Propellorafmetingen voor Funjet

Hallo,

Ik ben bij HobbiCity een setup voor een funjet aan het samenstellen en in het vooronderzoek zie ik dat veel gebruik wordt gemaakt van een 4,7x4,7 propellor. Ik kan deze bij HobbyCity in de diverse lijsten niet terugvinden. Kan het zijn dat ik de daar opgegeven maken om zou moeten rekenen?

Bij enkele propellors staat specifiek aangegeven dat het een 'pusher' is. Is het ook zo dat een standaard propellor dan niet op een Funjet kan en dat je dus inderdaad een 'pusher' moet hebben?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Björn

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind op dat formaat apc 5,25X4,75 het erg goed doen, ik ben het met u4eake eens dat een 4,7X4,7 wel erg klein is. Een funjet is geen pylon racer, heeft een hoop meer weerstand, dus ga je harder als je ook wat meer thrust hebt.

Ik haal mijn APC en CAMspeedprop propellers hier: Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop Veel keuze, in een week thuis en maar 2,50$ verzendkosten!
De hobbycity propellors die ik in die maat heb gehad vond ik allemaal te slap als je er een beetje vermogen in wilt stoppen, de echte APC zijn een stuk stijver.

Maar het belangrijkste is dat hij bij je motor past. Welke motor en hoeveel cellen ga je gebruiken?

Laatst bewerkt:
Zeer bedankt voor jullie reacties! Ik vond het vreemd dat je van de honderden propellors er slechts een paar met deze maatvoering hebt bij HobbyCity. Vandaar mijn (onterechte) vermoeden dat de maten daar anders vermeld zouden zijn.

Ik ga toch voor de propellor van HobbyCity die u4eake heeft aangeraden. Reden is dat ik 'm dan in mijn bestelling mee kan nemen.

Ik ga met 3 cellen Lipo vliegen (Zippy Flightmax 2200 25C X-thin) met een HXT 2345-2700kv brushless motor. Deze combi is door iemand anders op het forum reeds met succes toegepast. Ik wil meteen een Turnigy accucel 6 balancer / lader meebestellen.

Ik zal gebruik maken van een Turnigy plush 40A speed controller (met programming card).

Bij RCTechnics voor 3 euro een 5,25x4,75 APC-E. Die zijn perfect. En indien op voorraad vandaag bestellen en morgen met de post in huis. De pusher-versie van de APC-E propellors hebben de spoed in tegengestelde richting, verder zijn ze gelijk. Voor brushless maakt het dus niet uit, een kwestie van twee van de drie draden wisselen op de motor en hij loopt andersom. Nagenoeg alle brushless motoren lopen zowel links- als rechtsom (bij borstelmotoren kan het wel uitmaken vanwege de stand van de koolborstels).

Als je nog geen motor besteld hebt, kies dan voor de 2845 2700Kv. Dat levert je een grotere marge op qua maximaal vermogen. Zelfs met een 6x5 propellor vliegt die prima.

Sorry, zie net dat ik 2345 heb vermeld, maar de 2845 stond al op mijn lijstje. Bedankt voor de info. Ook prettig om te weten dat je ze idd zonder probleem de andere kant op kunt laten draaien!

Sleurhutje, Ik blijf het grappig vinden dat je 1 propeller (32cent) goedkoper uit Japan kan laten komen dan uit Nederland...
Maar waar je het vandaan haalt moet je natuurlijk zelf weten.

Laatst bewerkt:
Sleurhutje, Ik blijf het grappig vinden dat je 1 propeller (32cent) goedkoper uit Japan kan laten komen dan uit Nederland...
Maar waar je het vandaan haalt moet je natuurlijk zelf weten.
Dûh, dat ze in Hongkong goedkoper zijn weet ik ook wel. Maar er zijn wel eens van die dagen dat je niet 8 dagen kunt wachten.

*mompelt nog iets onaardigs over mensen die altijd maar zeggen dat het in het buitenland goedkoper is terwijl ze klagen dat de lokale economie instort* ;)

Let wel op dat de prop in voorraad is bij hobbycity, anders kan je soms lang wachten op je pakje (soms maanden)

Programming card noodzakelijk

Let wel op dat de prop in voorraad is bij hobbycity, anders kan je soms lang wachten op je pakje (soms maanden)

Bedankt voor de tip. Ik zal kijken of ik de prop (die idd in backorder is) niet ergens anders kan bestellen. Ik heb echter ook nog een Turnigy BESC programming card in backorder staan en ik kan niet 1 2 3 een winkel in NL vinden die 'm kan leveren. Heeft iemand een idee of je deze daadwerkelijk nodig hebt, of zijn de fabrieksinstellingen van de speed controller voldoende om mee te starten?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Vliegen jullie de 2845 met een 3cell?
Heb die ook liggen maar toch een 2835 erin gedaan ivm gewicht van de motor. Kreeg anders het toestel niet mooi in balans.

Was wel de bedoeling. Het is een X-Thin uitvoering van een 3S Zippy accu. Deze is wellicht wat langer. Misschien dat dat nog wat scheelt. Heb je in een Funjet wat ruimte om te schuiven met b.v. het accupack om de gewichtsverdeling goed te krijgen?

Nou ik had een 3cell in de neus en nog was het niet ok.
Moest ik gewicht erbij doen. Vandaar dat ik de 2835 2700kv erin gedaan heb. De 2845 2700kv ligt nu werkloos op de plank. Misschien leuk om die eens op een 4cell lipo te proberen. Dan zal hij ook in balans komen ivm hoger gewicht 4cell lipo

Om even terug te komen op mijn vraag. Heeft iemand ervaring met het wel of juist niet gebruiken van een programming card voor de speed controller. Als 'ie niet echt nodig is ga ik deze uit m'n bestelling verwijderen, zodat alles verzonden kan worden.

De melding over het gewicht van de motor is overigens wel een mooi excuus voor het uitproberen van een 4S lipo :)

De programmeerkaart heb je niet echt nodig, maar is soms wel handig.
De standaard instellingen zijn goed voor een hxt2847 motor (2 polige inrunner, low timing, lipo cutoff op 2.8V en geen rem)
Je kan de instellingen ook via de zender veranderen (beepjes tellen)

Vergeet ook niet de 1e keer je throttle range in te stellen (prop van motor doen of motor afkoppelen, zender op volgas zetten, lipo aansluiten, beep beep, throttle dicht zetten, beep beep beep, klaar)

4 cellen zal wel lukken met een 4.7x4.7 propje, al zal een heatsink misschien geen overbodige luxe zijn. Met een 5.5x4.5 prop wordt het gevaarlijk om je motor op te stoken en zwaar belastend voor je lipo, je zal dan toch zeker 50+A trekken voor meer dan 700W.
Ik heb met een feigao 2747 (2500kv) zo'n 55A op 4S met 5.5x4.5 prop. Temp werd na landing 70°C dus ik heb er een heatsink opgezet en nu blijft de temp van de motor onder de 50°C.

Je kunt alles van de regelaar instellen via de zender.

De program card is veel overzichtelijker en makkelijker. En na lang via de zender programmeren worden de regelaar en motor erg warm.

Als je de prop niet besteld bij hobbycity zou ik echt voor een ander merk gaan dan die master aircrews, ik vond ze best slap. APC of CAMspeedprop zijn veel stijver. linkje

Deze motor 2845 2700kv zoals sleurhutje zegt is prima
Ik heb een apc prop 6x5 glas electro van aeronaut op staan
Met prima resultaten , gaat ook redelijk snel ,

Mvg jean.

Back