prop kiezen

• Topicstarter Topicstarter sevadi
  • Startdatum Startdatum
S

sevadi

Guest
hallo, ik was eens aan het kijken welke onderdelen ik nog allemaal moest bestellen voor mijn bootje en nu zat ik met de vraag: welke prop moet ik kiezen want ik heb verschillende typen gezien en nu zie je vaak van die 2bladige schroeven maar nu hadden ze ook 3bladige schroeven en dan bedoel ik niet die voor op sleepbootjes enzo maar van die snelle en wat is hier nu het voordeel van? en waar zouden jully voor gaan 2 of 3 bladig?

paar fototjes staan bij het onderwerp moterblokje kiezen
boot: wildting monohull van 1,33lang
motor: zenoah g2d
accu: 4 cellen in serie lithium-ion voor de servo's :P
esc: n.v.t
gewenste snelheid: ongeveer 60 harder mag altijd harder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Begin maar met een Graupner 70 of 75 mm carbon prop.
Kost je de kop niet, en voldoet prima om mee te beginnen.
Er van uitgaande dat er een oppervlakte aandrijving gemonteerd is.

ik wist al dat je ongeveer 70mm moest hebben maar nu zat ik tekijken en nu kon ik voor tussen 16 en de 25euro geslepen en gepolijste aluminium en messing schroeven uit engeland bestellen en die zijn er zowel 2bladig als 3bladig voor op dit soort bootje maar wat is nu het best van die 2?
even van de 2 soorten (vooral die eerste zie ik vaak moet ik zeggen)

!Bb,rOEQ!Wk~$(KGrHqYOKi4Eq5gv,n)qBKv7wSsDPQ~~_12.JPG

en hier dan een foto van die 3 bladigen hier wil ik voornaamlijk de voor en ook zeker de nadelen van horen aangezien ik deze toch minder vaak zie op die bigscale boten
!BdkoLYQBWk~$(KGrHqMH-DEEreEq4qeoBK5f4kVSuw~~_12.JPG

Een twee blad is in principe efficiënter dan een drieblad, maar oefent ook meer krachten uit op een romp wat negatieve gevolgen kan hebben voor het vaargedrag van bijv. een mono romp.
Een drieblad gedraagt zich dan wat "soepeler"

Begin nou maar met een carbonprop, kijk of alles goed zit en heel blijft en daarna op je gemak verder uitzoeken en kijken wat een verandering van trim doet voor de setup van je romp. Haal het maximale uit een carbon prop en dan ben je klaar (en heb je genoeg gespaard) voor metalen propellers. Een slecht afgestelde boot met een metalen prop, wordt voorbij gevaren door een goed afgestelde boot met een carbon prop.
Overigens die goedkope kopie-props zijn qua prestatie niet veel beter dan een carbon prop.

okay dankje voor de informatie dan kan ik hier ook weer mee verder.

Back