Beste Robin,
voordat je de speed 700 uit je zwever haalt kan je misschien eens een 9 x 5 schroef proberen.(ondertussen heb je de tijd info te vergaren wat je nu gaat doen, upgraden naar een kwaliteitsmotor, 2-de hands motor op de kop tikken, vertraging kopen..........)
Zal niet zo spectaculair stijgen, maar stroomverbruik zal alleszins minder zijn, motor wordt niet zo belast waardoor minder warmteontwikkeling in de motor zelf , langere looptijd van de motor, hoger rendement.
Heb dit zelf moeten ondervinden zoveel jaren terug.
Had in den beginne toen ik de Keller 40/10 had op aanraden van een wedstrijdvlieger een 13 x 8 Rasa oranje schroef gemonteerd.
Bij 10 cellen 1200 mAH mat ik zomaar eventjes 50 Ampères.
Mijn IBA-zwever steeg op als een helikopter, vooral dan omdat ik in die tijd een relais gebruikte ipv een regelaar. (in 1986 had je trouwens nog geen betaalbare regelaars, iedereen gebruikte een relais of microswitch geplakt op een servo)
Gevolg hiervan was een relais dat na enkele maanden kromme contacten vertoonde ten gevolge van warmteontwikkeling door hoge stroom.
Zoals reeds gezegd gebruik ik een 9 x5 op mijn akrozwever met 10 cellen maar het is wel een BB-uitvoering.
Een vliegcollega vliegt met een zwever spanwijdte 3 meter met 10 cellen en Ultra 1600-8 met een 9 x 5 en doet vluchten van minstens 25 '.
Heb een Speed Gear 2,7:1 700 BB Turbo 9,6 V nr 1721 gemonteerd in mijn zelfbouw PT19.(deze vertraging is een inlinevertraging, dus tandwielenkast in verlengde van motorhuis, is wel bijna 12 cm lang !)
Ligt momenteel op zolder, nog niet mee gevlogen, spanwijdte 130 cm, gewicht met 10 cellen 2,3 kg.
Geen idee welke schroef er nu momenteel opstaat, even gaan kijken... een 13,5 x 8.
Op het bijgeleverde documentatievelletje staat dat deze motor voor modellen à la ThermikSport van 8 à 10 cellen te gebruiken is (12 mag zeker ook) met een schroef CAM 1335.36.24, dit is dan een 14 x 10.
Voor gewone vliegtuigen tot 12 cellen raden ze een nr 1316.34.20 aan en dit is een 13 x 8.
Het spanningsbereik loopt van 8.4 tot 14,4 Volt, max. rendement 77%.
Geen idee of je de vertraging apart kunt aanschaffen en monteren op je speed 700.
Er zullen nog anderen meer uitleg kunnen geven over deze aandrijfeenheid.
Wat mij opviel was het hoge gewicht, nl op het velletje staat 472 gram.
Reden van het lage gewicht van de pt19 is de romp die enkel aan de bovenkant beplankt is, de rest is een stel onbeplankte balsa stokjes, ik geloof 5 x 5 mm gekleefd op spanten.(boven - en onderkant apart gebouwd en dan aan elkaar gekleeft.
aub, Patrick