De diameter (het eerste getal) bepaald de trekkracht, de spoed (het tweede getal) de snelheid waarmee de prop vooruit zal willen gaan. Het geeft aan hoeveel inch de prop per omwenteling vooruit zal willen gaan. Je kunt dat zien als de schroefdraad op een schroef. Grote spoed is een grove schroefdraad. Iedere keer dat je hem ronddraait gaat hij een heel eind het hout in. Fijne draad is dan kleine spoed.
Beide waardes belasten je motor. Groter betekent meer trekkracht maar ook een hoger stroomverbruik. Hetzelfde voor een grotere spoed. Je kunt dus niet al te veel afwijken van de opgegeven aanbevolen prop. Je kunt vaak wel iets groter kiezen maar wil je veel groter dan zul je ook de spoed iets kleiner moeten kiezen.
Nu is het niet alleen de spoed van de prop die de snelheid bepaald maar ook de snelheid waarmee je prop rond draait. Dus als het toerental gelijk blijft (en dat zal zo zijn als je dezelfde accuspanning blijft gebruiken) en je kiest een grotere diameter/kleinere spoed heb je wel veel trekkracht maar kom je bijna niet meer vooruit. Andersom, een kleine prop met grote spoed zal wel heel hard kunnen maar heeft bijna geen trekkracht. Je kunt dus bijna niet starten, behalve met een bungee of zo.
Dus afgaan op ervaringen van anderen en/of de fabrikant en met mate varieëren. Al zijn elektromotoren iets minder kritisch dan brandstof.
-edit- het ontwerp van de prop maakt ook héél veel uit, daarom alleen al is het lastig te berekenen. Twee verschillende merken props van dezelfde afmetingen kunnen wel 20% afwijken in trekkracht, snelheid en stroomverbruik. Soms is het zelfs zo dat twee merken bij dezelfde accuspanning exact dezelfde trekkracht leveren maar één bijvoorbeeld veel meer stroom verbruikt. Verder bepalen de eigenschappen van het vliegtuig (gewicht, weerstand, vleugelprofiel en vliegsnelheid) ook hoe goed een prop werkt. Er zijn dus ontiegelijk veel variabelen in het spel.