Prop schiet los

Hallo allemaal,

Ik heb een mega 22/30/1 5:1 voor mijn raketenwurm 1 gekocht met een 17x13 prop. Op het moment dat ik de motor aanzet, schiet de prop los :( .
Zelfs als ik hem vertraagd start schiet hij los. De prop wordt bevestigd met twee imbus schroefjes die dus te weinig grip hebben op de as. Als ik ze extra vast probeer te draaien schiet het imbussleuteltje gewoon door. Later heb ik de imbus vervangen door twee boutjes maar zelfs deze schieten los als ik de motor aanzet.

Zou ik nou de verkeerde spinner hebben of is dit probleem te verhelpen?

Hier een foto van de spinner en prop (met mijn gsm genomen dus erg slechte kwaliteit)

Inderdaad 2 platte kantjes op de motoras vijlen/dremelen op de plek waar de inbusjes komen. Op deze manier is de prop op mijn raketenwurm er nog nooit afgekomen!

Je kunt ook stelschroefjes (die zonder kop) gebruiken met een zgn. kratereind. Dit is een ringvormige snijrand die zich vast-snijd in de as. Deze hebben meer grip alleen ook het nadeel dat ze de as 'beschadigen'. Als het middenstuk heel strak pas rond de as, kan het demonteren dan wel eens lastig worden.
Ook hier van te voren dus platte kanten aanbrengen, dan zal de beschadiging niet zo snel resulteren in een niet demonteerbaar middenstuk.
En natuurlijk goede inbus-sleutels gebruiken, met een setje PB-sleutels kom je al een heel eind, vooral voor sporadisch gebruik. Sommige modelbouwzaken verkopen ook imbussleuteltjes met handvat gemaakt uit HSS staal, als deze strak passen dan gaan ze ook heel lang mee.

Rick

Paul en Laurens bedankt! Ik heb net 2 vlakjes gevijld en nu blijft de prop goed zitten.

Maarrrrr ik heb nu een nieuw probleem, namelijk... na een paar keer proefdraaien heeft de motor zichzelf losgedraaid van de gear en is het tandwiel van de motoras los gekomen. Toen ik de motor van Stratair ontving zat de gear er al op maar ik kan me voorstellen dat zo'n gear ook los te koop is en je dan zelf het tandwieltje aan de motor moet bevestigen. Moet deze dan aan de as gelijmd worden? En is het niet raar dat er geen linkse draad op de motor zit zodat de motor zichzelf juist vast draait?

dvandorenmalen zei:
Paul en Laurens bedankt! Ik heb net 2 vlakjes gevijld en nu blijft de prop goed zitten.

Maarrrrr ik heb nu een nieuw probleem, namelijk... na een paar keer proefdraaien heeft de motor zichzelf losgedraaid van de gear en is het tandwiel van de motoras los gekomen. Toen ik de motor van Stratair ontving zat de gear er al op maar ik kan me voorstellen dat zo'n gear ook los te koop is en je dan zelf het tandwieltje aan de motor moet bevestigen. Moet deze dan aan de as gelijmd worden? En is het niet raar dat er geen linkse draad op de motor zit zodat de motor zichzelf juist vast draait?

Ik ben er al achter! had eerst de handleiding even moeten doorlezen :oops: LOCTITE 648 wordt aangeraden door Mega. Zou er nog iets sterkers zijn aangezien dit is losgekomen?

dvandorenmalen zei:
dvandorenmalen zei:
Ik ben er al achter! had eerst de handleiding even moeten doorlezen :oops: LOCTITE 648 wordt aangeraden door Mega. Zou er nog iets sterkers zijn aangezien dit is losgekomen?

Gisteren een testvlucht gemaakt met mijn nieuwe lipo (Kokam 4000 30c)..... Wat gaat dat hard als je een goede accu hebt 8O . Helaas ging na een aantal starts het tandwieltje op de motoras weer los. Ik had deze vastgezet met de beschreven LOCTITE 648 maar dit is dus toch niet sterk genoeg. En wat het probleem nog net iets groter maakt is dat de gewone loctite die ik heb gebruikt om de gear vast te zetten (Draaide zichzelf los) wel erg goed z'n werk doet. Er is geen beweging in te krijgen :( .

Heeft iemand nog tips voor het fixeren van het tandwieltje en het loskrijgen van de gear?

Back