propellor spoed meten en afstellen

Heren

ik heb wat vragen over de spoed van een propellor:
1)waar meet je dat precies op de propellor
2)hoe meet je dat dan <is daar ietsvoor>
3)hoe verander je dan de spoed van een propellor

Ik wil dit gaan doen om zo het hoogste rendement uit een electromotor/prop combinatie te krijgen zodat ik zo hard mogelijk kan vliegen.

Groeten Jacob

Jacob zei:
ik heb wat vragen over de spoed van een propellor:
1)waar meet je dat precies op de propellor
2)hoe meet je dat dan <is daar ietsvoor>
3)hoe verander je dan de spoed van een propellor

Jacob,

1/ Normaal gezien staat de spoed vermeld op een prop zodat het overbodig is deze te meten.
2/ Ik denk dat die heli-jongens daar een passend toestelletje voor hebben zijnde een Pitch-meter. Of zoiets specifiek voor onze (proppellers) toepassing bestaat laat ik in het midden, ik heb er echter nog nooit één gezien in al die jaren. Ik denk tenandere dat het zeer moeilijk wordt om de pitch te meten gelet op het feit dat een prop enigzins "verdraaid" naar de top toe (geen constante pitch vanaf de naaf tot de top zoals bij een heli meestal wel het geval is).
3/ Meestal kun je de spoed van een prop niet aanpassen en ben je overgeleverd aan het aanschaffen van een nieuwe prop met een specifieke diameter/spoed voor jou toepassing. Er bestaan wel systemen waarbij je de spoed kan aanpassen maar deze zijn zeer zeldzaan. (De kosten voor het maken/aanschaffen van dit systeem wegen tenandere niet op tegen de aanschaf van een extra fixed pitch prop)

PS: Er zijn hier op het forum genoeg mensen die weten wat je mag verwachten van een specifieke set up. Gelieve dan ook de specificaties van wat je in gedachten hebt (motor, ESC, Accu, type toestel) mee te delen.

Stevo

Jacob,

Leuke link nu heb ik ook eens zo"n pitch meter gezien :wink:

In de afdeling (lijkt wel een supermarkt) pylonracen staan ook massa's tips naar het gebruik van motoren + props voor F5D toestellen. Misschien ook daar eens je licht gaan opsteken. Ik denk niet dat een prop met verstelbare pitch zo wie zo een optie is voor jou toepassing. Hoe veel toeren draaien die motortjes niet? De meeste systemen die ik heb gezien waren bedoelt voor brandstofmotoren en mochten niet boven een bepaald toerental worden gebruikt. Het zou kunnen dat het wel voor jou toepassing bestaat natuurlijk, ik weet het alleen niet.

Stevo

Aircraft World verkoopt varioprops. Deze zijn gewoon af te stellen.
varioprop_Logo02.gif
varioprop_blades.jpg

Michel,

Ik lees soms op in de sectie pylonracen dat ze daar + 29.000 Rpm uit een electro persen. Die dingen zien er echt niet bestand uit tegen dergelijke toerentallen.

Stevo

Stevo zei:
1/ Normaal gezien staat de spoed vermeld op een prop zodat het overbodig is deze te meten.
Stevo

Maar al te vaak klopt deze waarde voor geen meter (of inch :wink: ).

Die prather pitch gauge is de enige waar ik van gehoord heb. Moet ik ook nog een keer hebben...

Zodra er een elektropylon piloot in mijn buurt met zo'n vario prop gaat vliegen, trek ik een ME uitrusting aan. :wink: Mij te eng.

Props kunnen met een aansteker of verffohn redelijk verdraaid worden. De prop wordt dan bij de begin van het blad verwarmd en vervolgens voorzichtig een stuk verdraaid waarna weer gemeten kan worden.

Paul

Back