prop voor Ultra 1600-4

• Topicstarter Topicstarter JanS
  • Startdatum Startdatum
J

JanS

Guest
Hallo,

ik ben tot nu toe steeds bezig geweest met bootjes en ik ben es aant rondkijken voor een elektrovlieger voor beginners en ik dacht aan een Graupner Elaktro Taxi III met een Ultra 1600-4 ook van Graupner omdat ik die motor hier nog liggen heb. Iemand een idee of it goed zal gaan en welke prop ik nodig heb voor die motor. Ik dacht aan een twaalftal cellen...
(De elektro-taxi III heeft een spanwijdte van 160cm en is een hoogdekker.)

greets,
JanS

Ultra1600-4 is een snelloper.
Destijds (dus nu ook nog) best geschikt om een hotliner te lanceren met hoge stroom (50+)
een 1600-5 of 6 is handiger voor deze toepassing (grotere prop mogelijk), maar die 1600-4 is zeker ook niet verkeerd.

Zinvolle maximale props in een motorkist:
Met 12 cellen een 9 x 6 prop 45A
Met 10 cellen een 10 x 6 prop 45A

En dan natuurlijk gewoon veel met gas terug vliegen om een beetje looptijd te krijgen.
Met 12 cellen moet dat een taxi van rond 2200g stevig vliegen voor een minuut of 8 met 1700's.

Hallo Harold,

ik heb hier ook nog een vertraging liggen voor deze motor. Het gaat om een Power Gear 2:1. Heeft het zin om dat in een Taxi te gebruiken en met welke prop moet dat dan?
Alvast bedankt voor de info!

nog iets vergeten vragen...

je hebt het over een 9 x 6 en een 10 x 6, wat betekent dat nu eigenlijk en is dat hetzelfde als bijvoorbeeld in mijn Graupner catalogus een prop van 23 x 15 cm of gaat het bij jou om een andere eenheid(inch/" of duim of zo)

Als het zo'n sneldraaiende motor betreft denk ik dat het altijd zinvol is een vertraging te gebruiken alvorens hem in een gewoon model te gebruiken.

"9"x6" betekent 9 inch diameter (zeg maar de lengte van de propeller) en 6 inch spoed ( dit is als een propellerblad zonder slip een omwenteling verder zou zijn gekomen, of om het te vergelijken met schroefdraad, de afstand in langsrichting, tussen2 toppen van de schroefdraad). 1 inch is 25,4 mm., dus vergelijkbaar met ca. 23 cm x 15 cm in metrische maten. Afgerond natuurlijk.

Sorry als dit een stomme vraag lijkt, maar wat bedoel je met een hotliner? Heb ik het goed als ik denk dat dat een snelle elektrostuntzwever is?

En iemand een idee welke prop op mijn Ultra 1600-4 met vertraging 2:1 moet?

Een hotliner mag je snelle electrostuntzwever noemen. Meest extreem zijn de F5B wedtrijd kisten.

1600-4 met 1:2 heeft met 12 x 6 prop bijna 2kg trekkracht bij 37A met 12 cellen.

12x6 of 11x8 is dus leuke prop.

Hallo Jans,

Een clubgenoot van mij heeft een Charter uitgerust met een Ultra 1600-4. Hij vliegt volgens mij met 10 cellen en een 10 x 6. Vliegt erg goed, en veel vermogen over. Hij heeft deze charter wel heeel licht gebouwd.
Ik heb zelf ook een 1600-4 en heb deze altijd in een Hotliner gehad (Diamond). Ik vloog met 12 cellen en een 11 x 6,5. Dat liep geweldig goed, wel veel koeling nodig en eens in de zoveel tijd nieuwe borstels.

Groeten Joris

Back