Propeller voor windtunnel

  • Topicstarter Topicstarter JD en A
  • Startdatum Startdatum
J

JD en A

Guest
Hallo,

Eigenlijk horen we niet thuis op dit forum, maar we hebben een modelbouw-gerelateerde vraag.

Dit is het geval:
Voor ons profielwerkstuk voor school bouwen wij een windtunnel. Daarvoor hebben we natuurlijk een propeller nodig.
Nu speelden wij met het idee een modelbouw propeller te gebruiken.
We willen een zo groot en gelijkmatig mogelijke luchtverplaatsing.
De diameter van de propeller moet rond de 30 cm zijn (mag wat meer, maar niet veel minder). Zoals het er nu naar uitziet, gaat de propeller aangedreven worden door een elektromotor van 7000 tpm.

Hebben jullie misschien ideeën voor een geschikte propeller?

Bij voorbaat dank,

Jan-Douwe en Aart
 
ik heb hier een 14X7 propellor van graupner, deze is 35 cm in diameter.
( http://img434.imageshack.us/img434/8303/dsc00250oq1.jpg )
dus ik denk dat jullie een 12X "nog iets" prop nodig hebben voor jullie project, aangezien 12X7 nogal zwaar is, als je bovenstaande foto bekijkt zie je er een 11,8cc motor aan vast zitten, en dat is nogal wat....
14 staat voor de diameter in inches, ongeveer 35 centimeter.
7staat voor de spoed.

misschien kan deze vraag beter in het elektro- gedeelte geplaatst worden, want aan toeren alleen heb je niet veel, er moet ook kracht achter zitten.


je zou voor propellors contact op kunnen nemen met een modelbouwwinkel in de buurt
( http://www.modelbouwwinkels.nl/winkeldatabase/regio1.php3 )( site is wel erg verouderd, er staat een winkel op die al 7 jaar niet meer bestaat...)
maar zorg wel dat het een winkel is waar ze ook serieus aan modelvliegen doen. je hebt bijvoorbeeld winkels ( ik noem geen namen, dit mag hier niet meer) die wel vliegtuigen verkopen maar er zelf niks vanaf weten, je krijgt daar gewoon een goedkoop prul mee ( alleen betaal jij er veel voor) en ze kunnen dus ook niks uitleggen over props en zo.


veel succes met het project, laten jullie ook even weten hoe het gegaan is?
 
Een zogenaamde 12 inch propellor is een heel gangbare propellor.
Een modelbouwwinkel met een 'redelijk' assortiment heeft een dergelijke propellor.
Niets staat wat dat betreft jullie werkstuk in de weg.
Succes.
 
Bedankt voor de reacties.:D

Even een verdere toelichting op de aandrijving. We hebben een elektomotor van een oude boorbank. De elektromotor heeft een vermogen van 1,1kW en het toerental kan doormiddel van verwisselbare tandwielen geregeld worden. Het rendement van de motor is 75% en het effectief vermogen van de motor is dus 825 Watt.

Zijn er omrekentabellen die aangeven hoe sterk je motor moet zijn voor een propeller met een bepaalde spoed en diameter bij een bepaald toerental?
 
NA de propellor moeten richtvaantjes komen, zoasl bij een ducted fan, anders krijg je draaiende lucht in je tunnel.
 
Achter een draaiende propellor ontstaat een ronddraaiende golf van lucht, die zich tevens naar achter beweegt, die dus bij een vliegtuig tegen het kielvlak duwen. Daardoor zou het toestel langs de lengteas gaan draaien. Dat is dus de reden voor de motor zijstelling. In een windtunnel wil je zoiets zeker niet, dit zou de resultaten beïnvloeden. Daarom richtvaantjes (rietjes, slimme oplossing :!:), om de draaiing uit de lucht te halen.

Ik hoop dat je het begrijpt, want volgens mij heb ik het niet heel duidelijk uitgelegd :roll:

Stefan
 
stefan_riemens zei:
Achter een draaiende propellor ontstaat een ronddraaiende golf van lucht, die zich tevens naar achter beweegt, die dus bij een vliegtuig tegen het kielvlak duwen. Daardoor zou het toestel langs de lengteas gaan draaien. Dat is dus de reden voor de motor zijstelling. In een windtunnel wil je zoiets zeker niet, dit zou de resultaten beïnvloeden. Daarom richtvaantjes (rietjes, slimme oplossing :!:), om de draaiing uit de lucht te halen.

Ik hoop dat je het begrijpt, want volgens mij heb ik het niet heel duidelijk uitgelegd :roll:

Stefan

Het blijft wennen die aerodynamica. Ik weet dat het principe in ieder geval voor props zo werkt:

Kreisfoermiger_Luftstrom.gif


Maar is dat ook zo bij ducted fans? Zou kunnen maar ik heb geen vaantjes gezien ergens (tenzij de "motor-stangen" die rol vervullen). De luchtstroom lijkt ook niet te draaien ( http://massflow.archivale.com/ductbook.htm )

851370.jpg


dfan3.jpg


De ducted fan komt in de optica vandaar de interesse.....
 
Als je gelijkmatig waaiende wind wilt, kunt je denk ik beter een soort ventilator gebruiken zoals in een afzuigkap, heet dat niet axiaal??

Als je een ventilatorenfabriek vraagt, die hebben nog weleens ventilatoren met een kleine fout, die zou je kunnen gebruiken.

Dit heb ik nog liggen, wil ik wel opsturen tegen de verzendkosten:



ventilatoren.JPG


Ze zijn misschien wat klein, maar een grotere versie met een huis geeft zeer veel wind, that's for sure.
Gr.
Taco.
 
Vliegeniertje zei:
Achter een draaiende propellor ontstaat een ronddraaiende golf van lucht, die zich tevens naar achter beweegt, die dus bij een vliegtuig tegen het kielvlak duwen. Daardoor zou het toestel langs de lengteas gaan draaien. Dat is dus
Maar is dat ook zo bij ducted fans? Zou kunnen maar ik heb geen vaantjes gezien ergens (tenzij de "motor-stangen" die rol vervullen). De luchtstroom lijkt ook niet te draaien ( http://massflow.archivale.com/ductbook.htm )

Yep
 
Wat voor snelheid wil je precies gaan helen met die windtunnel?
En kan je misschien wat meer vertellen over de afmetingen en iets over de venturi die je wil gaan maken om de lucht te versnellen?
De werverlingen in de lucht kan je ook reduceren door een aantal lagen kippengaas achter elkaar te plaatsen met relatief kleine gaatjes.

Groeten Martijn
 
Niek zei:
Dat noemen ze ook wel 3fasen stroom..

Of krachtstroom inderdaad. Maar hoe ze dat precies aanleggen? Vanaf de verdeelkast komt er 400 volt binnen volgens mij. Moet je dan een speciale leiding naar binnen leggen of kan je het voltage op de een of andere manier (via een trafo of zoiets) op 400 krijgen.

Als dat zo is zijn er industriele ventilatoren te koop (2de hands vrij goedkoop, marktplaats zag ik er eentje, zoeken op axiaal ventilator)..........
 
Hangt ervan af of je dan ook driefasen wilt. Van 230 naar 400 is niet zo moeilijk, maar als je dat dan ook nog driefasen wilt zul je het idd vanaf de meterkast moeten doen. Overigens hebben jullie in de school ongetwijfeld ergens een krachtstroom bron(voor de binas vakken ofzo :wink:)

Overigens denk ik niet dat dat de bedoeling is, wel? Het idee zal wel zijn om het zelf te maken :roll:

Stefan
 
in elk huis komen er 4 draden binnen in de meterkast
3 fasen en een nul op elke fase staat 220 volt
door de alle 3 de fasen te gebruiken geloof dat dat een ster schakeling genoenmt wordt (het is al zo lang geleden)
die 3 fasen geven samen 380 volt of te wel krachtstroom
van 380 naar 220 is simpel pak gewoon 1 fase

dus je kan overal krachtstroom krijgen aleen in de meeste huizen wordt er maar 1 fase gebruikt
dan moet de essent (netwerk beheerder) 2 stoppen er bij draaien
niet zelf doen die kast is verzegeld en als je die verbreekt
dan kan je een flinke boete krijgen

bedenk me net dat de voltages gepast zijn naar 230 volt per fase krachtstroom heeft dan 400 volt :oops:

groeten bert
 
Hallo,

Bedankt voor alle reacties!

We hebben nu een idee naar wat voor propeller we moeten kijken.

We willen een windsnelheid van in ieder geval 50 km/h in de tunnel krijgen.

Is het van belang bij 'ducted fans', dus propellers/fans/ventilatoren in een buis, dat de toppen recht zijn (de top zo dicht mogelijk tegen de buis)? Ik las ergens dat als je dat niet doet, je veel ongewenste turbulentie en efficientie-verlaging krijgt.
Heeft er iemand ervaring met de top van een gewone modelbouwpropeller afzagen?

Aart
 
Back
Top