Prop voor laser 90 4-takt

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door curley, 1 jun 2020.

  1. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Wat is de minimale propmaat met de beste prestaties voor een laser 90 4-takt
    Had de motor op een Cessna 182 van Top-flite met een 14x6. Dat ging op zich wel
    Maar de huidige kist waar hij op zit is een Siai-marchetti van Aviomodelli. Maar die staat een stuk lager op zijn poten.
    Vandaar de vraag

    Ik ik hoor graag van deze of gene

    Groeten John 1616198404.jpeg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe zou een .90 viertakt glow met een 14 x 6 nogal underbemeten zijn. Ik draai een 14 x 6 op mijn 91 en die motor draait op benzine (20% minder vermogen), en dan is 14 x 6 precies goed. Op methanol zou ik toch 15 x 6 als minimum aanhouden.
    Een 14 x 6 drieblad is een haartje zwaarder dan een 15 x 6 tweeblad, maar ongeveer in dezelfde range.
    Als je 14 x 6 goed vond draaien, zou ik een 13 x 6 drieblads aanraden voor meer bodemvrijheid. Zelfde verhaal, de drieblads draait dan een haartje zwaarder als de drieblad.

    PS: bovenstaand geldt "ongeveer" voor props van hetzelfde merk en type, dus een Master Airscrew 2blad vs MA drieblad, of APC 2 blad vs APC drieblad.
    Zodra je merken door elkaar gaat gooien, kun je bovenstaand niet echt meer toepassen.
    Bijvoorbeeld een grijze Graupner 14 x 6 draait bijna even zwaar als een Master Airscrew 14 x 6 drieblad...
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2020
  3. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Bedankt
     
  4. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Mooie en fijne vlieger maar een vermogen vreter.
    Fijne vluchten gewenst !
     
  5. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Op de site van laser engines....?
     

Deel Deze Pagina