prop keuze 2900 kv motortje

• Topicstarter Topicstarter japser
  • Startdatum Startdatum
J

japser

Guest
Hoi Allemaal,

ik heb een motortje gekocht van 2900 kv nl de volgende,

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4211

alleen geen idee wat voor prop ik er op kan monteren, wel een speed cam prop van graupner geprobeert 5,2 x 5,2 en een 4,7 x 4,7 maar in beide gevallen wordt de motor toch erg warm.

waar moet ik op letten en waar kan ik zo'n handig programmatje vinden om deze berekeningen te maken.

overigens de motor wordt of is gemonteerd op mijn easystar, en gaat op 3 cellen lipo's draaien.

graag jullie reactie's

groetjes jasper.

Hoi Jasper...

Als ik de specs van een dergelijke motor lees dan denk ik dat hij amper geschikt is voor je easystar.
De motor kan namelijk maar 12 amps max doen, wat erg weinig is. Een motor van dat gewicht die rond de 30 amps kan doen is geschikter.

Je zult dus een prop moeten kiezen die binnen of rond die 12 amps blijft.
Door 3 S lipo te gebruiken kom je onbelast rond de 31000 toeren te zitten, wat erg veel is. Wanneer je dan ook nog rond die 12 amps moet blijven kom je uit op erg kleine propjes.
Deze kleine propjes.. (kleiner dan de 4,7x4,7 wat overigens een speed propje is) hebben weinig rendement meer op een easystar omdat deze dan half achter je romp ziten en amper lucht kunnen krijgen.

Als testervaringen staat er ook onder de motor dat hij enerzeids wordt gebruikt in combinatie met een gearbox en in de andere combinatie op een Swift, welke volgens mij iets meer licht kan krijgen en sneller wil vliegen.

Misschien dat er mensen zijn die daadwerkelijk ervaring hebben met een dergelijke motor en positievere dingen kunnen vertellen... Laten we het hopen.

Mvg, Vincent

Nog even een toevoeging..

Motoren met dit KV die wel amperes kunnen doen.. en dus een redelijke prop zijn motoren als HET-RC, MEGA en WARP.

Veel andere mensen gebruiken een lagere KV motor zoals een "fietsbel" welke door zijn lagere KV een grotere prop kan doen en dus effectiever zijn lucht verplaatst.

Ook ken ik uit mijn omgeving de ervaring met de AXI buitenloper (Klonen hiervan kunnen natuurlijk net zo goed :D ) 2208/20 welke rond de 16-20 ampere zou kunnen doen en de Easystar met redelijke prop nog hard omhoog helpt.

Bijvoorbeeld deze optie van UH:
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4908
Op 3 cellen kan hij nog een 7x4 prop doen.. wat vrij netjes in op een easystar.

Hey Jasper, die motor die je hebt gekocht doet het wel perfect als vervanger in een easy glider electric. Leg 'm niet te ver weg. :!:

Ik heb op m'n easy star een 3500 Kv op 2S2P lipo-pakket zitten, prop 6*3 APC, 30 amps en slechts 50 meter vertikaal, dan is de snelheid er echt uit. 45° blijft hij wel strak aanhouden.

Als je echt vertikaal wil gaan met een easy star, reken dan maar op een 45 amp.

Dit motortje is dus wel een prima keuze voor de Easystar.

Ik vlieg dit motortje in een Swift met een Graupner CAM speedprop 4x3: power te veel, verbruik rond de 12 amp, motor krijgt veel koeling en wordt dan ook helemaal niet warm. Ik denk dat deze setup zelfs een leuke budget-keuze zou kunnen zijn voor een niet te snelle Funjet, al weet ik niet of zo'n klein propje dan nog wel genoeg wind kan oppakken achter de romp.

Dit motortje, eventueel de 3800 kv-uitvoering, lijkt mij op 2 cellen met de originele Gunter-prop ideaal voor een Easystar; het wordt dan een efficiente vervanger van de speed 400. Veel sneller zal het niet worden (wel wat natuurlijk), maar dat heeft een Easystar ook niet nodig; m'n zwagertje vliegt zo'n ez met een fietsbel op 3 cellen en alles meer dan halfgas is zinloos op zo'n kist (ik kan 't weten, ik heb zelf een ez gehad op de originele aandrijving).

Mijn tip: zet er een 2S-lipo in op 6/7 cellen nimh

japser zei:
alleen geen idee wat voor prop ik er op kan monteren, wel een speed cam prop van graupner geprobeert 5,2 x 5,2 en een 4,7 x 4,7 maar in beide gevallen wordt de motor toch erg warm.

waar moet ik op letten en waar kan ik zo'n handig programmatje vinden om deze berekeningen te maken.

overigens de motor wordt of is gemonteerd op mijn easystar, en gaat op 3 cellen lipo's draaien.

graag jullie reactie's

groetjes jasper.
Als je de stroom meet dan weet je al veel meer.
Prop zo groot mogelijk voor het rendement en bij een easystar is dat niet zo groot.
Waarom 3 cellen bij een zo hoog kv.
Gewoon 2 cellen en een paar props met verschillende verschillende spoed uit testen en de stroom meten.
En zoals al opgemerk zal deze motor best voldoen tenzij je verticaal wilt gaan. :wink:

cdrom flyer zei:
japser zei:

graag jullie reactie's

groetjes jasper.
Als je de stroom meet dan weet je al veel meer.
Prop zo groot mogelijk voor het rendement en bij een easystar is dat niet zo groot.
Waarom 3 cellen bij een zo hoog kv.
Gewoon 2 cellen en een paar props met verschillende verschillende spoed uit testen en de stroom meten.
En zoals al opgemerk zal deze motor best voldoen tenzij je verticaal wilt gaan. :wink:

helemaal mee eens
op 2 cellen in deze kist kan je sowieso niet zo veel fout doen
als ie op de originele Gunter dan lekker vliegt en niet te warm wordt, zit je goed

Back