Prop maat berekenen?

Ik kan het met de zoek functie nergens vinden.

Wie kan mij de formule vertellen om zelf uit te rekenen wat de beste prop voor je motor is?

Vaak wordt er van alles geadviseerd maar ik zou het fijn vinden als ik zoiets zelf kon berekenen.

Ook weet ik nog steeds niet echt welke waarde bij b.v een 9x6 prop voor trekkracht of spoed zorgt.

Zo iets is niet te berekenen .

Bij brandstof ga je van de prop uit die de fabrikant voorschrijft en kan dan je na soort model licht varieren in diameter en spoed .

Bij Elektro moet je de amperes gaan meten en nooit over het maxium gaan wat de fabrikant voor schrijft .

De 2de waarde geeft de spoed aan die theoretisch de snelheid bepaalt .

Mvg Johan

Dus bij 9x6 staat de 9 voor de grote van de prop?

Groot is veel trekkracht.

De 6 staat voor de spoed, maar wat geeft meer snelheid.

9x5,9x6, 9x7?

Zo iets is niet te berekenen .
Ik kan begrijpen dat het (erg) ingewikkeld kan zijn, maar dat het niet te berekenen is lijkt me vreemd.
Het lijkt me tenminste niet dat ze vroeger in de "propellordagen" een vliegtuig ontwierpen en dan vervolgens wat verschillende propellors gingen uitproberen tot ze de goede hadden.
Als een berekening inderdaad lastig of ingewikkeld (of duur) is dan zal het voor modelbouwers wel een stuk eenvoudiger zijn te experimenteren met wat diameters en spoed, nadat er op basis van (heel veel) ervaring en hulp van een forum :-) al een redelijke schatting in de goede richting is gemaakt
Dus bij 9x6 staat de 9 voor de grote van de prop?
Ik heb begrepen dat het eerste getal (in dit geval 9) staat voor de diameter als de prop draait en het tweede getal (in dit geval 6) voor de spoed. De spoed is de afstand die een propellor denkbeeldig door de lucht heeft afgelegd na één omwenteling. Voor een schroef met een grote spoed wordt met een omwenteling méér lucht verplaatst en dat kost meer kracht.

De diameter (het eerste getal) bepaald de trekkracht, de spoed (het tweede getal) de snelheid waarmee de prop vooruit zal willen gaan. Het geeft aan hoeveel inch de prop per omwenteling vooruit zal willen gaan. Je kunt dat zien als de schroefdraad op een schroef. Grote spoed is een grove schroefdraad. Iedere keer dat je hem ronddraait gaat hij een heel eind het hout in. Fijne draad is dan kleine spoed.

Beide waardes belasten je motor. Groter betekent meer trekkracht maar ook een hoger stroomverbruik. Hetzelfde voor een grotere spoed. Je kunt dus niet al te veel afwijken van de opgegeven aanbevolen prop. Je kunt vaak wel iets groter kiezen maar wil je veel groter dan zul je ook de spoed iets kleiner moeten kiezen.
Nu is het niet alleen de spoed van de prop die de snelheid bepaald maar ook de snelheid waarmee je prop rond draait. Dus als het toerental gelijk blijft (en dat zal zo zijn als je dezelfde accuspanning blijft gebruiken) en je kiest een grotere diameter/kleinere spoed heb je wel veel trekkracht maar kom je bijna niet meer vooruit. Andersom, een kleine prop met grote spoed zal wel heel hard kunnen maar heeft bijna geen trekkracht. Je kunt dus bijna niet starten, behalve met een bungee of zo.

Dus afgaan op ervaringen van anderen en/of de fabrikant en met mate varieëren. Al zijn elektromotoren iets minder kritisch dan brandstof.

-edit- het ontwerp van de prop maakt ook héél veel uit, daarom alleen al is het lastig te berekenen. Twee verschillende merken props van dezelfde afmetingen kunnen wel 20% afwijken in trekkracht, snelheid en stroomverbruik. Soms is het zelfs zo dat twee merken bij dezelfde accuspanning exact dezelfde trekkracht leveren maar één bijvoorbeeld veel meer stroom verbruikt. Verder bepalen de eigenschappen van het vliegtuig (gewicht, weerstand, vleugelprofiel en vliegsnelheid) ook hoe goed een prop werkt. Er zijn dus ontiegelijk veel variabelen in het spel.

Laatst bewerkt:
..... nadat er op basis van (heel veel) ervaring en hulp van een forum :-) al een redelijke schatting in de goede richting is gemaakt

Precies daarom ben ik de database elektrozwevers begonnen op te zetten (zie de stickies bovenaan het electrovliegen- en zweefvliegforum)

Voor een schroef met een grote spoed wordt met een omwenteling méér lucht verplaatst en dat kost meer kracht.
En natuurlijk kost het óók meer kracht een grotere propellor rond te draaien.
De totale kracht benodigd om te draaien is dus groter naarmate de diameter groter wordt en de spoed groter wordt.

Dit overdenkende zou je dus de diameter van een prop bijvoorbeeld met de spoed kunnen vermenigvuldigen waar dan een getal uit komt. Een kleine prop met een grote spoed kost, lijkt mij dezelfde kracht als een grotere prop met weinig spoed.
Het getal kan dan een richtlijn zijn voor het aantal watts dat benodigd is.

Nou ben ik nog een beginner, en ik ben dus benieuwd of deze gedachte een beetje in de goede richting komt. Ongetwijfeld zijn er nog méér factoren waar rekening mee gehouden moet worden :-)

Edit: Ik zie dat PH AJH zowat tegelijk met mij heeft zitten schrijven:-)

Laatst bewerkt:
Het programma Motrocalc, een proefversie is te vinden op MotoCalc Electric Flight Performance Prediction Software, geeft een behoorlijke indicatie wat je van je aandrijving in combinatie met je model mag verwachten. Het is natuurlijk geen exacte wetenschap. Het is al gezegd, propellers met dezelfde maat, maar van een andere fabrikant, presteren anders. maar als indicatie voldoet het prima.

Maar dan nog moet je weten hoe snel je vliegtuig gaat vliegen om je berekende propsnelheid te laten kloppen. Een prop voor een pylonracer moet misschien hetzelfde vermogen leveren als in een 3D kist maar bij heel andere snelheden. En juist het vinden van die waardes voor je vliegtuig maken het moeilijk. Hoe hard moet hij vliegen? Dat is afhankelijk van profiel, gewicht, vleugeloppervlak enz. En dat is voor ieder vliegtuig anders.

Een uitgebreide database werkt m.i. handiger dan, of in ieder geval aanvullend op, een theoretisch rekeprogramma. In een database kun je vergelijkbare vliegtuigen en motoren zoeken om je keuze te maken

Laatst bewerkt:
Dit overdenkende zou je dus de diameter van een prop bijvoorbeeld met de spoed kunnen vermenigvuldigen waar dan een getal uit komt. Een kleine prop met een grote spoed kost, lijkt mij dezelfde kracht als een grotere prop met weinig spoed.

Je kan propellers een beetje vergelijken door het kwadraat van de diameter vermeningvuldigd met de spoed met elkaar te vergelijken.

Een 10 x 6 komt dan uit op 10 x 10 x 6= 600

Deze zou dat wat belasing voor de motor te vergelijken zijn met een 11 x 5

Dat komt dan uit op 11 x 11 x 5= 605.

Ook dit klopt in de praktijk niet helemaal, maar het is een indicatie.

Mijn easystar met 1800kv motor, 25A regelaar, 2500mah 3Cell lipo heeft nu een 6x4 prop.

Gaat best hard alleen mag het nog harder van mij.

Dus met een 6x5 prop moet hij nog wat sneller gaan.
Maar wel hoger verbruik.

prop

dit is mijn eerste bericht op modelbouwforum.
en daarbij dus ook mijn eerste vraag over een prop als mijn prop bijvoorbeeld 9×6 is

9×6 => ---------0--------- <=dit is de prop de 0 is het midden
9

nu laat ik 2 verschillende manieren van meten zien welke is goed is mijn vraag

a.

---------0---------
9 9
is de linker kant negen cm en de rechter kant negen cm wat samen neer komt op 18 cm in spanweide

b.

---------0---------
9
of is ie zo gemeten dat alle bij de kanten samen 9 cm zijn

of in 9×6 helemaal niet in cm gemeten
ik weet wat de 6 inhoud maar hoe ze die 9 meten daar heb ik mezelf helemaal mee in de war gemaakt of ze het in cm meten of in inc:confused::confused::confused:

alvast bedankt
ik hoop dat u/je er nog wat van gesnapt heeft.:confused:

kijk ook naar me youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UC_EsbLrNmoOStwYyRaqg38g

ook daar voor alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Je hebt gereageerd op een topic uit 2008, dat is wel erg oud :)

Antwoord op je vraag:

Prop maten zijn vrijwel altijd in Inches aangegeven, hierin geeft de eerste waarde de diameter aan - de tweede waarde geeft de spoed aan.

Spoed is de afstand die een prop af legt bij één volledige rotatie, dit is een theoretische maat die dient als indicatie voor de verdraaiing van de propbladen. Hoe hoger de spoed, hoe groter het geleverde vermogen - en hoe groter de belasting op de motor.

Een prop van 9x6 heeft dus een diameter (van tip tot tip) van 9 inch en een spoed van 6 inch.

oh haha

supper bedankt nu weet ik hoe lang me prop moet zijn ik ga zelf een rc vliegtuig maken dat word dan me 1e vliegtuigje de spoed wist ik en supper bedankt he :D

Back