Prop keuze

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Omit67, 7 aug 2014.

  1. Omit67

    Omit67

    Lid geworden:
    8 jul 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Oldenzaal
    Hallo,
    Ik ben in het bezit van een rascal 110.
    Hiervoor zit een dle30.
    Totaal gewicht van 8 kg, meet nu met een 20x8 carbon 9,2 kg thrust.
    Om geluidsniveau omlaag te brengen zit ik te denken aan een 3 blad van biela, carbon van 18x10.
    Echter heb ik geen idee wat er zal gebeuren als ik ga slepen met de kist.

    Wie o wie kan my van nuttige tips voorzien.

    Groet harald
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Even ter meer info, wat voor een uitlaat zit erop?
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Naar wat ik begrepen heb zijn Biela props minder efficiƫnt dan bijv. een Engel super silence of Mejzlik.
     
  4. Omit67

    Omit67

    Lid geworden:
    8 jul 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Oldenzaal
    @ serge

    Een vierkamerdemper van krumscheid.
    Prop nu is van mezjlik
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Een 18x8 mezjlick 2 blad is optimaal. Je zou dan een 19x10 mezjlick 2 blad kunnen plaatsen hiermee druk je de toeren maar zal het trekkracht ongeveer gelijk blijven .
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb op die van mij een Mejzlik 18x8 maar heb er ook een reso op. DLE zegt: "Suggested Propellers: 18x8, 18x10, 19x8 & 20x8".
    Een 18x10 3-blad lijkt mij veel te zwaar voor deze motor. Solo zal het prima gaan maar je zult weinig toeren maken. Dat is heerlijk stil maar je beschikt niet over het topvermogen van de motor.
    Een 18x8 3-blad zou dan logischer zijn

    Ik heb zelf het idee dat een DLE30 relatief veel vermogen heeft, maar daarvoor ook relatief veel toeren moet maken. Dat kan ook niet anders. Als je wilt slepen heb je die toeren gewoon nodig.
    Enige alternatief is meer cilinderinhoud of een motor die minder toeren draait zoals een Zenoah
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoeveel toeren draait de motor als ik het vragen mag?
    Het beste sleept het bij 120 km/h propwind.
    Bij een 8 inch spoed moet je volgens mij boven de 10.000 toeren zitten.
    Bij 7500 toeren moet je een 10 inch spoed gebruiken.

    Anders is er erg slecht mee te slepen althans de grotere modellen.
    Je zit dan erg snel aan je maximale snelheid en halen de zwevers je snel in.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
  9. Omit67

    Omit67

    Lid geworden:
    8 jul 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Oldenzaal
    Hoezo arjan aan de heeele zware kant.

    Kan het efficienter met een andere prop?

    9,2 kg thrust nu.

    Motor heeft 8 a 9 liter verstookt.

    Om te kijken ivm afstellen wil ik nog een toerenteller
    Aanschaffen om max toeren p/min te weten

    De instellingen van het hoge toerental heb ik nog niets aan gedaan, loopt steeds beter.
    Het lage toerenbereik staat nog iets te ryk naar mijn mening.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Met een app op je smartphone schijnt het ook te kunnen maar heb hier zelf geen ervaring mee.

    Met een kleinere spoed en grotere diameter heb je op de grond wel meer trekkracht maar in de lucht krijg je al snel problemen.
    Als je een kleinere diameter prop neem gaat het geluid dus ook naar beneden.
    Je heb dan 2 vliegen in 1 klap.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je op die link klikt zie je in de eerste post een overzicht. De grootste prop die daar bij staat is 20x6 en die haalt maar 7200 toeren, terwijl een DLE zijn topvermogen net onder de 9000 toeren heeft.
    Jouw 20x8 zal dus nog wat minder draaien.

    Prop RPMs

    Zinger 18-8 8000
    Xoar 18-8 7800
    JXF 19x8 7450
    Top Flite 18x6-10 7600
    Winsor classic 18x8 8300
    APC 18x8 8940
    Mezlick 18x8 8500
    Xoar 19x8 7400
    JC 20x6 7600
    MenzS 18x8 8350
    MenzS 19x8 7330
    MenzS 20x6 7230

    Voor solo rondvliegen is dat geen probleem, voor het slepen heb je dat vermogen en de toeren gewoon nodig.

    Vergelijk het met op een vlakke weg 60 in de 5e versnelling rijden. Zuinig en stil, maar als je een caravan de bult op wilt trekken gaat dat in die versnelling niet lukken.....
     
  12. Omit67

    Omit67

    Lid geworden:
    8 jul 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Oldenzaal
    Dussss,

    18 x 8 zie ik met 8500 rpm , dit zou dus beter moeten zyn ??
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Voor het slepen wel, voor het geluid niet........
     
  14. Omit67

    Omit67

    Lid geworden:
    8 jul 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Oldenzaal
    Dan is deze voor het inlopen wel goed geweest, niet op het max toerental draaien?!?!
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Niet echt. Een motor inlopen doe je met niet te hoge toerentallen maar ook met lage belasting. Normaal gesproken zou je beginnen met 18x6 of 18x8, als de motor is ingelopen kun je naar een grotere prop. Die draait minder toeren op top maar belast de motor wel zwaarder (je wurgt hem wat af als het ware)
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Voor het slepen is dat vrij weinig spoed.
    Als je tenminste slepen wil.
    Ik zou dan een 18 * 9 of een 17 * 9 proberen.

    Vliegend heb je anders bijna geen trekracht meer over.


    verstuurd met mijn smartphone
     
  17. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Goede middag heren,

    ik meng me hierbij ook even in de discussie omdat ik binnenkort ook de trotse eigenaar van een DLE 30 ben en deze op een Big Lift ga zetten voor ook het betere sleepwerk :).

    Nu ontstaat er bij ons op de club heel langzaam een onderbuikgevoel aangaande de brandstofmodellen en dat baart me zorgen..
    De laatste jaren was het ontzettend stil in de lucht boven ons veld omdat 99% op elektro vloog en er kwamen dan ook alleen maar complimenten van de buren.
    Maar... omdat Nick, Harald ,2 andere leden en ik zeg de gek overgaan op 30 en 50 cc brandstof zal het lawaai redelijk gaan toenemen.

    Daarom mijn vraag aan jullie; Hoe kan ik het optimale uit de DLE 30 halen met het minste lawaai ? Dus welke prop, uitlaat,andere tips enz. ?

    Nick heeft op zijn Yak met een DA50 motor een geluidsmeting gehad en die kwam fors boven de 80 db (onze norm) uit en veroorzaakte hiermee binnen de club een redelijke discussie. Nu zijn we hard aan het werk om deze stiller te krijgen maar om gedonder met mijn BL te voorkomen zou ik het liever vanaf het begin goed doen en onder de norm willen blijven.
    Gezien jullie ervaring moet dat toch kunnen lukken ;-).


    Alvast bedankt voor de hulp en groeten,

    Paul.
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb erg goede ervaringen met de carbon 3 blads Engel super silence props in combinatie met een Zimmermann uitlaat maar dan wel met de ZG-62. Inlaatkelk van de carb in de romp.

    Feit blijft dat je voor lage db's wel moet investeren in een uitlaat. Het voordeel van Zimmermann is dat zij elk type uitlaat voor elk type motor op maat naar jouw afmetingen etc kunnen maken.

    Ik heb voor de ZG 62 helaas geen db meting ( niet voor handen op de club ) maar ik hoor iedereen zeggen dat het geluid volgas overeen komt met electro.. :)

    Volgens Toni Clark zou het rond de 78 DB moeten zijn. Mag ook wel voor dat geld..

    Anyway, zimmermann staat bekend om zijn stille dempers, hetzij gewone uitlaten en resopijpen. Waarschijnlijk hebben ze in hun assortiment wel uitlaten voor een dle 30
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die van mij is bepaald niet stil. Wel fatsoenlijk gedempt ten opzichte van het originele kleine uitlaatje en met de inlaatkelk in de romp maar ik zit zeker boven de 80dB.

    Met een wat grotere motor zoals een ZG62 kun je zonder problemen een iets grotere prop monteren, toerental gaat daarmee omlaag en daarmee de geluidsproductie. Op het vermogen heeft dat relatief weinig invloed. Een DLE30 draait echter vrij veel toeren en zal bij lagere toeren aanzienlijk minder vermogen leveren. Zonder een fatsoenlijke uitlaat ga je het in ieder geval niet redden ben ik bang.
    Ik denk dat een ZG26 bijvoorbeeld veel makkelijker stil te krijgen is maar die heeft dan ook direct beduidend minder vermogen. Het zal altijd een compromis worden.....

    Je kunt in ieder geval alleen hogere toeren draaien en tegelijkertijd de geluidsproductie beperken met een goede prop zoals een Mejzlik en een goede uitlaat zoals een Zimmermann. Als je het daar niet mee redt moet het toerental omlaag en dat kost per definitie vermogen.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Sleepboten draaien ook met rede met een lage spoed en grote diameter.

    En eenmaal vliegend neemt het motortoerental ook weer toe Door de afnemende weerstand die je krijgt Door het behalen van de vliegsnelheid die statisch trekkracht is er ook in de lucht omdat de motor eerste kan oproeren .een elektromotor zit gewoon vast aan zijn toerental. een elektromotor zit helaas vast aan zijn toerental. En heeft dus niet deze gunstige eigenschap.
     

Deel Deze Pagina