Propeller montage. Ik mis een onderdeel?

Na de crash van mijn Cessna 206-T heb ik een nieuwe brushlessmotor geplaatst.

Echter krijg ik de propeller er niet goed op.

Wat is meegeleverd: de motor en 2 moeren die over de as draaien.

Nu doe ik de eerst moer over de as, prop erop, 2de moer erop.Beide moeren vallen binnen de prop zodat de prop meedraait en vast kan komen te ziten. Echter bij het aanzetten van de motor draait de propeller (en moeren) en zo weer van de as af..

Dit is MIJN TOESTEL(foto) zoals ik nu de PROP heb zitten.

Volgens mij mis ik een kopstukje ofzo die de boel op de plaats houd.

Bij 2 (foto) mis ik dit deel om hem vast te zetten.

Zoals het zou moeten... [hier].
 
Laatst bewerkt:
Draait je motor wel de goede kant op ?

Bij het aanzetten van de motor, zou hij zichzelf vast moeten draaien.
Als je voor het toestel staat, moet hij tegen de klok in draaien.
 
Het grappige is, dat je dit helemaal niet vast kunt zetten...

Dit kun je zowieso met een sleutel niet echt pakken.
en je moet wel een beetje serieus kracht kunnen zetten om het vast te zetten.
zet je het een beetje half vast, komt het binnen een tel weer los.

Jij mist dus blijkbaar dat pijpsleuteltje, en zonder ga je het nooit goed vast krijgen.
De spinner is vaak een onderdeel waar geen echte functie aan zit, het echte borgen van de prop zit ergens anders.

Daarbij.. is die hele lange schroefdraad niet handig.
prop staat nu een aardig eind van de motor af, waardoor de as vrij vlot krom gaat bij een landing/onzachte aanraking

Hoe zit dit op de motor? Is die schroefdraad een ding wat eraf kan, waarna een blanco as overblijft?
Zo ja, kun je een spanbus proberen. zoiets:
http://mirp.net/images/MA011-MIRP.jpg
Dit klemt zich om de as van de motor, en als de motor draait, slaat de prop het spul alleen maar vaster.
je hebt wel kans dat je prop even verwisselt moet worden door een verse apc.
 
Ho, stop.
hier gaat veel mis met de aanwijzingen.

Dit is een ouderwetse fietsbelmotor. De prop zet je niet zo vast. Je draait eerst een moertje op de as tot zover als je de prop naar achteren wil plaatsen. Dan zet je daar nog een moertje tegenop en trekt beiden goed vast tegen elkaar. De prop heeft aan de achterzijde ook een inkeping die precies over een moertje valt. zet hem daarmee op de moertjes. Dan aan de voorzijde een schijfje plaatsen en met een nieuw moertje zet je alles vast. Wel goed vasttrekken dat laatste moertje.

Helaas heeft Student met 1 ding wel gelijk, die as is idd bij het minste of geringste krom, dus voorzichtig zijn met landen en geen propstrike maken of neuslanding..........
 
Hier de VOLLEDIGE afbeelding van de motor. En inderdaad als ik de prop er uiteindelijk toch op heb zal ik die as gaan inkorten.

Welke onderdelen heb ik nodig (waar het best te krijgen?). De schroefdraad zit vast op de as.

Waarschijnlijk zijn die onderdelen met de crash verloren gegaan en heb ik ze daarom niet meer als voorbeeld bij de hand.

Cessna motor neus.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het grappige is, dat je dit helemaal niet vast kunt zetten...

Dit kun je zowieso met een sleutel niet echt pakken.
en je moet wel een beetje serieus kracht kunnen zetten om het vast te zetten.
zet je het een beetje half vast, komt het binnen een tel weer los.

Jij mist dus blijkbaar dat pijpsleuteltje, en zonder ga je het nooit goed vast krijgen.
De spinner is vaak een onderdeel waar geen echte functie aan zit, het echte borgen van de prop zit ergens anders.

Daarbij.. is die hele lange schroefdraad niet handig.
prop staat nu een aardig eind van de motor af, waardoor de as vrij vlot krom gaat bij een landing/onzachte aanraking

Hoe zit dit op de motor? Is die schroefdraad een ding wat eraf kan, waarna een blanco as overblijft?
Zo ja, kun je een spanbus proberen. zoiets:
http://mirp.net/images/MA011-MIRP.jpg
Dit klemt zich om de as van de motor, en als de motor draait, slaat de prop het spul alleen maar vaster.
je hebt wel kans dat je prop even verwisselt moet worden door een verse apc.
Bedankt voor de info!
 
Waarschijnlijk engelse maat as.
Stel, je kunt met een schuifmaat even de werkelijke maat van de as opmeten, kan daar iets zinnigs van gezegd worden.
of het is gewoon een grove draad.. ook in schroefdraad heb je een paar opties.

Evt kun je er ook gewoon een nieuw asje in zetten.
onderaan de as zie je een imbusje zitten. Naar alle waarschijnlijkheid houdt dat imbusje de as vast.
Kun je met wat zoekwerk misschien een hardstalen stang met schroefdraad op maat maken en plaatsen. Kun je hollandse moeren gebruiken.
of de oude as van de voorgaande motor.

Of een paar ringen tussen prop en moeren, zodat je wel bij de moeren kunt komen.
Alleen komt dat de grip op de prop niet echt ten goede..
Maar het is een optie.
 
Waarschijnlijk engelse maat as.
Stel, je kunt met een schuifmaat even de werkelijke maat van de as opmeten, kan daar iets zinnigs van gezegd worden.
of het is gewoon een grove draad.. ook in schroefdraad heb je een paar opties.

Evt kun je er ook gewoon een nieuw asje in zetten.
onderaan de as zie je een imbusje zitten. Naar alle waarschijnlijkheid houdt dat imbusje de as vast.
Kun je met wat zoekwerk misschien een hardstalen stang met schroefdraad op maat maken en plaatsen. Kun je hollandse moeren gebruiken.
of de oude as van de voorgaande motor.

Of een paar ringen tussen prop en moeren, zodat je wel bij de moeren kunt komen.
Alleen komt dat de grip op de prop niet echt ten goede..
Maar het is een optie.
Ik denk dat de Engele maat het probleem is..

Hier heb ik hem gekocht: http://www.skyartec.co.uk/index.php...id=220&zenid=2ad5439b38a58c5cdc58e592225852a2

Misschien moet ik even zien waar ik die m3 engelse moeren kan vinden.
 
dat is altijd een beetje lastig.
Persoonlijk bouw ik het meestal om, zodat ik gewoon met metrische draad kan werken :D

je kan een aantal shops even een mailtje sturen of ze wat hebben liggen..
 
Als de as met de schroefdraad is te verwijderen dan kan je deze beter vervangen door een as zonder schroefdraad en dan de propeller op een meenemer met klemkonus bevestigen.

Een as met schroefdraad buigt veel gemakkelijker dan een as zonder schroefdraad.

Mogelijk moet je de propeller vervangen door een type dat op de meenemer past of je moet het gat in de bestaande propeller opboren. Dat is een lastig klusje omdat het gat precies in het midden van de propeller moet zitten.

Het is altijd verstandig een propeller te balanceren. Zo voorkom je trillingen.
 
Back
Top