mAh kan perfect)

Laatst bewerkt:
ik heb vlieg alleen buiten(windstil), en de prop, vloog er vanaf toe ik hem in de hand had...
ik zal vanavond rond 7uur(dan is het hier altijd windstil) eens probeeren.
ik heb een 350-500-800ma(2s), dus daar kan ik wel even mee proberen, ik heb dan helaas het zwaarte punt niet meer goed, dus dat is dan even schuiven, ik ga strax ook even de 3s proberen, kijken hoeveel verschil het maakt met vliegen...

maakt de andere maat prop zo veel uit?

ik heb vlieg alleen buiten(windstil), en de prop, vloog er vanaf toe ik hem in de hand had...
ik zal vanavond rond 7uur(dan is het hier altijd windstil) eens probeeren.
ik heb een 350-500-800ma(2s), dus daar kan ik wel even mee proberen, ik heb dan helaas het zwaarte punt niet meer goed, dus dat is dan even schuiven, ik ga strax ook even de 3s proberen, kijken hoeveel verschil het maakt met vliegen...

maakt de andere maat prop zo veel uit?

Let op met experimenteren met de heel kleine accu's. De C-waarde moet dan voldoende groot zijn! Als je combinatie prop motor teveel stroom trekt (en je ESC is voldoende groot) heb je problemen.

Die prop maakt een groot verschil. En voor shockfliers kan je beter nog één maat groter nemen dan voorgeschreven.

net even gevlogen.
en het ging perfect, gen los schietend propeller o.i.d.
denk dat het door mijn vorige propsaver kwam, heb nu namelijk een ander, e geen probleem.
de ring o ring was uitgelubert:rolleyes:

welke prop randen jullie dan aan?
de motor word ook heel warm op 3s...
de c rating is 20c van de 3s, en van de 2s zijn 20-30c

de motor word ook heel warm op 3s...

Motor is niet geschickt voor 3S op deze shockflyer (ook al schijven ze dat)

Op een shockflyer hoort een 2S setup met grote prop om langsam te kunnen vliegen.
Ga je op 3S vliegen moet je met de prop 2 maten terug en dan is de prop te klein om langsam te kunnen vliegen.
Blijf je met de grote prop vliegen loop je de kans dat je motor in rook op gaat en/of de regelaar.

Mvg Johan

Back