propellor op de motor gemonteerd, maar zit die nou goed?

Beste,

Ik heb nu net voor het eerst een propellor op een electromotor gemonteerd.
Eerst met de hand het gat in de prob groter gemaakt.
Ik draaide, en het zag er wel goed uit. Niet zeker weten heb ik hem even op een lagere spanning aangesloten, ik dacht als die verkeerd zit gaat die vanzelf trillen.
Ik had niet het idee dat dit gebeurde, kan ik er nu van uitgaan dat ik het goed gedaan heb.

groeten

Joeri

gezicht even wegdraaien en HOP volgas :)

blijft ie zitten dan zit ie goed, zit ie niet goed dan vliegt ie er vanzelf af :wink:

bertus

hoe ga jij tewerk om de prop goed uit te balanceren ?
de meeste hobby'ers hebben geen trillingsmeetapparatuur ....

groeten
steffe

Welke maat is de prop en enig idee welk toerental het spul dadelijk gaat draaien.
Zo'n Gunther propje zou ik bijvoorbeeld niet nog eens extra uitbalanceren.

Rick

Dan zou ik zeer zeker die prop balanceren. Een eenvoudig en effectief hulpje staat hier. http://www.scintilla.utwente.nl/~edwinm/tech_stuff/tech_stuff_main.htm#2
prop_balancer2.jpg

of met behulp van deze semi profesionele balancer
tfbal.gif

even een asje zoeken wat in het gat van de prop past, dat kan ook best een spijker zijn als het maar past, daar slijp je punten aan door hem in een boormachine te zetten en langs de slijpsteen te halen, zodat de punten in het midden zitten, prop erdoor en tussen duim en wijsvinger houden, dan zit je al redelijk nauwkeurig te meten.

Dus al ik het goed begrijp:
Ik steek een as door de propellor, als die gaat draaien is die niet in balans en als die stil blijft liggen is het goed. Nu is het zeker weer wel belangrijk dat het asje precies in het midden zit.

Ik merk nu dat als ik hem gewoon ergens overhen leg, dat die dan in elke stand stil kan liggen.

groeten

Joeri

Back