Propeller as Zenoah G38 mist (25% Cub)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door ColinJ3, 3 jan 2022.

  1. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
    Hallo beste vliegers,

    Ik heb recent een 25% Cub van iemand overgenomen waar nog wat werk aan zit.

    Het belangrijkste wat ik mis is de as waar de propeller op zit, hier zit nu een M8 bout in. Weet iemand waar ik die as/bout kan kopen? Ook zoek ik dan de originele ring voor op de as.
    Update; link gekregen naar webshop met alle nodige artikelen

    Het andere probleem met de Cub is dat hij geen benzine pompt met een vinger op de carb. Ik heb de carb gereviseerd en toen pompte hij wel, tot ik hem startte. Ik heb nog een nieuwe voetpakking voor de carb die ik eerst zal monteren in de hoop dat het dan goed zit. Als hij eenmaal loopt pompt hij wel gewoon benzine dus ik denk dat het probleem valse lucht is.
    Update; voetpakking vervangen en pompt nu goed, starten gaat nu ook beter door magneet strakker op het vliegwiel te zetten

    Ook valt het me op dat vrijwel elke Cub van die versteviging heeft op de vleugelbevestiging naar de romp, is dit nodig of meer voor een betere schaal weergave? Mijn vleugelbevestigingen hebben scharnieren erop zodat ze plat kunnen voor makkelijk vervoer.

    Alvast bedankt!

    Colin

    De Cub tijdens de eerste taxi in de tuin:
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2022
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De carburateur op die motor is een zogenoemde pompcarburateur, het meest voorkomende merk is Walbro. Er zit een pomp ingebouwd die de benzine uit de tank op pompt. Die pomp werkt op de drukpulsen uit het carter en als de pomp niet werkt is de oorzaak vaak dat het gaatje daarvoor verstopt zit of dat de pakking en/of de isolator tussen de carburateur en de cilinder verkeerdom is gemonteerd waardoor dat gaatje wordt afgesloten.
    Een andere mogelijkheid is dat de membranen van de pomp en de brandstofregeling verhard zijn waardoor ze niet goed meer kunnen werken. Bij een werkplaats waar ze tuingereedschap zoals bladblazers of kettingzagen repareren kan je voor relatief weinig geld een revisie setje kopen waarmee je dit probleem op kan lossen. Neem wel de carburateur even mee dan is de kans dat je de juiste set mee krijgt het grootst.
    Kijk eens goed op de carburateur, ergens staat het type in de vorm van 2 of 3 letters. Als je dat hebt gevonden kan je HIER het juiste manual vinden. Dat doorkijken / lezen is heel verhelderend.
     
  3. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
  4. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
    @Ernst Grundmann
    Bedankt voor je reactie. Ik heb nieuwe pakkingen en membraam geplaatst en de eerste keer pompte hij ook goed. Ik verwacht dat hij na het vervangen van de voetpakking weer als nieuw pompt. Het moet wel valse lucht zijn want tijdens het afstellen moest ik de sproeiers ook ver uitdraaien en bleef de overgang van laag naar hoog toeren stroef.

    @glasbloazer
    Bedankt voor de link! Daar hebben ze alles voor mijn motortje inderdaad. Ik zie alleen wel dat de bout die ze daar aanbieden dezelfde is als een standaard bout, maar het draad wat in de bout zit lijkt wel handig voor mijn spinner dus die ga ik wel even bestellen.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Heb je beide membranen vervangen of alleen het pompmembraan?
    Als het regelmembraan verhard is zal de motor ook slecht lopen. Hij zal dan of te rijk of te arm lopen. Vaak loopt hij dan bij lage toeren te rijk en vol gas te arm. Afstellen is dan een ramp, als het al lukt.
     
  6. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
  7. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
    Na het vervangen van de voetpakking pompt hij goed, maar heb hem niet weer aan de praat gekregen.

    Als ik de bougie eruit haal en met de boormachine de motor draai zie ik bij hoger toeren pas echt vonk, is dit normaal of zal mijn ontsteking af zijn? Ik heb de magneet dicht op het vliegwiel maar nog niet met voelermaatjes gecontroleerd.
    Starten lukte alleen met een starter maar dan draait snel de prop bout los..

    Ik kwam een veer tegen die achterop de as geplaatst wordt zodat je makkelijk kan starten, maar dat is duurder dan een CDI setje van Hobbyking. Wat is de beste/makkelijkste optie om te starten?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou eerst maar die voelermaatjes gebruiken en de luchtspleet van de magneet goed afstellen. Want een electronische ontsteking is op zich wel vrij simpel en retebetrouwbaar, maar nog best wel een verbouwing...
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Hoe dichter de magneten langs de spoel komen des te sterker de vonk zal zijn. Het makkelijkste om af te stellen is een stukje gewoon 80 grams papier nemen en dat 1 keer dubbel vouwen. Schuif dat tussen de spoelkern en de magneten (het vliegwiel) en zet de spoel vast. Het papier zal een beetje klemmen als je het er tussen uit trekt maar dat geeft niet.
    Je kan ook 1 enkel velletje papier nemen, dat zal nog beter werken. Het probleem is alleen dat dan zelfs een grassprietje er al tussen kan gaan zitten.
    Ook de snelheid waarmee de magneten langs de spoel gaan is heel belangrijk. Om een sterke vonk te krijgen moet je de prop een snelle "zwiepert" geven om een mooie vonk te krijgen. Dat kan best lastig zijn vandaar dat veel mensen een starthulp gebruiken, b.v. een startmotor of een touwtje om het vliegwiel (trekstarter).
     
  10. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
    Ik probeerde 1 vel dikte maar dan liep hij net iets aan op een ander stuk van het vliegwiel. Ik heb de magneten nu op 2 papier diktes gezet en de vonk is echt enorm verbeterd!
    Dit weekend maar even de tijd nemen om hem met de hand te starten en af te stellen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het hoeft niet per sé, maar dat KAN duiden op een kromme krukas...
     
  12. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
    Oei dit zijn niet hele leuke berichten, ik heb geen gereedschap om dat te meten dus ik doe alsof ik dit niet heb gelezen en hoop dat het goed zit :hammer:Tijdens het lopen van de motor op stationair en vol gas merkte ik geen erge vibraties op, en de propeller zat er niet eens helemaal goed gecentreerd op (of zullen die trillingen elkaar net opgeheven hebben?).
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, het hoeft op zich niet echt een probleem te zijn hoor... Maar het kan betekenen dat de motor een tik gehad heeft bij een vorige eigenaar.

    Gewoon iets om in de gaten te houden, meer niet. Als hij goed loopt, loopt hij goed en daarmee basta. Trillen doen grote eencylinders toch wel, daar doe je weinig aan.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Wat ook nog kan zijn is dat het vliegwiel niet 100% rond is of dat er onregelmatigheden op zitten. Dat zal je merken als de spoelkern echt heel dicht op het vliegwiel zit. Wat dan mogelijk kan helpen is voorzichtig een schuurlatje met fijn schuurpapier tegen het vliegwiel houden als de motor draait. Dat kan net de oneffenheden wegnemen en dan kan je de spoel nog dichter op het vliegwiel zetten.
    Of dat nodig zal zijn is de vraag maar het zou net dat kleine verschil kunnen zijn. Starten met de hand is niet onmogelijk maar houd er rekening mee dat lastig kan zijn en blijven.
     
  15. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb geprobeerd het vliegwiel iets te schuren maar hij loopt dan vast op het middelste van de magneet (op 1 blaadje afstand). Gewoon weer terug gezet op 2 blaadjes en daar op gestart.

    Als ik hem gewoon ging choken met mijn vinger op de inlaat tot mijn vinger nat was startte hij niet (hoorde geen ontsteking). Met een beetje remmenreiniger sloeg hij wel snel (en verassend makkelijk) aan. Is dit een handige manier om hem makkelijk te starten of zal de ontvettende werking remmenreiniger uiteindelijk zorgen voor schade? Zal ik gewoon langer moeten choken en dat hij dan net zo makkelijk op alleen benzine aan slaat?

    Ik ga morgen even afstellen en een mooie schakelaar maken voor het uitzetten van de motor.
     
  16. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Starten met remmenreiniger kan absoluut 100% geen kwaad zolang je het in de luchtinlaat spuit. Wat wél kwaad kan, is het ding aan de gang houden met remmenreiniger.
    Maar remmenreiniger meenemen naar het veld is erg onhandig.

    Choken tot je vinger nat wordt is vaak niet voldoende: Choke maar gerust 1 a 2 slagen verder, maar doe je ontsteking uit en doe geen moeite om hem aan te slaan. Gewoon vlot ronddraaien tot je vinger nat word en dan twee slagen meer, daarna vinger van de inlaat en een slag of 2 a 3 verder door draaien (nog steeds met de ontsteking af, en nog steeds niet "slaan"). Want hij mag best nat zijn, maar die brandstof moet in dampvorm in de cylinder komen, het is niet voldoende dat die in vloeibare vorm in de inlaat zit.
    Dan zet je het gas een KLEIN beetje open, schakel je de ontsteking in en dan geef je hem een FLINKE mep.

    Een maat van mij heeft gewoon een kleine poelie (ongeveer zo groot als de propnaaf) op de prop gemonteerd, en wikkelt daar een touwtje om. Drie a vier slagen is voldoende. Flinke ruk, en het ding loopt altijd in één keer met bovenvermeldde choke procedure.
     
  18. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Als het een orginele zg38 is met magneet ontsteking zal die wat lastig te starten zijn. Ombouwen naar ontsteking kan.
    Veer is ook een redelijke optie hoewel ik het niet fijn vind geen controle over de motor.

    Easystart er aan vind ik een goed optie en ook kwa gewicht.
     
  19. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Hoikes ik gebruik al jaren zenoah motors 22-38-62 cc allemaal met magneto ontsteking de 22en 38 cc wordt met de hand gestart eerst goed schoken met de vinger op de carburator vinger goed nat dan twee maal rustig. met de schroef rond draaien twee tandjes gas en na twee slagen goed doorslaan niet strelen hé zonder probleem starten de motors de 62 cc wordt gestart
    Mvg marcmet een veer zeer gemakkelijk en zonder problemen deze ver zit er al meer dan 20 jaar op zonder onderhoud of iets dergelijks
    Ik heb nog een 80 cc twin op electronisch ontsteking en die heeft ook de zelfde behandeling eerst schoken dan ontsteking aanzetten 2 tandjes gas en na vier slagen loopt hij zonder problemen
     
  20. ColinJ3

    ColinJ3

    Lid geworden:
    21 dec 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmen
    Vandaag startte ik hem met een klein beetje remmenreiniger en nadat ik hem wat had afgesteld kon ik hem erg makkelijk starten met de hand, viel me niks tegen.

    Nu heb ik een nieuw probleempje. Op vol gas komt hij niet écht in de toeren (voor ik de magneto dichterbij had gezet wel), en het verschil in prop (18x10 naar 20x8) zal niet zon verschil maken. Nu zag ik op het vliegwiel opeens krassen zitten (gewicht kant) en lijkt het midden van de magneto niet helemaal lekker, zie foto's. Is dit een bekend ding? Lijkt alleen op vol gas er tegenaan te komen..

    [​IMG] [​IMG]
     

Deel Deze Pagina