Prop voor Rotomax 150 cc motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 7 jul 2020.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    12 s is weer jammer ja.
    14 heb je wel nodig anders trek je wel erg veel amps om aan je vermogen te komen.
    Jammer dat je geen 5 s heb.
    Dan had je er 3 aan elkaar kunnen knopen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet je eens afvragen of je wel zoveel vermogen nodig hebt.
    Als Bertus en Gerben bijna alles de lucht inkrijgen met veel minder vermogen dan lijkt heyt me sterk dat jij zoveel nodig hebt.
    Ik zou echt proberen onder die 100A te blijven want anders hou je geen vliegtijd meer over.
    Dan is het 1 sleepje en weer laden.
    Dan zou ik er persoonljk gewoon een brandstofmotor opzetten want dan is de lol er snel af.

    GJ
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Maar onze modellen waren een stuk lichter Gert Jan.
    Mijn piper woog 8.5 kilo.
    Ik zou ook zeker voor 10.000 mah accu gaan.
    Ja je moet met grover geschud komen wat laden betreft.
    Maar het is ook wel erg leuk zoveel power.
     
  4. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Denk dat de uitdaging/het probleem inderdaad ligt in het gewicht van de sleper want dat moet ook elke keer mee naar boven. 'Geladen' met packs weegt die toch +- dubbel zoveel als de sleper van Bertus...

    Er zit nog een test aan te komen en dat zijn de 4 6s 5000 packs en dan in 2s 2p geschakeld waardoor de individuele packs wat minder amperes/C gevraagd wordt doordat een collega-pack telkens mee de last draagt. Hopelijk gaan ze dan minder door hun knieën wat de wattages hoger zou moeten krijgen.

    Ben wel benieuwd hoe ik best met die 2s2p omga naar het laden toe? Permanente parallel-setjes maken en dan zo aan de lader. Dan worden de 6 cellen van elk pack permanente collega's zowel op de individuele draadjes van de balanceerkabel (zie 1 op schets) als op de aansluiting waar de grote stromen doorgaan (zie 2)?

    Zou de finale aansluitingen (waar meer dan 6s aanhangt uitvoeren in 5,5 mm goudconnectoren (zie 4) die ik nog massaal heb liggen (incl anti-blitz) en de aansluitingen waar maar 6s 1p doorgaat in xt90 houden). Ik zou ook één grote connector kunnen maken (zie 3, weliswaar dan 2s2p) , wat het aantal connectoren verminderd, maar het parallel verhaal moeilijker beheersbaar maakt. Aansluitingen.jpg
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou de snoeren aan elkaar solderen.
    In de romp 4 stekkers vast zetten.
    Dan kan ieder pack appart in een stekker.
    Ik deed dat met 2.
    Als oplaadsnoer had ik de twee stekkers aan elkaar zitten.
    De accu's die bij mij bij elkaar hoorden zaten op 1 plankje.
    In het vliegtuig in serie aan de oplader op het veld parallel.

    Als je dus de stekkers per pakket in het vliegtuig doet dan lopen er veel kleinere stromen door de stekker.
    Bij biggs heb ik dat ook iemand zo zien doen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar als je sleper eigenlijk gewoon een oud brandstofmodel is maar jij hem op electro wil vliegen.
    Is dat dan wel verstandig?
    Als de Bruckmann Swiss zoveel lichter is dan heeft dat een reden, je wilt zo min mogelijk eigen gewicht mee naar boven nemen, dus bouw je het model als een Sebart, zeer licht hout, veel weggefreest.
    Daar kan je dan alleen geen brandstoftor meer opzetten want dan trilt ie uit elkaar.
    Dus waarom wil je per se een electrosleper waarvan de basis eigenlijk al niet goed is?
    Waarom niet gewoon een brandstofmotor erop?
    Scheelt heel veel geld, geeft meer vliegplezier en je kan de hele dag doorvliegen.
    Ga jij maar eens een paar 12S packs uit een autoaccu laden, na 4x laden start je auto niet meer.

    En dat klinkt misschien heel raar uit mijn mond want ik was met Bertus 1 van de eerste organisatoren van electroslepen maar soms kan je beter gewoon brandstof vliegen.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Maar hij heeft alles al.
    Veel laders en als je op de club 230 volt heb zijn veel problemen al weg.
    Benzine heeft ook veel nadelen op meetings heb ik geconstateerd.
    Alles rammelt kapot als je lang stationair staat te wachten.
    Bij biggs hebben veel slepers een onboard starter.
    Dat kost ook weer aardig wat.
    Alles heeft zijn voor en nadelen.
    Ik vond het prachtig om elektro te slepen.
    Ik heb net als jij Gert Jan het allereerste begin van het elektro tijdperk nog mee gemaakt.
    Dat je nu alles naar boven kan sleuren bleef voor mij.erg leuk.
    En de rust.
    Ik zweefde ook graag heerlijk die rust.
    Als je dan op een meeting als die ronkende stink motoren hoorde en rook was ik er al snel klaar mee.
     
  8. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Er is ook een Airtractor in de wording met een DLE 111. Maar kijk toch wel uit naar ook een elektro sleper....
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zou ik toch eerst even de Swiss aanpakken en die af laten slanken.
    Zo min mogelijk extra gewicht mee naar boven s;epen.
    Dat is ook de kracht van de SIG Rascal van Gerben, het ding is superlicht.

    GJ
     
  10. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    @Bertus welke prop had je toen pp de Rotomax 50 staan? En weet je nog hoeveel Amps je trok? Ik heb nu een Skywolf sleper met een Rotomax50cc motor op en voorlopig een 23/10 elektro prop van Hobbyking.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bertus had een Fiala.
    Hobbyking props zijn leuk als koeling op warme dagen.
    Voor rendement moet je echt APC of Fiala hebben.

    GJ
     
  12. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Idee van de diameter en spoed?
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ga daar naar op zoek.
    Ik dacht dat ik max 90 a 100 amp trok
     
  14. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ok. Benieuwd. Bedankt alvast om het na te kijken....
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vond de volgende info van mijn piper destijds.

    Om nog even misverstanden te voorkomen met fiala props heb ik er een 22 x 10 prop op zitten.
    Ik trek dan 79 tot 85 A

    Ik had 5 accupaketten van 5000 en 8000 mah
    4 laders ik laadde op het veld de accu's 6 cellen 2 paralel.
    Ik heb het echt geprobeerd maar ik kreeg ze nooit leeg hoe fanatiek ik ook sleepte.
    Ik had om de moter wel geforceerde koeling gemaakt.
    Tot 300 meter kon ik 3 vrij grote zwevers slepen. 6 a 7 Meyer spanwijdte.
    Dan gebruikte ik 8000 mah.
    Mocht je meer vragen hebben hoor ik het wel
     
  16. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Dank je. Vermoedelijk een 22x10 E van het oude model, dus wel een E, maar geen E3?

    Bij mij zit er nu een elektrische 23/10 prop op van Hobbyking en ik vlieg 12 S 11000 mAh

    Motor gaat nu door de 100 Amps, de regelaar limiteert hem daar wel op. Via de Graupner telemetrie...

    Eerste keer dat ik sleepte met 1 setje packs twee kleine proefvluchtjes zonder zwever (wat afregelen nog) en 3 sleepjes van een 4 meter zwever. Wel minder hoog dan 300 meter. Packs hadden nadien nog 3,91 per cel. Hoe diep zouden jullie de cut-off zetten?

    Ga dan toch eens een kleinere prop steken.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vloog met telemetri en trok maximaal 75 % uit mijn accu's.
    Ik laadde ze ook nooit hoger als 95% op.
    Ik deed zo jaren met mijn cellen.
    Sterker nog ik heb alles verkocht zonder dat de cellen versleten waren.

    De hobbyking props heb ik na de fiala als verfroer houtjes gebruikt.;)
    Ik zou dus eerst fiala proberen voor je kleiner ga proberen.
    In mijn herinnering kan je beter met maximale energie slepen.
    Met half gas gebruikte ik meer energie als volgas en steil klimmen.
    Maar het is al 5 jaar geleden dus niet alles is met scherp op mijn netvlies
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Bertus

    Prop helder nu.... dat wordt een Fiala 22/10 E. ipv de huidige Hobbyking Aerosport Electric 23/10

    Wat de lipo's betreft....
    Hoe regel je dat concreet dat je maar tot 95 % laadt? Is dat een bepaalde setting op de lader? Of blijf je erbij en hou je in de gaten hoeveel mAh of Volt er in zitten? En hoe hou je dat mooi gebalanceerd tussen de packs?
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is dus al even geleden dus hoe precies is niet helemaal meer helder in de bovenkamer;)
    Ik kon mijn laders instellen dat hij afsloeg bij 4.1 volt per cel.
    Ik had vaste setjes van 2 keer 6 cellen.
    Op het veld had ik stekkers zodat ik de 6 cellen en 2 paralel kon laden.
    Het waren dan dus eigenlijk 6 cellen van 10 of 16 ah.
    Dan balanceerde je dus als 6 cellen pakket.
    Thuis laadde in de pakketten appart.
    Het voordeel was als ik het zo deed dat je maar op 1c hoefde te laden.
    Zo werd er niets over belast.
    Met 2 laders er iets minder slepen is het ook nog goed te doen hoor.
    Verder ontlade ik altijd de accu's op storage modes.
    Zo gaan je accu's jaren mee.
    Ik schat 5 tot 8 jaar.
    Het gedoe bij mij was dat we geen 230 volt op de club hadden.
    Ik had daarvoor 8 12 volt loodaccu's.
    Die moest ik iedere middag 50 tot 100 meter ver de pits in dragen.
    Dat werd ik op een gegeven moment zat.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Voor wie het zou interesseren ... met een Aerostar Electric 22/10 van Hobbyking trekt hij 95 Ampères...
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina