Propellor thrust

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door celtic, 28 jan 2012.

  1. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    De factoren prop. spoed, prop.blad-oppervlak
    en rpm zijn bepalend voor de trekkracht.
    Hoe?
     
  2. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    hoe meer:

    des te meer trekkracht
     
  3. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat het volgende wel handig is om je te realiseren:
    • een prop is in principe gewoon een vleugel, maar ipv rechtlijnig vooruit te vliegen draait de prop rond. Bij die ronddraaiende beweging is er een zekere invalshoek met de lucht waardoor lift onstaat (net als bij een vleugel) haaks op de bewegingsrichting. Vooruit dus. De trekkracht.
    • Omdat een prop net als een vleugel werkt, kan hij dus ook overtrekken.
    • De diameter van de prop bepaald de grootte en is daarmee voor het grootste deel bepalend voor het benodigde vermogen om hem x-duizend keer per minuut rond te slingeren.
    • De spoed is wat lastiger. Allereerst: wat is het:
      • de spoed is de afstand die de prop na één omwenteling zou hebben afgelegd als hij de lucht met nul graden invalshoek zou hebben doorsneden.
      • hoe harder het vliegtuig vliegt bij een bepaald aantal toeren van de prop, hoe kleiner de invalshoek op de prop. Als je maar hard genoeg gaat (of de prop langzaam genoeg) wordt die hoek zelfs negatief (thrust achteruit, een heel effectieve rem!)
      • bij een (erg) grote spoed, en/of erg langzaam vliegen kan de invalshoek zo groot worden dat de prop overtrekt. Dat is de reden waarom de trekkracht in stand (meestal) kleiner is dan vliegend, de prop is (deels) overtrokken.
      • net zoals een vleugel een minimaal-dalen en een beste glijhoek heeft, heeft een prop dat ook. Dat treedt bij een prop dus op bij een bepaalde combinatie van spoed, toerental, en vliegsnelheid.
    • tot slot speelt ook de vorm van de prop nog een rol in de efficiëntie.
    Ik denk dat ik in het kort een beetje heb samengevat wat de achterliggende redenen die de thrust beïnvloeden. Dat maakt meteen duidelijk dat thrust-berekeningen best lastig zijn. Daarom is het ook zo belangrijk om de spanning op de motor, de motor zelf, de prop (diam. & spoed) en vliegsnelheid goed op elkaar af te stemmen. Anders gezegd kies een motor/prop die bij de vliegsnelheid past, en een vermogen dat bij het gewicht van de kist past.

    Een goede site die voor redelijk veel motoren de boel doorrekent is eFlight.
    Een heel aardig (gratis) rekenprogramma dat hetzelfde doet (maar een andere motoren-set heeft) is te vinden op Drive Calculator
    Top-of-the-bill (letterlijk en figuurlijk, want niet gratis) is MotoCalc.

    Dirk.
     
  5. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    nou meneer schipper mijn complimenten!

    Ik wou eigenlijk iets zeggen als "zoek aub even 1 minuut dan heb je het antwoord ook" Maar jij bent er even lekker voor gaan zitten :p
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  6. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Heel precies berekenen is volgens mij niet
    mogelijk, de efficientie van een propellor
    is namelijk niet constant maar afhankelijk
    van rotatiesnelheid, luchtsnelheid en
    totale luchtweerstand vh toestel.
     
  7. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    daarom is het juist wel mogelijk want:
    rotatie snelheid blijft gelijk wanneer de luchtsnelheid gelijk blijft (wel met je handen van de gasstick blijven)
    luchtweerstand van een vliegtuig blijft ook gelijk (tenzij je remkleppen gebruikt of gaat sturen.)
    dus efficiency is constant bij gelijk blijvende luchtsnelheid.
     
  8. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    Mag ik het met je oneens zijn;)
    In glijvlucht bij V=spoed x rpm/60 is de
    propellor efficientie nul en levert de motor
    helemaal geen vermogen meer. Efficientie
    is pas maximaal als de motor evenveel vermogen
    levert als de propellor. Waarom zou de luchtsnelheid
    anders constant blijven?


    daarom is het juist wel mogelijk want:
    rotatie snelheid blijft gelijk wanneer de luchtsnelheid gelijk blijft (wel met je handen van de gasstick blijven)
    luchtweerstand van een vliegtuig blijft ook gelijk (tenzij je remkleppen gebruikt of gaat sturen.)
    dus efficiency is constant bij gelijk blijvende luchtsnelheid.
     
  9. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Ook al is de efficientie nul toch kan die constant zijn alleen is hij dan constant nul of misschien wel negatief. Hij blijft bij gelijke omstandigheden wel het zelfde. We gebruiken die efficiëntie vaak om af te remmen door de motor langzaam te laten draaien bij een landing. in de glijvlucht is de rotatiesnelheid te laag om thrust te leveren en hij word dan een luchtrem.
     
  10. celtic

    celtic

    Lid geworden:
    11 nov 2011
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Zaanstad
    In de luchtvaart wordt dit opgelost door propellors
    met variabele pitch. Bij kruissnelheid wordt de pitch
    verkleind om brandstofverbruikt te beperken, en
    de pitch kan zelfs worden omgedraaid om te remmen.


    Weer wat geleerd over propellorkeuze:;)
    Kies propellor vermogen = motor vermogen!
    (in elk geval niet groter want dan kan de
    motor stroom te groot worden!)

    Propellorvermogen: P=k x rpm^3 x diam^4 x pitch.
    k = 5.3 x 10^-15 (watts,inches)
    (Pmax als de luchtsnelheid nul is)
     
  11. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bijna onderaan die pagina tevens de Prop Calculator, waarmee allerlei prop berekeningen te doen zijn. Je kunt ook je eigen prop-geometrie invoeren en door laten rekenen.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina